Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen kaksoiskelpoisten musiikin- ja luokanopettajien näkemyksiä heidän koulutuksestaan ja sen työelämävastaavuudesta. Avaan tutkimuksessa sitä, miten koulutuksessa ja työssä painottuvat kasvatusnäkökulma ja musiikin aineenhallinnan näkökulma. Lisäksi selvitän, mi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nuutinen, Ella
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90605
_version_ 1826225716011728896
author Nuutinen, Ella
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nuutinen, Ella Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nuutinen, Ella Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nuutinen, Ella
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen kaksoiskelpoisten musiikin- ja luokanopettajien näkemyksiä heidän koulutuksestaan ja sen työelämävastaavuudesta. Avaan tutkimuksessa sitä, miten koulutuksessa ja työssä painottuvat kasvatusnäkökulma ja musiikin aineenhallinnan näkökulma. Lisäksi selvitän, miltä kaksoiskelpoisuus näyttää vastaajien työssä, millaisia valmiuksia he ovat saaneet koulutuksesta ja mitä kehityskohteita he näkevät musiikkikasvatuksen koulutuksessa. Tutkimuksessa hyödynnän musiikkikasvattajille 2018-2019 suunnattua työllistymiskyselyä ja sen kaksoiskelpoisilta musiikin- ja luokanopettajilta kerättyä aineistoa (n=47), jota käsittelen lähinnä laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen. Muutamissa osioissa hyödynnän määrällisiä menetelmiä eli kyseessä on menetelmällinen triangulaatio. Vastaajat ovat valmistuneet edellisten noin 20 vuoden aikana eri opetussuunnitelmien voimassaoloaikoina. Tulosten perusteella näyttää siltä, että hyvin suuri osa (83 %) kaksoiskelpoisista musiikin- ja luokanopettajista työllistyy alakouluun. Vastaajat kokevat, että kasvatusnäkökulma opitaan lähinnä työelämässä. Musiikkikasvatuksen opinnoista saadaan suurelta osin monipuoliset ja hyvät musiikilliset taidot, erityisesti musisoivien ryhmien ohjaamisen osalta. Merkittävimmät kehityskohteet koulutuksessa liittyvät musiikkiteknologiaan, käytännöntaitoihin, erilaisten oppijoiden ohjaamiseen sekä opetuksen ulkopuolisiin vastuisiin. Tutkielmassa tarkastelen musiikinopettajan kompetenssia laajasti niin musiikillisten ja pedagogisten taitojen kuin suhdetason kompetenssin ja johtajuuden kannalta. Tämän tutkimuksen tulokset antavat näkökulmia musiikkikasvatuksen koulutuksen kehittämiseen ja tulevan LuoMus-koulutuksen valmisteluun sekä vahvistavat sitä, millainen paikka musiikinopettajilla on ala-koulussa.
first_indexed 2023-10-25T20:31:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nuutinen, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-25T05:47:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-25T05:47:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90605", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastelen kaksoiskelpoisten musiikin- ja luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 heid\u00e4n koulutuksestaan ja sen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4vastaavuudesta. Avaan tutkimuksessa sit\u00e4, miten koulutuksessa ja ty\u00f6ss\u00e4 painottuvat kasvatusn\u00e4k\u00f6kulma ja musiikin aineenhallinnan n\u00e4k\u00f6kulma. Lis\u00e4ksi selvit\u00e4n, milt\u00e4 kaksoiskelpoisuus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 vastaajien ty\u00f6ss\u00e4, millaisia valmiuksia he ovat saaneet koulutuksesta ja mit\u00e4 kehityskohteita he n\u00e4kev\u00e4t musiikkikasvatuksen koulutuksessa. Tutkimuksessa hy\u00f6dynn\u00e4n musiikkikasvattajille 2018-2019 suunnattua ty\u00f6llistymiskysely\u00e4 ja sen kaksoiskelpoisilta musiikin- ja luokanopettajilta ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa (n=47), jota k\u00e4sittelen l\u00e4hinn\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia hy\u00f6dynt\u00e4en. Muutamissa osioissa hy\u00f6dynn\u00e4n m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4 eli kyseess\u00e4 on menetelm\u00e4llinen triangulaatio. Vastaajat ovat valmistuneet edellisten noin 20 vuoden aikana eri opetussuunnitelmien voimassaoloaikoina. \n\nTulosten perusteella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 hyvin suuri osa (83 %) kaksoiskelpoisista musiikin- ja luokanopettajista ty\u00f6llistyy alakouluun. Vastaajat kokevat, ett\u00e4 kasvatusn\u00e4k\u00f6kulma opitaan l\u00e4hinn\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Musiikkikasvatuksen opinnoista saadaan suurelta osin monipuoliset ja hyv\u00e4t musiikilliset taidot, erityisesti musisoivien ryhmien ohjaamisen osalta. Merkitt\u00e4vimm\u00e4t kehityskohteet koulutuksessa liittyv\u00e4t musiikkiteknologiaan, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ntaitoihin, erilaisten oppijoiden ohjaamiseen sek\u00e4 opetuksen ulkopuolisiin vastuisiin. Tutkielmassa tarkastelen musiikinopettajan kompetenssia laajasti niin musiikillisten ja pedagogisten taitojen kuin suhdetason kompetenssin ja johtajuuden kannalta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset antavat n\u00e4k\u00f6kulmia musiikkikasvatuksen koulutuksen kehitt\u00e4miseen ja tulevan LuoMus-koulutuksen valmisteluun sek\u00e4 vahvistavat sit\u00e4, millainen paikka musiikinopettajilla on ala-koulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-25T05:47:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-25T05:47:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksoiskelpoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten n\u00e4kemyksi\u00e4 koulutuksesta ja sen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4vastaavuudesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310256637", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ura", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_90605
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2605acec-0026-41fc-9e09-df794d577d92\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202310256637.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nuutinen, Ella Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta kaksoiskelpoisuus Musiikkikasvatus Music Education 3052 johtajuus työelämä työ työelämävalmiudet työura musiikkikasvatus musiikki opetus luokanopettajat opettajankoulutus musiikinopettajat opetussuunnitelmat koulutus kompetenssi alakoulu
title Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta
title_full Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta
title_fullStr Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta
title_full_unstemmed Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta
title_short Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta
title_sort musiikin ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta
title_txtP Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta
topic kaksoiskelpoisuus Musiikkikasvatus Music Education 3052 johtajuus työelämä työ työelämävalmiudet työura musiikkikasvatus musiikki opetus luokanopettajat opettajankoulutus musiikinopettajat opetussuunnitelmat koulutus kompetenssi alakoulu
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus alakoulu johtajuus kaksoiskelpoisuus kompetenssi koulutus luokanopettajat musiikinopettajat musiikki musiikkikasvatus opettajankoulutus opetus opetussuunnitelmat työ työelämä työelämävalmiudet työura
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90605 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310256637
work_keys_str_mv AT nuutinenella musiikinjaluokanopettajakelpoistennäkemyksiäkoulutuksestajasentyöelämävastaavuudest