Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa”

Lapsen nukuttamistilanteet voivat olla äärimmäisen uuvuttavia tilanteita vanhemmille, jos lapsi ei nukahda monista yrityksistä huolimatta. Lapsen riittävän unen saannin turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta. Yksi riskitekijä varhaiskasvatusi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karjula, Elena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90854
_version_ 1828193199754051584
author Karjula, Elena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karjula, Elena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karjula, Elena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karjula, Elena
datasource_str_mv jyx
description Lapsen nukuttamistilanteet voivat olla äärimmäisen uuvuttavia tilanteita vanhemmille, jos lapsi ei nukahda monista yrityksistä huolimatta. Lapsen riittävän unen saannin turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta. Yksi riskitekijä varhaiskasvatusikäisen lapsen riittävälle unen saannille on nukahtamisen viivästyminen silloin, kun aamulla täytyy herätä varhain esimerkiksi päiväkotiin. Moni vanhempi on kokenut saavansa apua lapsen nukahtamisen tukemiseen valtavan suosion saaneesta Carl-Johan Forssén Ehrlinin unisadusta ”Kani joka tahtoi nukahtaa” (2015). Tässä tutkimuksessa selvitin, mitä lapsen nukahtamista tukevia tekijöitä kyseisessä kirjassa on käytetty. Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset voidaan tiivistää yhdeksään erilliseen lapsen nukahtamista tukevaan tekijään. Yksilöinti on keino, jolla lapsi huomioidaan sadussa henkilökohtaisella tasolla esimerkiksi käyttämällä lapsen omaa nimeä. Samojen sanojen ja lauseiden toistoa käytetään runsaasti kirjan tehokeinona, ja suurin osa kirjan kokonaispituudesta muodostuu toistosta. Yksitoikkoisen juonen liittäminen toistoon luo kirjaan hypnoottisen tunnelman, joka yhdistyy sadun lomassa tehtäviin meditatiivisin harjoituksiin. Myös kirjan kuvitus noudattaa samaa rauhallisen pelkistettyä linjaa. Uneen assosioituvia sanoja ja kielikuvia käytetään tekstissä runsaasti, ja teksti luetaan aaltoilevalla lukutyylillä välillä sanoja painottaen ja välillä lukunopeutta hidastaen. Välillä lukemisen katkaisevat kohdat, joissa lukijaa kehotetaan haukottelemaan syvään. Läpi kirjan lapsi pyritään vakuuttamaan siitä, että hän tulee nukahtamaan kirjaa kuunnellessaan. Tulokset voivat hyödyttää lasta nukuttavia vanhempia tai varhaiskasvatuksen työntekijöitä, jotka haluavat soveltaa kirjassa käytettyjä keinoja nukuttamistilanteissa. Tuloksista voi olla apua myös unisatujen kirjoittajille.
first_indexed 2023-10-27T20:01:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjula, Elena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-27T07:03:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-27T07:03:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90854", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lapsen nukuttamistilanteet voivat olla \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen uuvuttavia tilanteita vanhemmille, jos lapsi ei nukahda monista yrityksist\u00e4 huolimatta. Lapsen riitt\u00e4v\u00e4n unen saannin turvaaminen on ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta. Yksi riskitekij\u00e4 varhaiskasvatusik\u00e4isen lapsen riitt\u00e4v\u00e4lle unen saannille on nukahtamisen viiv\u00e4styminen silloin, kun aamulla t\u00e4ytyy her\u00e4t\u00e4 varhain esimerkiksi p\u00e4iv\u00e4kotiin. Moni vanhempi on kokenut saavansa apua lapsen nukahtamisen tukemiseen valtavan suosion saaneesta Carl-Johan Forss\u00e9n Ehrlinin unisadusta \u201dKani joka tahtoi nukahtaa\u201d (2015). T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitin, mit\u00e4 lapsen nukahtamista tukevia tekij\u00f6it\u00e4 kyseisess\u00e4 kirjassa on k\u00e4ytetty. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTutkimuksen tulokset voidaan tiivist\u00e4\u00e4 yhdeks\u00e4\u00e4n erilliseen lapsen nukahtamista tukevaan tekij\u00e4\u00e4n. Yksil\u00f6inti on keino, jolla lapsi huomioidaan sadussa henkil\u00f6kohtaisella tasolla esimerkiksi k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 lapsen omaa nime\u00e4. Samojen sanojen ja lauseiden toistoa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n runsaasti kirjan tehokeinona, ja suurin osa kirjan kokonaispituudesta muodostuu toistosta. Yksitoikkoisen juonen liitt\u00e4minen toistoon luo kirjaan hypnoottisen tunnelman, joka yhdistyy sadun lomassa teht\u00e4viin meditatiivisin harjoituksiin. My\u00f6s kirjan kuvitus noudattaa samaa rauhallisen pelkistetty\u00e4 linjaa. Uneen assosioituvia sanoja ja kielikuvia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tekstiss\u00e4 runsaasti, ja teksti luetaan aaltoilevalla lukutyylill\u00e4 v\u00e4lill\u00e4 sanoja painottaen ja v\u00e4lill\u00e4 lukunopeutta hidastaen. V\u00e4lill\u00e4 lukemisen katkaisevat kohdat, joissa lukijaa kehotetaan haukottelemaan syv\u00e4\u00e4n. L\u00e4pi kirjan lapsi pyrit\u00e4\u00e4n vakuuttamaan siit\u00e4, ett\u00e4 h\u00e4n tulee nukahtamaan kirjaa kuunnellessaan.\n\nTulokset voivat hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 lasta nukuttavia vanhempia tai varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4, jotka haluavat soveltaa kirjassa k\u00e4ytettyj\u00e4 keinoja nukuttamistilanteissa. Tuloksista voi olla apua my\u00f6s unisatujen kirjoittajille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-10-27T07:03:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-27T07:03:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsen nukahtamisen tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "unisatu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nukuttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen nukahtamisen tukemiseen k\u00e4ytetyt keinot Forss\u00e9n Ehrlinin unisadussa \u201dKani joka tahtoi nukahtaa\u201d", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310276881", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uni (lepotila)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nukahtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_90854
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:44Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4866d325-9d4c-41e6-a30e-b2db2718f45c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202310276881.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjula, Elena Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa” lapsen nukahtamisen tukeminen unisatu nukuttaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) uni (lepotila) nukahtaminen lastenkirjallisuus
title Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa”
title_full Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa”
title_fullStr Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa” Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa”
title_full_unstemmed Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa” Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa”
title_short Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa”
title_sort lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot forssén ehrlinin unisadussa kani joka tahtoi nukahtaa
title_txtP Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa”
topic lapsen nukahtamisen tukeminen unisatu nukuttaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) uni (lepotila) nukahtaminen lastenkirjallisuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus lapsen nukahtamisen tukeminen lapset (ikäryhmät) lastenkirjallisuus nukahtaminen nukuttaminen uni (lepotila) unisatu varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90854 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310276881
work_keys_str_mv AT karjulaelena lapsennukahtamisentukemiseenkäytetytkeinotforssenehrlininunisadussakanijokatahtoinu