Luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia valmiuksistaan ilmastokasvatuksen toteuttamiseen

Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä omista ilmastokasvatusvalmiuksistaan ja sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on ilmastokasvatuksesta ja ilmastokasvatuksen haasteista. Valmiuksilla tarkoitetaan tässä tutkielmassa tietoja, taitoja ja asen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lankinen, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91380
Description
Summary:Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä omista ilmastokasvatusvalmiuksistaan ja sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on ilmastokasvatuksesta ja ilmastokasvatuksen haasteista. Valmiuksilla tarkoitetaan tässä tutkielmassa tietoja, taitoja ja asenteita ilmastokasvatukseen liittyen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaopiskelijaa. Ilmastokasvatusvalmiuksia käsiteltäessä aineistoa analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja käsityksiä tutkittaessa fenomenografiaa käyttäen. Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijoiden kokemat valmiudet ilmastokasvatukseen vaihtelivat. Asenteelliset valmiudet koettiin yleisesti paremmiksi kuin taidolliset ja tiedolliset valmiudet. Taidollisissa valmiuksissa oli jonkin verran vaihtelua. Niissä opiskelijat kokivat vuorovaikutustaitonsa ja tiedonhakutaitonsa hyviksi. Heikoimmiksi koettiin tiedolliset valmiudet. Opiskelijat kokivat tarvitsevansa lisää tietoa ilmastonmuutoksesta, jotta voisivat toteuttaa ilmastokasvatusta hyvin. Opiskelijoilla oli hyvä käsitys ilmastokasvatuksesta ja heidän käsityksensä ilmastokasvatuksen haasteista olivat toistensa kanssa yhteneväisiä. Haastavana pidettiin arvoristiriitoja huoltajien ja koulun välillä, koulun toiminnan epäjohdonmukaisuutta, ilmastokasvatuksen epätasaista jakautumista ja konkreettisten ilmastokasvatuskeinojen puutetta.