Mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia millainen on mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva ja onko oppilaiden iällä, sukupuolella ja heidän ominaispiirteillään (lähinnä henkisillä kyvyillä) yhteyttä heidän jumalakuvaansa sekä eroaako heidän ja yleisopetukseen osallistuvien o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pöyhönen, Jari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 1994
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90593
_version_ 1826225695663063040
author Pöyhönen, Jari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pöyhönen, Jari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pöyhönen, Jari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pöyhönen, Jari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia millainen on mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva ja onko oppilaiden iällä, sukupuolella ja heidän ominaispiirteillään (lähinnä henkisillä kyvyillä) yhteyttä heidän jumalakuvaansa sekä eroaako heidän ja yleisopetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva toisistaan. Tutkimus toteutettiin Jyväskylässä ja Jyväskylän maalaiskunnassa niin, että tutkimuksiin osallistui kaksitoista oppilasta luokka-asteilta 4-9. Jokaiselta luokka-asteelta tutkimukseen osallistui sekä tyttö että poika. Kymmenen oppilasta oli luokiteltu psykologin lausuntojen mukaan henkisiltä kyvyiltään heikkolahjaisiksi. Yksi poika oli luokiteltu "jonkin verran keskitason alapuolella" olevaksi ja yhden tytön henkisistä kyvyistä ei ollut mainintaa. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Jokaiselle oppilaalle tehtiin vielä jälkeenpäin uusintahaastattelu,jonka yhteydessä tehtiin tarkentavia kysymyksiä varsinaisen haastattelun aikana epäselviksi jääneistä kohdista. Uusintahaastattelun tarkoituksena oli myös selvittää niitä kysymyksiä, joita heräsi jälkeenpäin varsinaista haastattelua purettaessa. Oppilaiden ominaispiirteiden selvittämiseksi tutkija haastatteli jokaisen oppilaan opettajaa ja tutustui oppilaiden koulusiirtopäätöksiin sekä psykologien lausuntoihin. Tutkimustulosten mukaan mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva on hyvin pitkälle samanlainen kuin yleisopetuksessakin olevilla oppilailla. Näyttääkin siltä, että oppilaiden lievä henkisen kehityksen viivästymä ei niin oleellisesti vaikuta heidän jumalakuvaansa, että se selkeästi ja yleisesti poikkeaisi yleisopetuksessa olevien oppilaiden jumalakuvasta. Tutkimukseen osallistuneista oppilaista yhdellä tytöllä ilmeni kuitenkin jumalakuvassa muista poikkeavia piirteitä, jotka olivat sekä ristiriitaisia että hämmennystä herättäviä. Kaikesta huolimatta tytön jumalakuva oli myös myönteinen ja Jumalaan luottava. Iällä näytti olevan vaikutusta oppilaiden jumalakuvaan, sillä ala-asteella olevat oppilaat mm. asennoituivat myönteisemmin Jumalaan, ajattelivat enemmän Jumalaa, uskoivat selvemmin Jumalan olemassaoloon ja uskoivat Jumalan toimivan enemmän kuin yläasteelaiset. Yläasteella olevilla esiintyi taas enemmän epäilyä ja kriittisempää asennetta Jumalaa kohtaan. Sukupuolella oli hieman vaikutusta oppilaiden jumalakuvaan, sillä tytöillä oli hieman myönteisempi kuva Jumalasta kuin pojilla. Tytöt mm. uskoivat enemmän Jumalan olemassaoloon ja liittivät Jumalaan useammin myönteisiä ilmauksia kuin pojat. Tytöt esittivät myös määrällisesti hieman enemmän mielipiteitä Jumalasta kuin pojat. Ala-asteella olevat oppilaat suhtautuivat pääasiassa myönteisesti sekä uskonnonopetusta että Jumalaa kohtaan. Tällaisen myönteisen asennoitumisen johdosta uskonnonopetuksen toteuttamiselle onkin olemassa hyvät perusedellytykset varsinkin ala-asteella. Sen sijaan yläasteelaisten epäilevämpi Ja kielteisempi asennoituminen asettaa heidän uskonnonopetuksen toteuttamiselle suurempia haasteita.
