Huippuosaajia oppivassa yhteisössä inklusiivisen koulun ristiriita

Kasvatuksen historiaan määrittyvässä tutkielmassa tarkastelen uusliberalistisen talouspolitiikan asettumista suomalaiseen koulutuskeskusteluun ja koulutuksen kenttää muokanneisiin poliittisiin ratkaisuihin 1990-luvun lamavuosista nykypäivään. Kehityksen myötä kansan kaikkinaisesta kilpailukyvystä on...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pyhäluoto, Leena-Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90596
_version_ 1828193110262284288
author Pyhäluoto, Leena-Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pyhäluoto, Leena-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pyhäluoto, Leena-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pyhäluoto, Leena-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Kasvatuksen historiaan määrittyvässä tutkielmassa tarkastelen uusliberalistisen talouspolitiikan asettumista suomalaiseen koulutuskeskusteluun ja koulutuksen kenttää muokanneisiin poliittisiin ratkaisuihin 1990-luvun lamavuosista nykypäivään. Kehityksen myötä kansan kaikkinaisesta kilpailukyvystä on tullut kyseenalaistamaton osa poliittista retoriikka ja tavoitteenasettelua. Aineistona käytän tutkimuskirjallisuuden näkökulmiin peilaamiani opetussuunnitelmatekstejä sekä muita aiheeseen liittyviä koulutuspoliittisia julkilausumia. Menetelmänä hyödynnän historiantutkimukselle ominaista lähdekriittistä tutkimusmetodia. Tutkielma on siten olemassa olevan tiedon kriittistä arviointia. Keskeinen väittämäni on, että uusliberalistisen kilpailuaatteen ja toisaalta 1990- luvun alussa kansainvälisin sopimuksin koulutukseen omaksutun, tasa-arvoa tähdentävän inkluusioaatteen välillä ilmenee ristiriita. Tämä koulutuksen ja kasvatuksen arvoihin siivilöityvä paradoksi olisi myös yhteiskunnallisesti tietoisen, kriittisen kasvattajan omaksuttava. Poliittisia linjauksia yhteenkuuluvuuteen vaikuttavien perustavien sosiaalisten ja taloudellisten resurssierojen lieventämiseen ei ole tehty, jolloin koulun inkluusion henki määrittyy erityisesti muodolliseen tasa-arvoon. Didaktisesti tuodaan esille yksilöllisiin mielenkiintoihin ja vahvuuksiin, ei niinkään sivistyksellisiin ihanteisiin pohjaava käsitys opetuksesta. Kaikille yhteiseksi tarkoitetussa koulussa kouluviihtyvyys on matalaa ja kiusaaminen, eli poissulkeminen ja toiseksi tekeminen antiteesinä yhteisyydelle ja samuuden kokemiselle on jatkuva ongelma. Inkluusio vaatii laajan yhteisen näkemyksen yhteisön kehittämisestä ja moraalisen toimijuuden vahvistamisesta. Kyky ja uskallus arvoarvostelmiin sekä yhteiseen tavoitteenasetteluun ja eläminen oikeiksi punnittujen arvojen mukaisesti lienee yhteisöjen ja yhteiskuntien globaali elinehto.
