Urheilijat vaikuttajina maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen

Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä urheiluvaikuttajien brändiviestinnän merkityksestä kuluttajakäyttäytymiseen erityisesti maineen näkökulmasta. Maineen vaikutusta tutkittiin asenteeseen suosittelua kohtaan. Lisäksi tutkittiin suositteluasenteen vaikutusta brändiasenteeseen sekä edel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vettenranta, Heini
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91022
_version_ 1828193044009058304
author Vettenranta, Heini
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vettenranta, Heini Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vettenranta, Heini Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vettenranta, Heini
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä urheiluvaikuttajien brändiviestinnän merkityksestä kuluttajakäyttäytymiseen erityisesti maineen näkökulmasta. Maineen vaikutusta tutkittiin asenteeseen suosittelua kohtaan. Lisäksi tutkittiin suositteluasenteen vaikutusta brändiasenteeseen sekä edelleen brändiasenteen vaikutusta ostoaikomukseen ja brändiuskollisuuteen. Vaikutuksia tutkittiin maineen, urheiluvaikuttajan ja brändin yhteensopivuuden sekä urheilukiinnostuksen näkökulmasta. Tutkimuksessa hyödynnettiin aiempia maineeseen ja muihin mittareihin perustuvia teorioita. Tässä tutkimuksessa maineen oletettiin vaikuttavan positiivisesti asenteeseen suosittelua kohtaan, suositteluasenteen oletettiin vaikuttavan positiivisesti brändiasenteeseen ja brändiasenteen oletettiin vaikuttavan positiivisesti ostoaikomukseen ja brändiuskollisuuteen. Samalla oletettiin kiinnostuksen urheilua kohtaan sekä vaikuttajan ja brändin yhteensopivuuden kasvattavan maineen vaikutusta suositteluasenteeseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena. Vastaajia pyydettiin perehtymään urheiluvaikuttajan tekemään kaupalliseen julkaisuun, jossa mainostettiin urheilubrändiä. Kolmesta eri urheilijan julkaisusta yksi näytettiin vastaajalle satunnaisesti. Muuttuvana tekijänä oli urheilijoiden oletettu maine eli yksi urheilijoista oli oletettavasti neutraalimaineinen, yksi hyvämaineinen ja yksi oletettavasti hieman huonomaineisempi. Tutkimustuloksista selvisi, että urheilijan maineella on jonkin verran vaikutusta parantuneeseen asenteeseen suosittelua kohtaan ja positiivinen suosittelu-asenne taas vaikuttaa parantavasti brändiasenteeseen. Odotuksien mukaan tämä osaltaan kasvattaa brändin ostoaikomusta. Lisäksi selvisi, että urheilijan ja suositeltavan tuotteen yhteensopivuus kasvattaa maineen vaikutusta suositteluasenteeseen. Odotusten vastaisesti brändiasenteella ei löydetty tilastollisesti merkittävää vaikutusta brändiuskollisuuteen eikä urheilukiinnostuksella löydetty tilastollisesti merkittävää vaikutusta maineen ja suositteluasenteen yhteyteen. Tutkimuksen perusteella urheilijoiden kanssa yhteistyötä tekeviä yrityksiä suositellaan huomioimaan urheilijan maineen vaikutukset ja muut taustatekijät kuluttajien asenteisiin sopivaa urheilijaa valittaessa
first_indexed 2023-10-30T21:05:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vettenranta, Heini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-30T07:13:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-30T07:13:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91022", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 urheiluvaikuttajien br\u00e4ndiviestinn\u00e4n merkityksest\u00e4 kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen erityisesti maineen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Maineen vaikutusta tutkittiin asenteeseen suosittelua kohtaan. Lis\u00e4ksi tutkittiin suositteluasenteen vaikutusta br\u00e4ndiasenteeseen sek\u00e4 edelleen br\u00e4ndiasenteen vaikutusta ostoaikomukseen ja br\u00e4ndiuskollisuuteen. Vaikutuksia tutkittiin maineen, urheiluvaikuttajan ja br\u00e4ndin yhteensopivuuden sek\u00e4 urheilukiinnostuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n Tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin aiempia maineeseen ja muihin mittareihin perustuvia teorioita. