Opettajuus meissä

Meistä kaikista, minusta, siskostani ja veljestäni tuli opettajia. Tarkastelen tässä tutkielmassani opettajuuteemme vaikuttaneita merkityksellisiä tekijöitä ja mahdollisia erilaisia tapojamme kokea opettajuutemme. Olen etsinyt vastauksia seuraaviin kysymyksiin: miten minusta ja sisaruksistani tuli o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pihlajamäki, Elisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90599
Description
Summary:Meistä kaikista, minusta, siskostani ja veljestäni tuli opettajia. Tarkastelen tässä tutkielmassani opettajuuteemme vaikuttaneita merkityksellisiä tekijöitä ja mahdollisia erilaisia tapojamme kokea opettajuutemme. Olen etsinyt vastauksia seuraaviin kysymyksiin: miten minusta ja sisaruksistani tuli opettajia, miten me opettajuutemme koemme ja mikä merkitys yhteisellä opettajuudellamme on minun ammatillisuuteni kehittymiselle? Tämä tutkielma rakentuu narratiivisina kertomuksina pyrkien tulkitsemaan ja ymmärtämään opettajuuden kehittymistä ja opettajaksi kasvamista. Tarinat rakentuvat juonellisena, loogisesti etenevänä tulkintana ja ovat syntyneet tutkittavien tuottamien kirjoitusten ja käymien keskustelujen pohjalta ennakkokäsitysteni ohjaamina merkitystenantoina. Narratiivisessa tulkinnassani selviää miten merkittäviä yhteiset keskustelumme, joissa paitsi jaamme huoliamme ja puramme väsymystämme tai tyytymättömyyttämme, kerromme myös onnistumisen hetkistä sekä opimme toisiltamme ja samalla itsestämme, ovat opettajuudelleni. Käymämme keskustelut, joissa jaamme kokemuksiamme ja tulkitsemme omaa tai toisen toimintaa sekä rakennamme ammatillisia identiteettejämme, ovat arvokasta pääomaa ammatilliselle kasvulleni. Tämän tutkielman tekeminen on auttanut minua jäsentämään ja selkeyttämään ymmärrystäni opettajuuteni syntymisestä. Koko prosessin tarkoitus oli tukea ammatillisuuteni kehittymistä. Tarinamme voi rohkaista opettajia tarkastelemaan omia kokemuksiaan ja pohtimaan niiden merkitystä itselleen. Löytämällä yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia voi tunnistaa ammatillisuutensa vahvuudet sekä haasteet ja rakentaa samalla omaa opettajuuttaan.