Yhdistetty satelliittipaikannin ja inertiamittausyksikkö maastohiihtosuksien luisto-ominaisuuksien mittauksessa ja niiden vaikutus kilpailusuorituksen osa-alueisiin

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia yhdistetyn satelliittipaikannusta ja inertiamittausta (GNSS-IMU) käyttävän sensorin hyödynnettävyyttä maastohiihtosuksen luisto- ominaisuuksien mittaamisessa. Menetelmää verrataan sekä lineaaritribometrillä että testimäessä kellolla mitattuihin tuloksiin. Ta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hakulinen, Ossi
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91910
_version_ 1826225780907048960
author Hakulinen, Ossi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakulinen, Ossi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakulinen, Ossi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakulinen, Ossi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia yhdistetyn satelliittipaikannusta ja inertiamittausta (GNSS-IMU) käyttävän sensorin hyödynnettävyyttä maastohiihtosuksen luisto- ominaisuuksien mittaamisessa. Menetelmää verrataan sekä lineaaritribometrillä että testimäessä kellolla mitattuihin tuloksiin. Tarkoituksena on validoida GNSS-IMU -sensorin käytettävyyttä perinteisiin menetelmiin verrattuna. Lisäksi tutkitaan luisto-ominaisuuksien vaikutusta hiihtosuorituksen osa-alueisiin. Tämän tarkoituksena on auttaa ymmärtämään laajemmin sitä, millainen vaikutus suksen valinnalla on erilaisista maastonkohdista koostuvalla latulenkillä. Suksen luisto-ominaisuuksien mittaus kilpailunomaisissa olosuhteissa on työlästä ja aikaa vievää. Lajille tyypillisissä olosuhteissa ei käytännössä pystytä testaamaan pelkkää suksea, vaan testaus tapahtuu hiihtäjä-suksi -yhdistelmien välillä. Tutkimukseen osallistui 25 hiihtäjää kahden päivän aikana. Koehenkilöt hiihtivät suoritukset osana harjoituskilpailua, jonka aikana kerättiin tietoja useampaan alan tutkimukseen. Tässä tutkimuksessa käytetyt mittaukset tehtiin valokennoin aikaa mitaten alamäessä, GNSS-IMU - sensorein edellä mainitussa mäessä ja harjoituskilpailussa. Lisäksi käytetyt sukset mitattiin lineaaritribometrillä. Mittaustuloksia analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin tarkoituksena löytää korrelaatioita eri tulosten välillä. Keskeisimmät vertailtavat tiedot olivat GNSS-IMU - sensorein mitattu maksiminopeus, testimäen kellotettu laskuaika ja suksien kitkakertoimet. Tutkimuksella oli kolme keskeistä tulosta. Ensimmäiseksi, laboratorio-olosuhteissa lineaaritribometrillä pelkille suksille tehdyt mittaukset eivät toistu kenttäolosuhteissa hiihtäjä- suksi -yhdistelmillä tehdyissä mittauksissa. Toisin sanoen sukset, jotka on todettu kitkakertoimeltaan hyviksi, eivät automaattisesti ole nopeat hiihtäjästä riippumatta. Toiseksi, kun suksitestialamäessä saman laskun aikana mitataan laskuaikaa valokennoin ja maksiminopeutta GNSS-IMU -sensorein ovat tulokset hyvin vastaavia keskenään (r = 0, 9267 ***). GNSS-IMU sensorilla mitattu maksiminopeus soveltuu siis hyvin suksien luisto- ominaisuuksien testaamiseen lajille tyypillisissä olosuhteissa. Kolmanneksi, suksitestimäen tulokset siirtyvät vain osin kilpaladun suorituksiin. Hiihtäjä-suksi -yhdistelmät, jotka laskivat nopeita laskuaikoja kilpailun ulkopuolisessa testimäessä, laskivat myös nopeita aikoja kilpaladun suurimmassa alamäessä (r = 0,7256 ***). Toisaalta muissa alamäissä, ylämäissä eikä tasamaaosuuksilla vastaavaa yhteyttä löytynyt. Tutkimuksen tulokset tukevat aikaisempia löydöksiä siitä, että kyseinen lineaaritribometri soveltuu yksittäisten suksien mittaamiseen. Suksiparien väliset erot kitkakertoimissa ovat kertaluokkaa tuhannesosia, mitkä ovat pieniä verrattuna muihin olosuhteista ja hiihtäjästä riippuviin tekijöihin. GNSS-IMU -sensorein mitattu maksiminopeus on hyvä ja yksinkertainen työkalu hiihtäjä-suksi -yhdistelmien luisto-ominaisuuksien mittaamiseen. The purpose of this research is to test the applicability of satellite positioning with a combined inertial measurement unit (GNSS-IMU) for measuring the glide properties of cross-country skis. The method is compared to results from a linear tribometer and traditional timed test glides in a downhill ski track. The aim is to validate the results from the GNSS-IMU sensor against the traditional methods. In addition, the impact of the measured glide properties on different parts of a cross-country ski competition course is studied. The aim is to