Fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta

Lukion opetussuunnitelmaa uudistettiin vuonna 2019 uuden lukiolain myötä ja tällöin julkaistiin uudet lukion opetussuunnitelman perusteet. Uusi lukion opetussuunnitelma otettiin käyttöön lukioissa ympäri Suomen syksyllä 2021. Tässä tutkielmassa tutkitaan uutta opetussuunnitelmaa fysiikan näkökulmast...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäki-Panula, Tapio
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91783
_version_ 1828193044032126976
author Mäki-Panula, Tapio
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäki-Panula, Tapio Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäki-Panula, Tapio Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäki-Panula, Tapio
datasource_str_mv jyx
description Lukion opetussuunnitelmaa uudistettiin vuonna 2019 uuden lukiolain myötä ja tällöin julkaistiin uudet lukion opetussuunnitelman perusteet. Uusi lukion opetussuunnitelma otettiin käyttöön lukioissa ympäri Suomen syksyllä 2021. Tässä tutkielmassa tutkitaan uutta opetussuunnitelmaa fysiikan näkökulmasta. Tutkielmassa käydään läpi, mikä on muuttunut siirryttäessä uuteen lukion opetussuunnitelmaan ja järjestettiin kyselytutkimus lukio-opettajille ympäri Suomen. Kyselyn avulla haluttiin tutkia, mitä mieltä lukio-opettajat ovat uudesta fysiikan opetussuunnitelmasta ja mitä eroja he havaitsevat vuoden 2015 opetussuunnitelmaan verrattuna. Tutkielmasta käy ilmi, että kursseista moduuleihin siirtymisen ei nähty muuttavan mitään, sisältöjen jakautumiseen ei oltu tyytyväisiä kaikkien moduulien kohdalla ja vaativuustasojen katsottiin laskevan roimasti pakollisissa fysiikan moduuleissa verrattuna edelliseen lukion opetussuunnitelmaan. Tyytyväisiä oltiin varsinkin FY3- ja FY6-moduulien sisältöihin sekä FY6-moduulin siirtämiseen myöhäisempään vaiheeseen. Fysiikan opiskelun katsottiin antavan hyvät jatko-opintovalmiudet luonnontieteellisille aloille. Suurimpana huolenaiheena kuitenkin koettiin moduulien täydet sisällöt ja ajanpuute varsinkin FY3 - FY6 moduuleissa. The high school curriculum was renewed in 2019 when the new high school law were published. The high school curriculum criteria was also published at the same time. The new high school curriculum was introduced in high schools across Finland in autumn 2021. This thesis examines the new curriculum from the perspective of physics. The thesis discusses what has changed in the transition to the new high school curriculum. In addition, a survey was organised for high school teachers from all over Finland. The aim of the survey was to find out what high school teachers think about the new physics curriculum and what differences they perceive compared to the 2015 curriculum. The study shows that the change from courses to modules was not seen to change anything, the distribution of content was not satisfied for all modules and the difficulty levels were seen to decrease drastically in the compulsory physics modules. In particular, there was satisfaction with the content of FY3 and FY6 modules and the move of FY6 to a later stage. The study of physics was considered to provide good preparation for further study in science. However, full content and lack of time, especially in modules FY3-FY6, were perceived as the main concerns.
first_indexed 2024-09-11T08:49:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki-Panula, Tapio", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-07T06:36:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-07T06:36:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91783", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukion opetussuunnitelmaa uudistettiin vuonna 2019 uuden lukiolain my\u00f6t\u00e4 ja t\u00e4ll\u00f6in\njulkaistiin uudet lukion opetussuunnitelman perusteet. Uusi lukion opetussuunnitelma otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n lukioissa ymp\u00e4ri Suomen syksyll\u00e4 2021. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa\ntutkitaan uutta opetussuunnitelmaa fysiikan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielmassa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n\nl\u00e4pi, mik\u00e4 on muuttunut siirrytt\u00e4ess\u00e4 uuteen lukion opetussuunnitelmaan ja j\u00e4rjestettiin kyselytutkimus lukio-opettajille ymp\u00e4ri Suomen. Kyselyn avulla haluttiin tutkia,\nmit\u00e4 mielt\u00e4 lukio-opettajat ovat uudesta fysiikan opetussuunnitelmasta ja mit\u00e4 eroja he havaitsevat vuoden 2015 opetussuunnitelmaan verrattuna. Tutkielmasta k\u00e4y\nilmi, ett\u00e4 kursseista moduuleihin siirtymisen ei n\u00e4hty muuttavan mit\u00e4\u00e4n, sis\u00e4lt\u00f6jen\njakautumiseen ei oltu tyytyv\u00e4isi\u00e4 kaikkien moduulien kohdalla ja vaativuustasojen\nkatsottiin laskevan roimasti pakollisissa fysiikan moduuleissa verrattuna edelliseen\nlukion opetussuunnitelmaan. Tyytyv\u00e4isi\u00e4 oltiin varsinkin FY3- ja FY6-moduulien\nsis\u00e4lt\u00f6ihin sek\u00e4 FY6-moduulin siirt\u00e4miseen my\u00f6h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n vaiheeseen. Fysiikan\nopiskelun katsottiin antavan hyv\u00e4t jatko-opintovalmiudet luonnontieteellisille aloille.\nSuurimpana huolenaiheena kuitenkin koettiin moduulien t\u00e4ydet sis\u00e4ll\u00f6t ja ajanpuute\nvarsinkin FY3 - FY6 moduuleissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The high school curriculum was renewed in 2019 when the new high school law\nwere published. The high school curriculum criteria was also published at the same\ntime. The new high school curriculum was introduced in high schools across Finland\nin autumn 2021. This thesis examines the new curriculum from the perspective of\nphysics. The thesis discusses what has changed in the transition to the new high\nschool curriculum. In addition, a survey was organised for high school teachers from\nall over Finland. The aim of the survey was to find out what high school teachers\nthink about the new physics curriculum and what differences they perceive compared\nto the 2015 curriculum. The study shows that the change from courses to modules\nwas not seen to change anything, the distribution of content was not satisfied for all\nmodules and the difficulty levels were seen to decrease drastically in the compulsory\nphysics modules. In particular, there was satisfaction with the content of FY3 and\nFY6 modules and the move of FY6 to a later stage. The study of physics was\nconsidered to provide good preparation for further study in science. However, full\ncontent and lack of time, especially in modules FY3-FY6, were perceived as the main\nconcerns.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-07T06:36:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-07T06:36:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio-opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fysiikan opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311077817", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_91783
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:53Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7f822f0f-f4a5-4177-8548-5383adf45419\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311077817.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäki-Panula, Tapio Fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta lukio-opettajat Fysiikka Physics 4021 lukio fysiikka opetussuunnitelmat opetus opettajat
title Fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta
title_full Fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta
title_fullStr Fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta Fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta
title_full_unstemmed Fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta Fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta
title_short Fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta
title_sort fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta
title_txtP Fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta
topic lukio-opettajat Fysiikka Physics 4021 lukio fysiikka opetussuunnitelmat opetus opettajat
topic_facet 4021 Fysiikka Physics fysiikka lukio lukio-opettajat opettajat opetus opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91783 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311077817
work_keys_str_mv AT mäkipanulatapio fysiikanopettajiennäkemyksiävuoden2019lukionopetussuunnitelmasta