Tabletti-tietokoneet yhteistoiminnallisen oppimisen mahdollistajana etnografinen tutkimus peruskoulun kuudennen luokan toimintakulttuurista

Syksyllä 2016 voimaantuleva uusi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet korostaa entistä enemmän tieto- ja viestintätekniikan opetusta ja uusien teknologioiden hyödyntämistä opetuksessa. Tutkimukseni on etnografinen tutkimus mobiilioppimisesta. Keskiössä on tässä tutkimuksessa ollut tablettitie...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pennanen, Anniina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90600
Kuvaus
Yhteenveto:Syksyllä 2016 voimaantuleva uusi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet korostaa entistä enemmän tieto- ja viestintätekniikan opetusta ja uusien teknologioiden hyödyntämistä opetuksessa. Tutkimukseni on etnografinen tutkimus mobiilioppimisesta. Keskiössä on tässä tutkimuksessa ollut tablettitietokoneiden hyödyntäminen opetuksen ja oppimisen välineenä tutkimuskohteena olevan alakoulun toimintakulttuurissa yhteistoiminnallisesta näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää miten tutkimuskohteena oleva koulu tukee tabletti-työskentelyä ja millaisia merkityksiä mobiilityöskentelylle annetaan koulukulttuurissa. Lisäksi tarkastelin sitä, miten yhteistoiminnallisuus näkyy opetuksessa ja oppimisessa tabletti-työskentelyn aikana luokan toimintakulttuurissa. Tutkimus on tehty peruskoulun ala-asteen kuudennen luokan oppitunneilla, jolloin oppilaat hyödynsivät tabletti-tietokoneita opetuksen ja oppimisen välineenä. Lähestyin oppilaita etnografisin menetelmin havainnoimalla ja ryhmähaastattelemalla kolmea oppilasryhmää sekä heidän opettajaansa. Aineiston analyysimenetelmänä käytin teemoittelua, jonka seurauksena rakentui kolme pääteemaa alateemoineen. Etnografisen tutkimuksen olennaisena piirteenä pidetään tutkijan positiota kentällä sekä etnografista kirjoittamista. Positioni tutkijana vaihteli tutkimuksen ajan, mutta kiteytin sen lopulta tabletti-tutkijaksi. Tutkimus osoitti, että tutkimuskohteena oleva koulu tarjoaa hyvät resurssit ja fyysisen oppimisympäristön tabletti-työskentelyn toteuttamiselle. Oppilaat hyödynsivät tabletti-tietokoneita oppimisensa välineenä mielellään ja toivoivat enemmän tabletti-työskentelyä koulussa pari- ja ryhmätöinä tehtäviksi. Arvioinnin ja työskentelyn kontrolloinnin hankaluus tabletti-työskentelyä suunniteltaessa ja toteutettaessa nousi opetuksen haasteeksi. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tabletti-työskentelyssä tulisi huomioida innovatiivisuus koulun tasolla, opettajien koulutustarve sekä oppilaslähtöisyys yhteistoiminnallisin menetelmin.