understand how the ski selection could impact the performance throughout different parts of the track. In general, the ski testing procedures are time consuming and laborious. In practice skis alone cannot be studied in competition-like conditions, but instead the measurements are done on skier-and-ski combinations. A total of 25 skiers took part in the research measurements for 2 days. Before, during and after a practice-competition various data was collected and measurements taken for the purpose of several studies within one major research project. This specific study utilized timed runs in a ski testing downhill, GNSS-IMU collected data from the competition course and linear tribometer measurements from the cold laboratory. The data was analyzed using quantitative methods with the aim of finding correlations between some data sets. The focus was on the maximum speed from the GNSS-IMU device, timed downhill runs and the coefficients of friction. The results can be summarized in three main points. Firstly, the measurements done with the linear tribometer in a cold-climate laboratory cannot be transferred to skier-and-ski combinations in typical cross-country skiing conditions. In other words, a pair of skis with a small measured coefficient of friction are not necessarily fast for every skier. Secondly, when the same test runs in a dedicated ski test downhill were both timed with a traditional photodetection device and measured with the GNSS-IMU device, both techniques gave similar results (r = 0, 9267 ***). The GNSS-IMU measured maximum speed was a good measurement for ranking the skier-and-ski combinations in terms of glide properties. Lastly, the results from the dedicated ski testing downhill are only partly transferrable to the actual cross-country skiing competition on a loop course. The skier-and-ski combinations which timed fast times for the test runs were also fast on the longest downhill section of the competition track (r = 0,7256 ***). In the other parts of the course no link between fast ski test runs could be found. The results support previous findings regarding the specific linear tribometer used. The differences in glide friction coefficients between the different ski pairs were in the magnitude of thousandths, which seem to be extremely small compared to other variables related to the skiers and the environment. The GNSS-IMU measured maximum speed of a skier proved to be a good and simple metric when comparing the glide properties of different skiers on their skis.
first_indexed 2023-11-14T21:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ohtonen, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lemmettyl\u00e4, Teemu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakulinen, Ossi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-14T06:52:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-14T06:52:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91910", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tutkia yhdistetyn satelliittipaikannusta ja inertiamittausta (GNSS-IMU) k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n sensorin hy\u00f6dynnett\u00e4vyytt\u00e4 maastohiihtosuksen luisto- ominaisuuksien mittaamisessa. Menetelm\u00e4\u00e4 verrataan sek\u00e4 lineaaritribometrill\u00e4 ett\u00e4 testim\u00e4ess\u00e4 kellolla mitattuihin tuloksiin. Tarkoituksena on validoida GNSS-IMU -sensorin k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 perinteisiin menetelmiin verrattuna. Lis\u00e4ksi tutkitaan luisto-ominaisuuksien vaikutusta hiihtosuorituksen osa-alueisiin. T\u00e4m\u00e4n tarkoituksena on auttaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n laajemmin sit\u00e4, millainen vaikutus suksen valinnalla on erilaisista maastonkohdista koostuvalla latulenkill\u00e4. Suksen luisto-ominaisuuksien mittaus kilpailunomaisissa olosuhteissa on ty\u00f6l\u00e4st\u00e4 ja aikaa viev\u00e4\u00e4. Lajille tyypillisiss\u00e4 olosuhteissa ei k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 pystyt\u00e4 testaamaan pelkk\u00e4\u00e4 suksea, vaan testaus tapahtuu hiiht\u00e4j\u00e4-suksi -yhdistelmien v\u00e4lill\u00e4.