Koittakaa pärjätä varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia haasteista ja tuen tarpeista, kun lapsiryhmään tulee ukrainalaistaustainen lapsi

Venäjän helmikuussa 2022 aloittama hyökkäyssota Ukrainassa tarkoitti sitä, että monet ukrainalaiset joutuivat jättämään kotinsa ja pakenemaan. Myös Suomeen saapui ukrainalaisia ja ukrainalaislapsia saapui varhaiskasvatukseen. Kandidaatintutkielmani aiheena on varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heimonen, Marjo
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91897
Description
Summary:Venäjän helmikuussa 2022 aloittama hyökkäyssota Ukrainassa tarkoitti sitä, että monet ukrainalaiset joutuivat jättämään kotinsa ja pakenemaan. Myös Suomeen saapui ukrainalaisia ja ukrainalaislapsia saapui varhaiskasvatukseen. Kandidaatintutkielmani aiheena on varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset siitä, kun lapsiryhmään tulee ukrainalaistaustainen lapsi. Mitä haasteita opettajat ovat kohdanneet työssään ja minkälaista tukea he ovat saaneet työhönsä. Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen opettajille internet-kyselynä Webropol-ohjelmalla. Tutkimukseen vastasi 18 varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolelta Suomea. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset olivat, että eniten haasteita varhaiskasvatuksen opettajan työhön olivat aiheuttaneet kieli- ja kulttuurierot. Tuen saanti on ollut vaihtelevaa ja opettajat olisivat toivoneet enemmän tukea työhönsä. Tiedon puute ja lisääntynyt työmäärä koettiin myös työssä haastavaksi ja kuormittavaksi. Varsinkin monialaista tukea ja yhteistyötä opettajat olisivat kaivanneet enemmän. Myös lisäresursseja ja ukrainan tai venäjän kielen taitoista henkilöä opettajat olisivat tarvinneet, kun lapsiryhmään tulee ukrainalaistaustainen lapsi. Kandidaatintyöni tulokset antavat suuntaa sille, miten tulevaisuudessa olisi hyvä valmistautua äkillisiin pakolaiskriiseihin. Varhaiskasvatuksessa tulisi olla selkeät linjaukset tällaisten tilanteiden varalle.