Luokanopettajien poikkeuskoulutuksessa Kokkolassa opiskelevien taustasta, uranvalintamotiiveista ja valinnan varmuudesta

Tässä tutkimuksessa selvitetään Kokkolassa luokanopettajien poikkeuskoulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden taustaa, uranvalintamotiiveja, valinnanvarmuutta ja valintatyytyväisyyttä. Tutkimus kohdistui yhden vuosikurssin 37 opiskelijaan. Tutkimus tehtiin kyselynä, johon liittyi uranvalintaa ja opi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Roinela, Ulla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 1991
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90588
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitetään Kokkolassa luokanopettajien poikkeuskoulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden taustaa, uranvalintamotiiveja, valinnanvarmuutta ja valintatyytyväisyyttä. Tutkimus kohdistui yhden vuosikurssin 37 opiskelijaan. Tutkimus tehtiin kyselynä, johon liittyi uranvalintaa ja opiskelua koskeva kirjoitelma. Uranvalintamotiiveja tutkittiin kirjoitelmasta tehdyllä sisältöanalyysillä. Useimmin esiintyneet uranvalintamotiivit olivat opettajan työn luonne, viihtyminen lasten kanssa ja lapsista pitäminen, opettajien lomat ja työajat, kiinnostuminen opetustyöstä, hyvä työllisyys sekä pätevyyden saaminen. Poikkeuskoulutusopiskelijoiden uranvalintamotiivit ovat samoja kuin normaalissa koulutuksessa opiskelevilla, mutta heillä on myös omia aikuiskoulutukseen liittyviä opiskelumotiiveja. Poikkeuskoulutusopiskelijat ovat varmoja uranvalinnastaan ja suurin osa on erittäin tyytyväisiä valintaansa. Kaikki poikkeuskoulutusopiskelijat aikovat toimia ainakin jonkin aikaa luokanopettajina. Aiottu ammatissa toimimisaika erotteli taustaltaan erilaisia poikkeuskoulutusopiskelijoita. Pisimpään luokanopettajana aikoivat toimia avoimessa korkeakoulussa ennen poikkeuskoulutusta suurimman osan opintojaan tehneet ja lyhimpään ne, joilla oli joku opettajapätevyys ennen opiskelun aloittamista.