\n\nTutkimukseen osallistui 25 hiiht\u00e4j\u00e4\u00e4 kahden p\u00e4iv\u00e4n aikana. Koehenkil\u00f6t hiihtiv\u00e4t suoritukset osana harjoituskilpailua, jonka aikana ker\u00e4ttiin tietoja useampaan alan tutkimukseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytetyt mittaukset tehtiin valokennoin aikaa mitaten alam\u00e4ess\u00e4, GNSS-IMU - sensorein edell\u00e4 mainitussa m\u00e4ess\u00e4 ja harjoituskilpailussa. Lis\u00e4ksi k\u00e4ytetyt sukset mitattiin lineaaritribometrill\u00e4. Mittaustuloksia analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin tarkoituksena l\u00f6yt\u00e4\u00e4 korrelaatioita eri tulosten v\u00e4lill\u00e4. Keskeisimm\u00e4t vertailtavat tiedot olivat GNSS-IMU - sensorein mitattu maksiminopeus, testim\u00e4en kellotettu laskuaika ja suksien kitkakertoimet.\n\nTutkimuksella oli kolme keskeist\u00e4 tulosta. Ensimm\u00e4iseksi, laboratorio-olosuhteissa lineaaritribometrill\u00e4 pelkille suksille tehdyt mittaukset eiv\u00e4t toistu kentt\u00e4olosuhteissa hiiht\u00e4j\u00e4- suksi -yhdistelmill\u00e4 tehdyiss\u00e4 mittauksissa. Toisin sanoen sukset, jotka on todettu kitkakertoimeltaan hyviksi, eiv\u00e4t automaattisesti ole nopeat hiiht\u00e4j\u00e4st\u00e4 riippumatta. Toiseksi, kun suksitestialam\u00e4ess\u00e4 saman laskun aikana mitataan laskuaikaa valokennoin ja maksiminopeutta GNSS-IMU -sensorein ovat tulokset hyvin vastaavia kesken\u00e4\u00e4n (r = 0, 9267 ***). GNSS-IMU sensorilla mitattu maksiminopeus soveltuu siis hyvin suksien luisto- ominaisuuksien testaamiseen lajille tyypillisiss\u00e4 olosuhteissa. Kolmanneksi, suksitestim\u00e4en tulokset siirtyv\u00e4t vain osin kilpaladun suorituksiin. Hiiht\u00e4j\u00e4-suksi -yhdistelm\u00e4t, jotka laskivat nopeita laskuaikoja kilpailun ulkopuolisessa testim\u00e4ess\u00e4, laskivat my\u00f6s nopeita aikoja kilpaladun suurimmassa alam\u00e4ess\u00e4 (r = 0,7256 ***). Toisaalta muissa alam\u00e4iss\u00e4, yl\u00e4m\u00e4iss\u00e4 eik\u00e4 tasamaaosuuksilla vastaavaa yhteytt\u00e4 l\u00f6ytynyt.\n\nTutkimuksen tulokset tukevat aikaisempia l\u00f6yd\u00f6ksi\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 kyseinen lineaaritribometri soveltuu yksitt\u00e4isten suksien mittaamiseen. Suksiparien v\u00e4liset erot kitkakertoimissa ovat kertaluokkaa tuhannesosia, mitk\u00e4 ovat pieni\u00e4 verrattuna muihin olosuhteista ja hiiht\u00e4j\u00e4st\u00e4 riippuviin tekij\u00f6ihin. GNSS-IMU -sensorein mitattu maksiminopeus on hyv\u00e4 ja yksinkertainen ty\u00f6kalu hiiht\u00e4j\u00e4-suksi -yhdistelmien luisto-ominaisuuksien mittaamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this research is to test the applicability of satellite positioning with a combined inertial measurement unit (GNSS-IMU) for measuring the glide properties of cross-country skis. The method is compared to results from a linear tribometer and traditional timed test glides in a downhill ski track. The aim is to validate the results from the GNSS-IMU sensor against the traditional methods. In addition, the impact of the measured glide properties on different parts of a cross-country ski competition course is studied. The aim is to understand how the ski selection could impact the performance throughout different parts of the track. In general, the ski testing procedures are time consuming and laborious. In practice skis alone cannot be studied in competition-like conditions, but instead the measurements are done on skier-and-ski combinations.\n\nA total of 25 skiers took part in the research measurements for 2 days. Before, during and after a practice-competition various data was collected and measurements taken for the purpose of several studies within one major research project. This specific study utilized timed runs in a ski testing downhill, GNSS-IMU collected data from the competition course and linear tribometer measurements from the cold laboratory. The data was analyzed using quantitative methods with the aim of finding correlations between some data sets. The focus was on the maximum speed from the GNSS-IMU device, timed downhill runs and the coefficients of friction.\n\nThe results can be summarized in three main points. Firstly, the measurements done with the linear tribometer in a cold-climate laboratory cannot be transferred to skier-and-ski combinations in typical cross-country skiing conditions. In other words, a pair of skis with a small measured coefficient of friction are not necessarily fast for every skier. Secondly, when the same test runs in a dedicated ski test downhill were both timed with a traditional photodetection device and measured with the GNSS-IMU device, both techniques gave similar results (r = 0, 9267 ***). The GNSS-IMU measured maximum speed was a good measurement for ranking the skier-and-ski combinations in terms of glide properties. Lastly, the results from the dedicated ski testing downhill are only partly transferrable to the actual cross-country skiing competition on a loop course. The skier-and-ski combinations which timed fast times for the test runs were also fast on the longest downhill section of the competition track (r = 0,7256 ***). In the other parts of the course no link between fast ski test runs could be found.