Yhteenveto: | Maahanmuuttajien kotoutuminen on ollut esillä yleisessä yhteiskunnallisessa
keskustelussa koko 2000-luvun ajan. Keskustelu on ollut viimevuosina hyvin
kiivasta. Koulua on yleisesti pidetty tärkeänä kotoutumisprosessissa. Tutkimuksen
tavoitteena oli tutkia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokemuksia
kohtaamisista opettajien kanssa ja toisaalta maahanmuuttajataustaisia oppilaita
opettaneiden opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden
opettamisesta.
Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksessa oli kaksi
erillistä aineistoa. Opettajien tutkimusjoukko muodostui neljästä itä-helsinkiläisestä
peruskoulun opettajasta ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden neljästä
Itä-Helsingissä peruskoulunsa käyneestä oppilaasta. Aineiston keruu menetelmänä
molemmissa aineistoissa käytettiin avointa haastattelua. Aineistojen analyysit
tehtiin fenomenologis-hermeneu ttisen analyysin avulla. Analyysien tuloksena
rakentui aineistojen yhteiset neljä pääluokkaa.
Tutkimus osoitti, että opettajien ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden
kohtaaminen tapahtuu molemmille osapuolille neljällä yhteisellä tasolla, johon
molemmat tuovat omat vaikuttimensa. Kohtaamisen neljä tasoa ovat: Yhteiskunnallinen
taso, koulunyleisenilmapiirin taso, luokkahuoneen kulttuurin taso sekä
opettajan ja oppilaan henkilökohtaisen kohtaamisen taso. Voidaan myös sanoa,
että tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden kokemukset opettajien kohtaamisista
ja ylipäänsä kouluista ovat hyviä ja positiivisia.
|