Teknostressi apteekin työntekijöillä

Digitalisaatio on lisääntynyt apteekeissa merkittävästi viime vuosien aikana. Apteekin työntekijät hyödyntävät päivittäisessä työssään muun muassa sähköistä reseptiä, tietojärjestelmiä, verkko- ja mobiilipalveluja sekä robotiikkaa. Tutkimusten mukaan erilaisten teknologioiden, järjestelmien ja sovel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aalto, Venla
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91796
_version_ 1826225751048847360
author Aalto, Venla
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aalto, Venla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aalto, Venla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aalto, Venla
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaatio on lisääntynyt apteekeissa merkittävästi viime vuosien aikana. Apteekin työntekijät hyödyntävät päivittäisessä työssään muun muassa sähköistä reseptiä, tietojärjestelmiä, verkko- ja mobiilipalveluja sekä robotiikkaa. Tutkimusten mukaan erilaisten teknologioiden, järjestelmien ja sovellusten käyttö voi aiheuttaa käyttäjälle teknostressiä. Terveydenhuollossa on aiemmin tutkittu lääkärien ja hoitajien kokemaa teknostressiä, mutta tutkimuksia ei ole aiemmin tehty teknostressin osalta apteekkikontekstissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät aiheuttavat teknostressiä apteekin työntekijöille ja millaisia oireita teknostressi heille aiheuttaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla apteekin työntekijöitä. Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että apteekin työntekijät kokevat teknostressiä työssään. Tyypillisimmin heille aiheutui teknostressiä tietojärjestelmien monimutkaisuudesta, järjestelmien toimimattomuudesta ja uusien järjestelmien sekä sovellusten opettelusta. Eniten teknostressiä aiheutui sähköisen reseptin ja tietojärjestelmien käytöstä. Teknostressi aiheutti apteekin työntekijöille sekä negatiivisia että positiivisia oireita. Negatiivisia oireita aiheutui kuitenkin eniten. Negatiivisiin oireisiin kuului esimerkiksi ahdistus, ärtymys, turhautuminen ja erilaiset fyysiset oireet, kuten sykkeen kohoaminen tai punastuminen. Positiivisiin oireisiin kuului muun muassa motivaation ja paineen lisääntyminen uusien teknologioiden opettelua kohtaan, hyvä mielentila teknostressikokemuksen jälkeen ja keskittymiskyvyn parantuminen. Apteekin työntekijöiden kokema teknostressi erosi jonkin verran terveydenhuollon työntekijöiden kokemasta teknostressistä, mutta kokemuksissa oli myös yhtäläisyyksiä. Teknostressin kokemuksen ollessa hyvin yksilöllinen havaittiin, että kaikki eivät teknostressiä välttämättä koe. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa apteekin työntekijöiden kokemasta teknostressistä ja myös teknostressistä apteekeissa verrattuna muuhun terveydenhuoltoon. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää apteekkien tietojärjestelmien kehityksessä sekä apteekkien sisäisessä toiminnassa, pyrkien esimerkiksi vähentämään työntekijöiden teknostressiä. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää tulevissa tutkimuksissa laajentamalla tutkimusta koskemaan myös teknostressiä lieventävät tekijät. Digitalization has increased significantly in pharmacies in recent years. In their daily work, pharmacy employees utilize electronic prescriptions, information systems, online and mobile services and robotics, among other things. According to studies, the use of various technologies, systems and applications can cause technostress to the user. In healthcare, technostress experienced by doctors and nurses has previously been studied, but studies on technostress have not previously been conducted in the context of pharmacies. The purpose of this study was to find out what factors cause pharmacy employees technostress and what kind of symptoms it brings about. The study was carried out as a qualitative study, and the data was collected by interviewing pharmacy employees. The results of the study showed that pharmacy employees experience technostress at work. Typically, they were subjected to technostress due to the complexity of information systems, systems not working and learning new systems and applications. Most technostress was caused by the use of electronic prescriptions and information systems. Technostress caused both negative and positive outcomes. However, the most outcomes were negative. They included anxiety, irritability, frustration, and various physical symptoms, such as increased heart rate or blushing. Positive outcomes included increased motivation and pressure to learn new technologies, a good temper after experiencing technostress, as well as improved concentration. Technostress experienced by pharmacy employees differed somewhat from the technostress experienced by healthcare workers, but there were also similarities in the experiences. As the experience of technostress is highly individual, it was found that not everyone necessarily experiences technostress. The study provided information on the technostress experienced by pharmacy employees as well as on technostress in pharmacies compared to other health care institutions. The results of the study can be utilized in the development of pharmacy information systems and in the internal operations of pharmacies, aiming to reduce technostress among employees. In addition, the results can be used in future studies by extending the research to include technostress inhibitors.