\n\nThe results support previous findings regarding the specific linear tribometer used. The differences in glide friction coefficients between the different ski pairs were in the magnitude of thousandths, which seem to be extremely small compared to other variables related to the skiers and the environment. The GNSS-IMU measured maximum speed of a skier proved to be a good and simple metric when comparing the glide properties of different skiers on their skis.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-14T06:52:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-14T06:52:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luisto-ominaisuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inertiamittausyksikk\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhdistetty satelliittipaikannin ja inertiamittausyksikk\u00f6 maastohiihtosuksien luisto-ominaisuuksien mittauksessa ja niiden vaikutus kilpailusuorituksen osa-alueisiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311147932", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biomekaniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biomechanics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "5012", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hiihto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "satelliittipaikannus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_91910
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a8a5cb50-c892-4b30-b920-73bcbea8cf24\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311147932.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakulinen, Ossi Yhdistetty satelliittipaikannin ja inertiamittausyksikkö maastohiihtosuksien luisto-ominaisuuksien mittauksessa ja niiden vaikutus kilpailusuorituksen osa-alueisiin luisto-ominaisuudet inertiamittausyksikkö Biomekaniikka Biomechanics 5012 hiihto sukset satelliittipaikannus
title Yhdistetty satelliittipaikannin ja inertiamittausyksikkö maastohiihtosuksien luisto-ominaisuuksien mittauksessa ja niiden vaikutus kilpailusuorituksen osa-alueisiin
title_full Yhdistetty satelliittipaikannin ja inertiamittausyksikkö maastohiihtosuksien luisto-ominaisuuksien mittauksessa ja niiden vaikutus kilpailusuorituksen osa-alueisiin
title_fullStr Yhdistetty satelliittipaikannin ja inertiamittausyksikkö maastohiihtosuksien luisto-ominaisuuksien mittauksessa ja niiden vaikutus kilpailusuorituksen osa-alueisiin Yhdistetty satelliittipaikannin ja inertiamittausyksikkö maastohiihtosuksien luisto-ominaisuuksien mittauksessa ja niiden vaikutus kilpailusuorituksen osa-alueisiin
title_full_unstemmed Yhdistetty satelliittipaikannin ja inertiamittausyksikkö maastohiihtosuksien luisto-ominaisuuksien mittauksessa ja niiden vaikutus kilpailusuorituksen osa-alueisiin Yhdistetty satelliittipaikannin ja inertiamittausyksikkö maastohiihtosuksien luisto-ominaisuuksien mittauksessa ja niiden vaikutus kilpailusuorituksen osa-alueisiin
title_short Yhdistetty satelliittipaikannin ja inertiamittausyksikkö maastohiihtosuksien luisto-ominaisuuksien mittauksessa ja niiden vaikutus kilpailusuorituksen osa-alueisiin
title_sort yhdistetty satelliittipaikannin ja inertiamittausyksikkö maastohiihtosuksien luisto ominaisuuksien mittauksessa ja niiden vaikutus kilpailusuorituksen osa alueisiin
title_txtP Yhdistetty satelliittipaikannin ja inertiamittausyksikkö maastohiihtosuksien luisto-ominaisuuksien mittauksessa ja niiden vaikutus kilpailusuorituksen osa-alueisiin
topic luisto-ominaisuudet inertiamittausyksikkö Biomekaniikka Biomechanics 5012 hiihto sukset satelliittipaikannus
topic_facet 5012 Biomechanics Biomekaniikka hiihto inertiamittausyksikkö luisto-ominaisuudet satelliittipaikannus sukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91910 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311147932
work_keys_str_mv AT hakulinenossi yhdistettysatelliittipaikanninjainertiamittausyksikkömaastohiihtosuksienluistoomin