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa maineen oletettiin vaikuttavan positiivisesti asenteeseen suosittelua kohtaan, suositteluasenteen oletettiin vaikuttavan positiivisesti br\u00e4ndiasenteeseen ja br\u00e4ndiasenteen oletettiin vaikuttavan positiivisesti ostoaikomukseen ja br\u00e4ndiuskollisuuteen. Samalla oletettiin kiinnostuksen urheilua kohtaan sek\u00e4 vaikuttajan ja br\u00e4ndin yhteensopivuuden kasvattavan maineen vaikutusta suositteluasenteeseen.\n Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena. Vastaajia pyydettiin perehtym\u00e4\u00e4n urheiluvaikuttajan tekem\u00e4\u00e4n kaupalliseen julkaisuun, jossa mainostettiin urheilubr\u00e4ndi\u00e4. Kolmesta eri urheilijan julkaisusta yksi n\u00e4ytettiin vastaajalle satunnaisesti. Muuttuvana tekij\u00e4n\u00e4 oli urheilijoiden oletettu maine eli yksi urheilijoista oli oletettavasti neutraalimaineinen, yksi hyv\u00e4maineinen ja yksi oletettavasti hieman huonomaineisempi. \n Tutkimustuloksista selvisi, ett\u00e4 urheilijan maineella on jonkin verran vaikutusta parantuneeseen asenteeseen suosittelua kohtaan ja positiivinen suosittelu-asenne taas vaikuttaa parantavasti br\u00e4ndiasenteeseen. Odotuksien mukaan t\u00e4m\u00e4 osaltaan kasvattaa br\u00e4ndin ostoaikomusta. Lis\u00e4ksi selvisi, ett\u00e4 urheilijan ja suositeltavan tuotteen yhteensopivuus kasvattaa maineen vaikutusta suositteluasenteeseen. Odotusten vastaisesti br\u00e4ndiasenteella ei l\u00f6ydetty tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 vaikutusta br\u00e4ndiuskollisuuteen eik\u00e4 urheilukiinnostuksella l\u00f6ydetty tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 vaikutusta maineen ja suositteluasenteen yhteyteen.\n Tutkimuksen perusteella urheilijoiden kanssa yhteisty\u00f6t\u00e4 tekevi\u00e4 yrityksi\u00e4 suositellaan huomioimaan urheilijan maineen vaikutukset ja muut taustatekij\u00e4t kuluttajien asenteisiin sopivaa urheilijaa valittaessa", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-30T07:13:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-30T07:13:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suosittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Urheilijat vaikuttajina : maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310307049", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maine", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huippu-urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "imago", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_91022
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:35Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8e41de0b-a5fe-481c-b847-83bdbc97f1b7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202310307049.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vettenranta, Heini Urheilijat vaikuttajina : maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen suosittelu Markkinointi Marketing 20423 maine urheilijat brändit markkinointi urheilu asenteet huippu-urheilu kuluttajat imago mainonta yritykset
title Urheilijat vaikuttajina : maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen
title_full Urheilijat vaikuttajina : maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen
title_fullStr Urheilijat vaikuttajina : maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen Urheilijat vaikuttajina : maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen
title_full_unstemmed Urheilijat vaikuttajina : maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen Urheilijat vaikuttajina : maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen
title_short Urheilijat vaikuttajina
title_sort urheilijat vaikuttajina maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen
title_sub maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen
title_txtP Urheilijat vaikuttajina : maineen vaikutus suosittelun tehokkuuteen
topic suosittelu Markkinointi Marketing 20423 maine urheilijat brändit markkinointi urheilu asenteet huippu-urheilu kuluttajat imago mainonta yritykset
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asenteet brändit huippu-urheilu imago kuluttajat maine mainonta markkinointi suosittelu urheilijat urheilu yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91022 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310307049
work_keys_str_mv AT vettenrantaheini urheilijatvaikuttajinamaineenvaikutussuositteluntehokkuuteen