Fysiikan opettajien näkemyksiä vuoden 2019 lukion opetussuunnitelmasta

Lukion opetussuunnitelmaa uudistettiin vuonna 2019 uuden lukiolain myötä ja tällöin julkaistiin uudet lukion opetussuunnitelman perusteet. Uusi lukion opetussuunnitelma otettiin käyttöön lukioissa ympäri Suomen syksyllä 2021. Tässä tutkielmassa tutkitaan uutta opetussuunnitelmaa fysiikan näkökulmast...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäki-Panula, Tapio
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91783
Kuvaus
Yhteenveto:Lukion opetussuunnitelmaa uudistettiin vuonna 2019 uuden lukiolain myötä ja tällöin julkaistiin uudet lukion opetussuunnitelman perusteet. Uusi lukion opetussuunnitelma otettiin käyttöön lukioissa ympäri Suomen syksyllä 2021. Tässä tutkielmassa tutkitaan uutta opetussuunnitelmaa fysiikan näkökulmasta. Tutkielmassa käydään läpi, mikä on muuttunut siirryttäessä uuteen lukion opetussuunnitelmaan ja järjestettiin kyselytutkimus lukio-opettajille ympäri Suomen. Kyselyn avulla haluttiin tutkia, mitä mieltä lukio-opettajat ovat uudesta fysiikan opetussuunnitelmasta ja mitä eroja he havaitsevat vuoden 2015 opetussuunnitelmaan verrattuna. Tutkielmasta käy ilmi, että kursseista moduuleihin siirtymisen ei nähty muuttavan mitään, sisältöjen jakautumiseen ei oltu tyytyväisiä kaikkien moduulien kohdalla ja vaativuustasojen katsottiin laskevan roimasti pakollisissa fysiikan moduuleissa verrattuna edelliseen lukion opetussuunnitelmaan. Tyytyväisiä oltiin varsinkin FY3- ja FY6-moduulien sisältöihin sekä FY6-moduulin siirtämiseen myöhäisempään vaiheeseen. Fysiikan opiskelun katsottiin antavan hyvät jatko-opintovalmiudet luonnontieteellisille aloille. Suurimpana huolenaiheena kuitenkin koettiin moduulien täydet sisällöt ja ajanpuute varsinkin FY3 - FY6 moduuleissa. The high school curriculum was renewed in 2019 when the new high school law were published. The high school curriculum criteria was also published at the same time. The new high school curriculum was introduced in high schools across Finland in autumn 2021. This thesis examines the new curriculum from the perspective of physics. The thesis discusses what has changed in the transition to the new high school curriculum. In addition, a survey was organised for high school teachers from all over Finland. The aim of the survey was to find out what high school teachers think about the new physics curriculum and what differences they perceive compared to the 2015 curriculum. The study shows that the change from courses to modules was not seen to change anything, the distribution of content was not satisfied for all modules and the difficulty levels were seen to decrease drastically in the compulsory physics modules. In particular, there was satisfaction with the content of FY3 and FY6 modules and the move of FY6 to a later stage. The study of physics was considered to provide good preparation for further study in science. However, full content and lack of time, especially in modules FY3-FY6, were perceived as the main concerns.