”It’s gonna be a given to have organic cotton in a dress” a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter

Pikamuotibrändit hyödyntävät markkinoinnissaan laajasti sosiaalista mediaa. Tutkimukseni kohde Twitter, joka tunnetaan nykyisin nimellä X, on yksi käytetyimmistä sosiaalisen median alustoista. H&M ja Zara ovat pikamuotijättejä, joilla on yhteensä miljoonia seuraajia ja joiden markkinointi vaikut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Szilvay, Elina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91841
_version_ 1826225736340471808
author Szilvay, Elina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Szilvay, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Szilvay, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Szilvay, Elina
datasource_str_mv jyx
description Pikamuotibrändit hyödyntävät markkinoinnissaan laajasti sosiaalista mediaa. Tutkimukseni kohde Twitter, joka tunnetaan nykyisin nimellä X, on yksi käytetyimmistä sosiaalisen median alustoista. H&M ja Zara ovat pikamuotijättejä, joilla on yhteensä miljoonia seuraajia ja joiden markkinointi vaikuttaa merkittävästi kuluttajien ostopäätöksiin. Pikamuotiteollisuudella on haitallisia vaikutuksia ympäristöön ja sosiaalisiin kysymyksiin, kuten ilmaston lämpenemiseen ja huonoihin työoloihin. Tämän tutkielman painopiste on pikamuotibrändien vihreän markkinoinnin käytännöissä ja niiden tavoitteissa näyttäytyä kestävinä toimijoina. Lisäksi tutkimuksessa nostetaan esiin merkityksiä, joita voidaan pitää myynninedistämistarkoituksessa epäeettisinä, ja pyritään siten myötävaikuttamaan markkinoinnin eettisien käytäntöjen ja ohjeistusten kehittämiseen. Johtavat pikamuotibrändit H&M ja Zara käyttävät twiitatuissa mainosvideoissaan merkitysten luomisen keinoina kielellisiä ja semioottisia resursseja. Semioottisten resurssien, kuten kielen, kuvien ja äänien, avulla nämä brändit pyrkivät vaikuttamaan yleisöön lisätäkseen myyntiä ja esiintyäkseen ympäristöystävällisinä ja sosiaalisesti kestävinä. Analyysi kielenkäytöstä sekä muista semioottisista resursseista perustuu monimodaalisen diskurssianalyysin periaatteisiin. Tutkimustulokset osoittavat, että H&M ja Zara ovat molemmat sitoutuneet ekologiseen kestävyyteen Twitter-markkinoinnissaan ja hyödyntävät semioottisia keinoja ympäristövastuunsa korostamiseksi. Ympäristöystävälliset tuotemallistot ovat yleisin teema näiden brändien vihreäksi markkinoinniksi tulkittavissa Twitter-videoissa. Muita teemoja ovat tuotteissa käytettyjen luonnollisten ja kestävien materiaalien korostaminen, vanhojen tai käytettyjen tekstiilien kierrätykseen kannustaminen sekä kestävään kehitykseen ja ympäristönsuojeluun liittyviin kampanjoihin osallistumisesta viestiminen.
