Tunnustamisesta osallisuuteen sosiaalialialan monikulttuuristuminen - mahdollisuuksia ja esteitä

Sosiaalityön tehtäväkentät ovat Suomessakin muuttumassa yhä monikulttuurisemmiksi. Monikulttuurinen työyhteisö sosiaalialalla on monien tutkimusten perustella toivottu ja pitkään odotettu asia. Kuitenkin maahanmuuttajataustaisia sosiaalityön opiskelijoita on Suomen yliopistoissa edelleenkin vain väh...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Maunus, Gjuzel
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90602
Kuvaus
Yhteenveto:Sosiaalityön tehtäväkentät ovat Suomessakin muuttumassa yhä monikulttuurisemmiksi. Monikulttuurinen työyhteisö sosiaalialalla on monien tutkimusten perustella toivottu ja pitkään odotettu asia. Kuitenkin maahanmuuttajataustaisia sosiaalityön opiskelijoita on Suomen yliopistoissa edelleenkin vain vähän. Tutkimuksen lähtökohtana on ajatus siitä, että monikulttuurinen sosiaalityön työyhteisö mahdollistuu, jos instituutitonalisella tasolla poistetaan ne esteet, jotka vaikuttavat maahanmuuttajan oikeuteen saada osaamisensa tunnustusta ja jatkossa olla aktiivisena kansalaisena osallistuja yhteiskunnassa. Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityön opettajien näkemyksiä. Kiinnostuksen kohteena on se, miten sosiaalityön asiantuntijat kuvaavat maahanmuuttajan tunnustamisen: monikulttuurisuuden opetuksessa, koulutukseen pääsyssä ia opetukseen osallistumisessa sekä työllistymisessä. Tutkimus on kvalitatiivinen ja liittyy fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimukseen. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii Axel Honnethin tunnustamisen teoria. Aineistokeruu toteutettiin verkkokyselyllä, joka suunnattiin kaikille sosiaalityötä opettaville yliopistojen yksiköille. Empiirinen aineisto kattaa kaikkien kuuden yliopiston vastaukset, ja koostuu yhteensä kahdeksantoista sosiaalityön opettajan vastauksista. Aineiston analyysi on toteutettu aineistulähtöisesti ja analyysissa olen soveltanut sisällönanalyysia. Tutkimusaineiston analyysin pohjalta voidaan päätellä, että monikulttuuristen sosiaalityön opintojen laajentaminen on aiheellista huomion ottaen maahanmuuton kasvu. Maahanmuuttajien osallistumista sosiaalityön opintoihin ja myös opetukseen on tuettava tasa-arvon toteutumiseksi. Sosiaalityön tutkinnon suorittaneiden maahanmuuttajien työllistymisen mahdollistuminen vaati myös huomiota, jossa arvona on hakijoiden yhdenvertainen kohtelu työhön otettaessa.