first_indexed 2024-09-11T08:49:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aalto, Venla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-08T06:34:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-08T06:34:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91796", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio on lis\u00e4\u00e4ntynyt apteekeissa merkitt\u00e4v\u00e4sti viime vuosien aikana. Apteekin ty\u00f6ntekij\u00e4t hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n muun muassa s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 resepti\u00e4, tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4, verkko- ja mobiilipalveluja sek\u00e4 robotiikkaa. Tutkimusten mukaan erilaisten teknologioiden, j\u00e4rjestelmien ja sovellusten k\u00e4ytt\u00f6 voi aiheuttaa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle teknostressi\u00e4. Terveydenhuollossa on aiemmin tutkittu l\u00e4\u00e4k\u00e4rien ja hoitajien kokemaa teknostressi\u00e4, mutta tutkimuksia ei ole aiemmin tehty teknostressin osalta apteekkikontekstissa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t aiheuttavat teknostressi\u00e4 apteekin ty\u00f6ntekij\u00f6ille ja millaisia oireita teknostressi heille aiheuttaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla apteekin ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4. Tutkimuksen tuloksista havaittiin, ett\u00e4 apteekin ty\u00f6ntekij\u00e4t kokevat \nteknostressi\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Tyypillisimmin heille aiheutui teknostressi\u00e4 tietoj\u00e4rjestelmien monimutkaisuudesta, j\u00e4rjestelmien toimimattomuudesta ja uusien j\u00e4rjestelmien sek\u00e4 sovellusten opettelusta. Eniten teknostressi\u00e4 aiheutui s\u00e4hk\u00f6isen reseptin ja tietoj\u00e4rjestelmien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Teknostressi aiheutti apteekin ty\u00f6ntekij\u00f6ille sek\u00e4 negatiivisia ett\u00e4 positiivisia oireita. Negatiivisia oireita aiheutui kuitenkin eniten. Negatiivisiin oireisiin kuului esimerkiksi ahdistus, \u00e4rtymys, turhautuminen ja erilaiset fyysiset oireet, kuten sykkeen kohoaminen tai punastuminen. Positiivisiin oireisiin kuului muun muassa motivaation ja paineen lis\u00e4\u00e4ntyminen uusien teknologioiden opettelua kohtaan, hyv\u00e4 mielentila teknostressikokemuksen j\u00e4lkeen ja keskittymiskyvyn parantuminen. Apteekin ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokema teknostressi erosi jonkin verran terveydenhuollon ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemasta teknostressist\u00e4, mutta kokemuksissa oli my\u00f6s yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4. Teknostressin kokemuksen ollessa hyvin yksil\u00f6llinen havaittiin, ett\u00e4 \nkaikki eiv\u00e4t teknostressi\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 koe. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa apteekin ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemasta teknostressist\u00e4 ja my\u00f6s teknostressist\u00e4 apteekeissa verrattuna muuhun terveydenhuoltoon. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 apteekkien tietoj\u00e4rjestelmien kehityksess\u00e4 sek\u00e4 apteekkien sis\u00e4isess\u00e4 toiminnassa, pyrkien esimerkiksi v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n ty\u00f6ntekij\u00f6iden teknostressi\u00e4. Lis\u00e4ksi tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tulevissa tutkimuksissa laajentamalla tutkimusta koskemaan my\u00f6s teknostressi\u00e4 lievent\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalization has increased significantly in pharmacies in recent years. In their daily work, pharmacy employees utilize electronic prescriptions, information systems, online and mobile services and robotics, among other things. According to studies, the use of various technologies, systems and applications can cause technostress to the user. In healthcare, technostress experienced by doctors and nurses has previously been studied, but studies on technostress have not previously been conducted in the context of pharmacies. The purpose of this study was to find out what factors cause pharmacy employees technostress and what kind of symptoms it brings about. The study was carried out as a \nqualitative study, and the data was collected by interviewing pharmacy employees. The results of the study showed that pharmacy employees experience \ntechnostress at work. Typically, they were subjected to technostress due to the complexity of information systems, systems not working and learning new systems and applications. Most technostress was caused by the use of electronic prescriptions and information systems. Technostress caused both negative and positive outcomes. However, the most outcomes were negative. They included anxiety, irritability, frustration, and various physical symptoms, such as increased heart rate or blushing. Positive outcomes included increased motivation and pressure to learn new technologies, a good temper after experiencing technostress, as well as improved concentration. Technostress experienced by \npharmacy employees differed somewhat from the technostress experienced by healthcare workers, but there were also similarities in the experiences. As the \nexperience of technostress is highly individual, it was found that not everyone necessarily experiences technostress. The study provided information on the \ntechnostress experienced by pharmacy employees as well as on technostress in pharmacies compared to other health care institutions. The results of the study \ncan be utilized in the development of pharmacy information systems and in the internal operations of pharmacies, aiming to reduce technostress among employees. In addition, the results can be used in future studies by extending the research to include technostress inhibitors.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-08T06:34:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-08T06:34:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teknostressi apteekin ty\u00f6ntekij\u00f6ill\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311087835", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "apteekit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknostressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_91796
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e5c3bf01-ea26-4042-930c-fbed82dac37b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311087835.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aalto, Venla Teknostressi apteekin työntekijöillä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 apteekit teknostressi digitalisaatio
title Teknostressi apteekin työntekijöillä
title_full Teknostressi apteekin työntekijöillä
title_fullStr Teknostressi apteekin työntekijöillä Teknostressi apteekin työntekijöillä
title_full_unstemmed Teknostressi apteekin työntekijöillä Teknostressi apteekin työntekijöillä
title_short Teknostressi apteekin työntekijöillä
title_sort teknostressi apteekin työntekijöillä
title_txtP Teknostressi apteekin työntekijöillä
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 apteekit teknostressi digitalisaatio
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede apteekit digitalisaatio teknostressi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91796 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311087835
work_keys_str_mv AT aaltovenla teknostressiapteekintyöntekijöillä