first_indexed 2023-10-24T20:00:32Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pyh\u00e4luoto, Leena-Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-24T09:20:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-24T09:20:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90596", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kasvatuksen historiaan m\u00e4\u00e4rittyv\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelen uusliberalistisen\ntalouspolitiikan asettumista suomalaiseen koulutuskeskusteluun ja\nkoulutuksen kentt\u00e4\u00e4 muokanneisiin poliittisiin ratkaisuihin 1990-luvun\nlamavuosista nykyp\u00e4iv\u00e4\u00e4n. Kehityksen my\u00f6t\u00e4 kansan kaikkinaisesta\nkilpailukyvyst\u00e4 on tullut kyseenalaistamaton osa poliittista retoriikka ja\ntavoitteenasettelua.\nAineistona k\u00e4yt\u00e4n tutkimuskirjallisuuden n\u00e4k\u00f6kulmiin peilaamiani\nopetussuunnitelmatekstej\u00e4 sek\u00e4 muita aiheeseen liittyvi\u00e4 koulutuspoliittisia\njulkilausumia. Menetelm\u00e4n\u00e4 hy\u00f6dynn\u00e4n historiantutkimukselle ominaista\nl\u00e4hdekriittist\u00e4 tutkimusmetodia. Tutkielma on siten olemassa olevan tiedon\nkriittist\u00e4 arviointia.\nKeskeinen v\u00e4itt\u00e4m\u00e4ni on, ett\u00e4 uusliberalistisen kilpailuaatteen ja toisaalta 1990-\nluvun alussa kansainv\u00e4lisin sopimuksin koulutukseen omaksutun, tasa-arvoa\nt\u00e4hdent\u00e4v\u00e4n inkluusioaatteen v\u00e4lill\u00e4 ilmenee ristiriita. T\u00e4m\u00e4 koulutuksen ja\nkasvatuksen arvoihin siivil\u00f6ityv\u00e4 paradoksi olisi my\u00f6s yhteiskunnallisesti\ntietoisen, kriittisen kasvattajan omaksuttava.\nPoliittisia linjauksia yhteenkuuluvuuteen vaikuttavien perustavien sosiaalisten\nja taloudellisten resurssierojen lievent\u00e4miseen ei ole tehty, jolloin koulun\ninkluusion henki m\u00e4\u00e4rittyy erityisesti muodolliseen tasa-arvoon. Didaktisesti\ntuodaan esille yksil\u00f6llisiin mielenkiintoihin ja vahvuuksiin, ei niink\u00e4\u00e4n\nsivistyksellisiin ihanteisiin pohjaava k\u00e4sitys opetuksesta. Kaikille yhteiseksi\ntarkoitetussa koulussa kouluviihtyvyys on matalaa ja kiusaaminen, eli\npoissulkeminen ja toiseksi tekeminen antiteesin\u00e4 yhteisyydelle ja samuuden\nkokemiselle on jatkuva ongelma.\nInkluusio vaatii laajan yhteisen n\u00e4kemyksen yhteis\u00f6n kehitt\u00e4misest\u00e4 ja\nmoraalisen toimijuuden vahvistamisesta. Kyky ja uskallus arvoarvostelmiin\nsek\u00e4 yhteiseen tavoitteenasetteluun ja el\u00e4minen oikeiksi punnittujen arvojen\nmukaisesti lienee yhteis\u00f6jen ja yhteiskuntien globaali elinehto.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-24T09:20:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-24T09:20:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "115", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Huippuosaajia oppivassa yhteis\u00f6ss\u00e4 : inklusiivisen koulun ristiriita", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310246628", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aatehistoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusliberalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_90596
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:44Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pyhäluoto, Leena-Kaisa Huippuosaajia oppivassa yhteisössä : inklusiivisen koulun ristiriita Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulutus aatehistoria kriittinen pedagogiikka inkluusio uusliberalismi koulutuspolitiikka
title Huippuosaajia oppivassa yhteisössä : inklusiivisen koulun ristiriita
title_full Huippuosaajia oppivassa yhteisössä : inklusiivisen koulun ristiriita
title_fullStr Huippuosaajia oppivassa yhteisössä : inklusiivisen koulun ristiriita Huippuosaajia oppivassa yhteisössä : inklusiivisen koulun ristiriita
title_full_unstemmed Huippuosaajia oppivassa yhteisössä : inklusiivisen koulun ristiriita Huippuosaajia oppivassa yhteisössä : inklusiivisen koulun ristiriita
title_short Huippuosaajia oppivassa yhteisössä
title_sort huippuosaajia oppivassa yhteisössä inklusiivisen koulun ristiriita
title_sub inklusiivisen koulun ristiriita
title_txtP Huippuosaajia oppivassa yhteisössä : inklusiivisen koulun ristiriita
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulutus aatehistoria kriittinen pedagogiikka inkluusio uusliberalismi koulutuspolitiikka
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aatehistoria inkluusio koulutus koulutuspolitiikka kriittinen pedagogiikka uusliberalismi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90596 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310246628
work_keys_str_mv AT pyhäluotoleenakaisa huippuosaajiaoppivassayhteisössäinklusiivisenkoulunristiriita