Yhteenveto: | Sosiaalityön tehtäväkentät ovat Suomessakin muuttumassa yhä monikulttuurisemmiksi. Monikulttuurinen
työyhteisö sosiaalialalla on monien tutkimusten perustella toivottu ja pitkään odotettu
asia. Kuitenkin maahanmuuttajataustaisia sosiaalityön opiskelijoita on Suomen yliopistoissa
edelleenkin vain vähän. Tutkimuksen lähtökohtana on ajatus siitä, että monikulttuurinen
sosiaalityön työyhteisö mahdollistuu, jos instituutitonalisella tasolla poistetaan ne esteet, jotka
vaikuttavat maahanmuuttajan oikeuteen saada osaamisensa tunnustusta ja jatkossa olla aktiivisena
kansalaisena osallistuja yhteiskunnassa.
Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityön opettajien näkemyksiä. Kiinnostuksen kohteena on se,
miten sosiaalityön asiantuntijat kuvaavat maahanmuuttajan tunnustamisen: monikulttuurisuuden
opetuksessa, koulutukseen pääsyssä ia opetukseen osallistumisessa sekä työllistymisessä.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja liittyy fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimukseen. Tutkimuksen
teoreettisena viitekehyksenä toimii Axel Honnethin tunnustamisen teoria.
Aineistokeruu toteutettiin verkkokyselyllä, joka suunnattiin kaikille sosiaalityötä opettaville yliopistojen
yksiköille. Empiirinen aineisto kattaa kaikkien kuuden yliopiston vastaukset, ja koostuu
yhteensä kahdeksantoista sosiaalityön opettajan vastauksista. Aineiston analyysi on toteutettu
aineistulähtöisesti ja analyysissa olen soveltanut sisällönanalyysia.
Tutkimusaineiston analyysin pohjalta voidaan päätellä, että monikulttuuristen sosiaalityön opintojen
laajentaminen on aiheellista huomion ottaen maahanmuuton kasvu. Maahanmuuttajien
osallistumista sosiaalityön opintoihin ja myös opetukseen on tuettava tasa-arvon toteutumiseksi.
Sosiaalityön tutkinnon suorittaneiden maahanmuuttajien työllistymisen mahdollistuminen vaati
myös huomiota, jossa arvona on hakijoiden yhdenvertainen kohtelu työhön otettaessa.
|