first_indexed 2023-11-09T21:01:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Szilvay, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-09T07:23:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-09T07:23:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91841", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pikamuotibr\u00e4ndit hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t markkinoinnissaan laajasti sosiaalista mediaa. Tutkimukseni kohde Twitter, joka tunnetaan nykyisin nimell\u00e4 X, on yksi k\u00e4ytetyimmist\u00e4 sosiaalisen median alustoista. H&M ja Zara ovat pikamuotij\u00e4ttej\u00e4, joilla on yhteens\u00e4 miljoonia seuraajia ja joiden markkinointi vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti kuluttajien ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin.\nPikamuotiteollisuudella on haitallisia vaikutuksia ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja sosiaalisiin kysymyksiin, kuten ilmaston l\u00e4mpenemiseen ja huonoihin ty\u00f6oloihin. T\u00e4m\u00e4n tutkielman painopiste on pikamuotibr\u00e4ndien vihre\u00e4n markkinoinnin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4 ja niiden tavoitteissa n\u00e4ytt\u00e4yty\u00e4 kest\u00e4vin\u00e4 toimijoina. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa nostetaan esiin merkityksi\u00e4, joita voidaan pit\u00e4\u00e4 myynninedist\u00e4mistarkoituksessa ep\u00e4eettisin\u00e4, ja pyrit\u00e4\u00e4n siten my\u00f6t\u00e4vaikuttamaan markkinoinnin eettisien k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen ja ohjeistusten kehitt\u00e4miseen.\nJohtavat pikamuotibr\u00e4ndit H&M ja Zara k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t twiitatuissa mainosvideoissaan merkitysten luomisen keinoina kielellisi\u00e4 ja semioottisia resursseja. Semioottisten resurssien, kuten kielen, kuvien ja \u00e4\u00e4nien, avulla n\u00e4m\u00e4 br\u00e4ndit pyrkiv\u00e4t vaikuttamaan yleis\u00f6\u00f6n lis\u00e4t\u00e4kseen myynti\u00e4 ja esiinty\u00e4kseen ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisin\u00e4 ja sosiaalisesti kest\u00e4vin\u00e4. Analyysi kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 muista semioottisista resursseista perustuu monimodaalisen diskurssianalyysin periaatteisiin.\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 H&M ja Zara ovat molemmat sitoutuneet ekologiseen kest\u00e4vyyteen Twitter-markkinoinnissaan ja hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t semioottisia keinoja ymp\u00e4rist\u00f6vastuunsa korostamiseksi. Ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4lliset tuotemallistot ovat yleisin teema n\u00e4iden br\u00e4ndien vihre\u00e4ksi markkinoinniksi tulkittavissa Twitter-videoissa. Muita teemoja ovat tuotteissa k\u00e4ytettyjen luonnollisten ja kest\u00e4vien materiaalien korostaminen, vanhojen tai k\u00e4ytettyjen tekstiilien kierr\u00e4tykseen kannustaminen sek\u00e4 kest\u00e4v\u00e4\u00e4n kehitykseen ja ymp\u00e4rist\u00f6nsuojeluun liittyviin kampanjoihin osallistumisesta viestiminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-09T07:23:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-09T07:23:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodal discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "green marketing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fast fashion", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dIt\u2019s gonna be a given to have organic cotton in a dress\u201d : a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311097877", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "semiotiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaateteollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "semiotics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "clothing industry", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "brands", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_91841
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:32Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e752deb4-6329-4274-a578-6835e539873e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311097877.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Szilvay, Elina ”It’s gonna be a given to have organic cotton in a dress” : a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter multimodal discourse analysis green marketing fast fashion Englannin kieli English 301 sosiaalinen media Twitter semiotiikka multimodaalisuus vaateteollisuus brändit social media semiotics multimodality clothing industry brands
title ”It’s gonna be a given to have organic cotton in a dress” : a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter
title_full ”It’s gonna be a given to have organic cotton in a dress” : a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter
title_fullStr ”It’s gonna be a given to have organic cotton in a dress” : a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter ”It’s gonna be a given to have organic cotton in a dress” : a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter
title_full_unstemmed ”It’s gonna be a given to have organic cotton in a dress” : a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter ”It’s gonna be a given to have organic cotton in a dress” : a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter
title_short ”It’s gonna be a given to have organic cotton in a dress”
title_sort it s gonna be a given to have organic cotton in a dress a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on twitter
title_sub a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter
title_txtP ”It’s gonna be a given to have organic cotton in a dress” : a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter
topic multimodal discourse analysis green marketing fast fashion Englannin kieli English 301 sosiaalinen media Twitter semiotiikka multimodaalisuus vaateteollisuus brändit social media semiotics multimodality clothing industry brands
topic_facet 301 Englannin kieli English Twitter brands brändit clothing industry fast fashion green marketing multimodaalisuus multimodal discourse analysis multimodality semiotics semiotiikka social media sosiaalinen media vaateteollisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91841 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311097877
work_keys_str_mv AT szilvayelina itsgonnabeagiventohaveorganiccottoninadressamultimodalanalysisofthegreenmarketingof