Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades

Vuodesta 2020 alkaen ensimmäisen vieraan kielen (A1-kielen) opetus kouluissa on pitänyt aloittaa jo ensimmäisellä luokalla. Tätä ennen vieraan kielen opetus alkoi viimeistään kolmannella luokalla, joskin monet koulut olivat tarjonneet mahdollisuutta aiempaan aloitukseen jo ennen vuotta 2020. Varhais...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurmi, Crista
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91194
_version_ 1828193199759294464
author Nurmi, Crista
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nurmi, Crista Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nurmi, Crista Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nurmi, Crista
datasource_str_mv jyx
description Vuodesta 2020 alkaen ensimmäisen vieraan kielen (A1-kielen) opetus kouluissa on pitänyt aloittaa jo ensimmäisellä luokalla. Tätä ennen vieraan kielen opetus alkoi viimeistään kolmannella luokalla, joskin monet koulut olivat tarjonneet mahdollisuutta aiempaan aloitukseen jo ennen vuotta 2020. Varhaisemman kielten opetuksen aloituksen pyrkimyksenä on positiivisten asenteiden luominen, sekä yksilön itsevarmuuden kasvattaminen omia kykyjä kohtaan. Koska kaikki oppilaat eivät vielä osaa lukea tai kirjoittaa ensimmäisen luokan alkaessa, opetusmetodeina hyödynnetään toiminnallisia menetelmiä, kuten leikkiä, musiikkia, pelejä ja liikettä. Tässä tutkimuksessa perehdyttiin toiminnallisiin opetusmenetelmiin sekä niiden käyttöön ja vaikutuksiin 1. ja 2. luokan opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1. ja 2. luokan opettajien kokemuksia toiminnallisista opetusmenetelmistä englannin kielen oppitunneilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kahta luokanopettajaa etäyhteyden välityksellä. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja niiden sisältöjä analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla aineisto ja vertaamalla litteraatteja tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tulokset olivat toiminnallisten opetusmenetelmien kannalta hyvin positiivisia. Kummallakaan opettajalla ei ollut oppikirjaa käytössä englannin opetuksessa, mutta vihkoja käytettiin satunnaisesti. Molemmat opettajat käyttivät runsaasti toiminnallisia opetusmenetelmiä, kuten erilaisia lauluja ja laululeikkejä, liikettä ja liikkumista lisättynä tavallisiin tehtäviin, draamaa, sekä erilaisia pelejä. Opettajat kokivat, että toiminnalliset opetusmenetelmät lisäsivät oppilaiden motivaatiota ja keskittymistä ja lisäksi ne toivat vaihtelevaa sisältöä oppitunteihin. Opettajat mainitsivat, että vapaus käyttää erilaisia opetustapoja lisäsi myös heidän työtään kohtaan kokemaansa motivaatiota. Haasteina he mainitsivat, että toiminnalliseen opetukseen siirtyminen voi tuntua hankalalta, mikäli siihen ei ole tottunut. Myös toiminnan opettajalähtöisyyttä korostettiin, jotta oppitunnit eivät menisi yleiseksi epäjärjestykseksi tai levottomuudeksi.
first_indexed 2023-11-01T21:16:20Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skinnari, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurmi, Crista", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-01T07:04:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-01T07:04:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91194", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuodesta 2020 alkaen ensimm\u00e4isen vieraan kielen (A1-kielen) opetus kouluissa on pit\u00e4nyt aloittaa jo ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. T\u00e4t\u00e4 ennen vieraan kielen opetus alkoi viimeist\u00e4\u00e4n kolmannella luokalla, joskin monet koulut olivat tarjonneet mahdollisuutta aiempaan aloitukseen jo ennen vuotta 2020. Varhaisemman kielten opetuksen aloituksen pyrkimyksen\u00e4 on positiivisten asenteiden luominen, sek\u00e4 yksil\u00f6n itsevarmuuden kasvattaminen omia kykyj\u00e4 kohtaan. Koska kaikki oppilaat eiv\u00e4t viel\u00e4 osaa lukea tai kirjoittaa ensimm\u00e4isen luokan alkaessa, opetusmetodeina hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n toiminnallisia menetelmi\u00e4, kuten leikki\u00e4, musiikkia, pelej\u00e4 ja liikett\u00e4.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa perehdyttiin toiminnallisiin opetusmenetelmiin sek\u00e4 niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja vaikutuksiin 1. ja 2. luokan opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 1. ja 2. luokan opettajien kokemuksia toiminnallisista opetusmenetelmist\u00e4 englannin kielen oppitunneilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kahta luokanopettajaa et\u00e4yhteyden v\u00e4lityksell\u00e4. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja niiden sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin teemoittelemalla aineisto ja vertaamalla litteraatteja tutkimuskysymyksiin.\n\nTutkimuksen tulokset olivat toiminnallisten opetusmenetelmien kannalta hyvin positiivisia. Kummallakaan opettajalla ei ollut oppikirjaa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 englannin opetuksessa, mutta vihkoja k\u00e4ytettiin satunnaisesti. Molemmat opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t runsaasti toiminnallisia opetusmenetelmi\u00e4, kuten erilaisia lauluja ja laululeikkej\u00e4, liikett\u00e4 ja liikkumista lis\u00e4ttyn\u00e4 tavallisiin teht\u00e4viin, draamaa, sek\u00e4 erilaisia pelej\u00e4. Opettajat kokivat, ett\u00e4 toiminnalliset opetusmenetelm\u00e4t lis\u00e4siv\u00e4t oppilaiden motivaatiota ja keskittymist\u00e4 ja lis\u00e4ksi ne toivat vaihtelevaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 oppitunteihin. Opettajat mainitsivat, ett\u00e4 vapaus k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erilaisia opetustapoja lis\u00e4si my\u00f6s heid\u00e4n ty\u00f6t\u00e4\u00e4n kohtaan kokemaansa motivaatiota. Haasteina he mainitsivat, ett\u00e4 toiminnalliseen opetukseen siirtyminen voi tuntua hankalalta, mik\u00e4li siihen ei ole tottunut. My\u00f6s toiminnan opettajal\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4 korostettiin, jotta oppitunnit eiv\u00e4t menisi yleiseksi ep\u00e4j\u00e4rjestykseksi tai levottomuudeksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-01T07:04:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-01T07:04:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "play-based teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "early language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher interview", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teachers' experiences", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish primary school teachers\u2019 experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311017216", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "play-based pedagogy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lower comprehensive school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_91194
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:47Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/16b0bd4e-b3f7-4a97-8308-d02982a3cd25\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311017216.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurmi, Crista Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades play-based teaching early language learning teacher interview teachers' experiences Englannin kieli English 301 englannin kieli leikkipedagogiikka alakoulu kielen oppiminen English language play-based pedagogy lower comprehensive school language learning
title Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
title_full Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
title_fullStr Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
title_full_unstemmed Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
title_short Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
title_sort finnish primary school teachers experiences of play based teaching in english language classes in the 1st and 2nd grades
title_txtP Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
topic play-based teaching early language learning teacher interview teachers' experiences Englannin kieli English 301 englannin kieli leikkipedagogiikka alakoulu kielen oppiminen English language play-based pedagogy lower comprehensive school language learning
topic_facet 301 Englannin kieli English English language alakoulu early language learning englannin kieli kielen oppiminen language learning leikkipedagogiikka lower comprehensive school play-based pedagogy play-based teaching teacher interview teachers' experiences
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91194 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311017216
work_keys_str_mv AT nurmicrista finnishprimaryschoolteachersexperiencesofplaybasedteachinginenglishlanguageclassesin