Oppimisvaikeuksia omaavien aikuisten subjektiivinen elämänlaatu

Tutkimuksen tarkastelun kohteena on jonkinasteisista oppimisvaikeuksista kärsivien aikuisten subjektiivinen elämänlaatu. Tutkimus on kvalitatiivinen ja kuvaileva. Tutkimusmetodina on käytetty teemahaastattelua. Tutkimusaineisto koostuu viiden henkilön haastatteluista. He ovat iältään 17-40-vuotiait...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hurtola, Anu
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2003
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91163
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkastelun kohteena on jonkinasteisista oppimisvaikeuksista kärsivien aikuisten subjektiivinen elämänlaatu. Tutkimus on kvalitatiivinen ja kuvaileva. Tutkimusmetodina on käytetty teemahaastattelua. Tutkimusaineisto koostuu viiden henkilön haastatteluista. He ovat iältään 17-40-vuotiaita. Haastateltavista neljä on naisia ja yksi mies. Heidän oppimisvaikeutensa vaihtelevat kapea-alaisesta laaja-alaiseen. Haastattelujen perusteella voi todeta läheisten ihmissuhteiden, erityisesti perhe- ja ystävyyssuhteiden keskeisen roolin tutkittavien subjektiivisen elämänlaadun ja onnellisuuden perustana. Elämänlaatua heikentävinä tekijöinä nousevat esiin perheongelmat sekä oppimisvaikeuksiin kouluaikoina saatu lähes olematon tuki, joka myöhemmin on heijastunut itseluottamuksen puutteena. Oppimisvaikeuksien mahdollisimman nopea tunnistaminen ja ajoissa aloitettu kuntoutustoiminta on erittäin tärkeää. Tässä kouluilla ja kasvatusalalla toimivilla ammattilaisilla on merkittävä rooli. Tietoa oppimisen häiriöistä ja niiden tarkoituksenmukaisesta tukemisesta tarvitaan lisää. Myös aikuisia oppimisvaikeuksia omaavia ihmisiä on tuettava, sillä oppimisvaikeudet altistavat sosiaalisille ja psyykkisille ongelmille.