first_indexed 2024-09-11T08:50:01Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6yh\u00f6nen, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-24T08:53:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-24T08:53:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "1994", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90593", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia millainen on mukautettuun opetukseen\nosallistuvien oppilaiden jumalakuva ja onko oppilaiden i\u00e4ll\u00e4, sukupuolella ja heid\u00e4n\nominaispiirteill\u00e4\u00e4n (l\u00e4hinn\u00e4 henkisill\u00e4 kyvyill\u00e4) yhteytt\u00e4 heid\u00e4n jumalakuvaansa sek\u00e4\neroaako heid\u00e4n ja yleisopetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva toisistaan.\nTutkimus toteutettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4 ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n maalaiskunnassa niin, ett\u00e4 tutkimuksiin\nosallistui kaksitoista oppilasta luokka-asteilta 4-9. Jokaiselta luokka-asteelta tutkimukseen\nosallistui sek\u00e4 tytt\u00f6 ett\u00e4 poika. Kymmenen oppilasta oli luokiteltu psykologin lausuntojen\nmukaan henkisilt\u00e4 kyvyilt\u00e4\u00e4n heikkolahjaisiksi. Yksi poika oli luokiteltu \"jonkin verran\nkeskitason alapuolella\" olevaksi ja yhden tyt\u00f6n henkisist\u00e4 kyvyist\u00e4 ei ollut mainintaa.\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 oli teemahaastattelu. Jokaiselle oppilaalle tehtiin viel\u00e4 j\u00e4lkeenp\u00e4in\nuusintahaastattelu,jonka yhteydess\u00e4 tehtiin tarkentavia kysymyksi\u00e4 varsinaisen haastattelun\naikana ep\u00e4selviksi j\u00e4\u00e4neist\u00e4 kohdista. Uusintahaastattelun tarkoituksena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4\nniit\u00e4 kysymyksi\u00e4, joita her\u00e4si j\u00e4lkeenp\u00e4in varsinaista haastattelua purettaessa. Oppilaiden\nominaispiirteiden selvitt\u00e4miseksi tutkija haastatteli jokaisen oppilaan opettajaa ja tutustui\noppilaiden koulusiirtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin sek\u00e4 psykologien lausuntoihin.\nTutkimustulosten mukaan mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva\non hyvin pitk\u00e4lle samanlainen kuin yleisopetuksessakin olevilla oppilailla. N\u00e4ytt\u00e4\u00e4kin silt\u00e4,\nett\u00e4 oppilaiden liev\u00e4 henkisen kehityksen viiv\u00e4stym\u00e4 ei niin oleellisesti vaikuta heid\u00e4n\njumalakuvaansa, ett\u00e4 se selke\u00e4sti ja yleisesti poikkeaisi yleisopetuksessa olevien oppilaiden\njumalakuvasta. Tutkimukseen osallistuneista oppilaista yhdell\u00e4 tyt\u00f6ll\u00e4 ilmeni kuitenkin\njumalakuvassa muista poikkeavia piirteit\u00e4, jotka olivat sek\u00e4 ristiriitaisia ett\u00e4 h\u00e4mmennyst\u00e4\nher\u00e4tt\u00e4vi\u00e4. Kaikesta huolimatta tyt\u00f6n jumalakuva oli my\u00f6s my\u00f6nteinen ja Jumalaan\nluottava.\nI\u00e4ll\u00e4 n\u00e4ytti olevan vaikutusta oppilaiden jumalakuvaan, sill\u00e4 ala-asteella olevat oppilaat\nmm. asennoituivat my\u00f6nteisemmin Jumalaan, ajattelivat enemm\u00e4n Jumalaa, uskoivat\nselvemmin Jumalan olemassaoloon ja uskoivat Jumalan toimivan enemm\u00e4n kuin\nyl\u00e4asteelaiset. Yl\u00e4asteella olevilla esiintyi taas enemm\u00e4n ep\u00e4ily\u00e4 ja kriittisemp\u00e4\u00e4 asennetta\nJumalaa kohtaan.\nSukupuolella oli hieman vaikutusta oppilaiden jumalakuvaan, sill\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4 oli hieman\nmy\u00f6nteisempi kuva Jumalasta kuin pojilla. Tyt\u00f6t mm. uskoivat enemm\u00e4n Jumalan\nolemassaoloon ja liittiv\u00e4t Jumalaan useammin my\u00f6nteisi\u00e4 ilmauksia kuin pojat. Tyt\u00f6t\nesittiv\u00e4t my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti hieman enemm\u00e4n mielipiteit\u00e4 Jumalasta kuin pojat.\nAla-asteella olevat oppilaat suhtautuivat p\u00e4\u00e4asiassa my\u00f6nteisesti sek\u00e4 uskonnonopetusta\nett\u00e4 Jumalaa kohtaan. T\u00e4llaisen my\u00f6nteisen asennoitumisen johdosta uskonnonopetuksen\ntoteuttamiselle onkin olemassa hyv\u00e4t perusedellytykset varsinkin ala-asteella. Sen sijaan\nyl\u00e4asteelaisten ep\u00e4ilev\u00e4mpi Ja kielteisempi asennoituminen asettaa heid\u00e4n\nuskonnonopetuksen toteuttamiselle suurempia haasteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-24T08:53:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-24T08:53:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 1994", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jumalakuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mukautettu opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uskonnonopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310246625", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskonnollinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jumalak\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_90593
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 1994-01-01T00:00:00Z
main_date_str 1994
publishDate 1994
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pöyhönen, Jari Mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva jumalakuva mukautettu opetus uskonnonopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 uskonnollinen kehitys jumalakäsitykset oppilaat erityisopetus
title Mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva
title_full Mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva
title_fullStr Mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva Mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva
title_full_unstemmed Mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva Mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva
title_short Mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva
title_sort mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva
title_txtP Mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva
topic jumalakuva mukautettu opetus uskonnonopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 uskonnollinen kehitys jumalakäsitykset oppilaat erityisopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education erityisopetus jumalakuva jumalakäsitykset mukautettu opetus oppilaat uskonnollinen kehitys uskonnonopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90593 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310246625
work_keys_str_mv AT pöyhönenjari mukautettuunopetukseenosallistuvienoppilaidenjumalakuva