Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata eraan länsi-suomalaisen alakoulun toisen luokan luokanopettajien kokemuksia luokkansa vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen harjaannuttamisesta sekä onnistuneesta ryhmäytymisestä. Tavoitteena on saada aikaan luokka, jossa oppilaat kokevat luokan ilmapiirin turv...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ruuskanen, Miia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90582
_version_ 1826225681430740992
author Ruuskanen, Miia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ruuskanen, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ruuskanen, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ruuskanen, Miia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata eraan länsi-suomalaisen alakoulun toisen luokan luokanopettajien kokemuksia luokkansa vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen harjaannuttamisesta sekä onnistuneesta ryhmäytymisestä. Tavoitteena on saada aikaan luokka, jossa oppilaat kokevat luokan ilmapiirin turvalliseksi ja jossa he voivat menestyä sekä vertaissuhteissaan että opp1m1sessaan. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan opettajien arvopohjaa kasvatustyössä, koululuokan ryhmäprosesseja sekä vertaissuhteiden ja sosiaalisten taitojen hallitsemisen merkitystä oppilaan hyvinvoinnille. Lisäksi tarkastellaan näiden yhteyksiä perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajia. Haastattelu noudatti teemahaastattelun kriteerejä. Tutkimuksessa sovellettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Fenomenologia on laadullinen tutkimussuuntaus, jonka avulla tutkitaan tutkittavien omakohtaisia kokemuksia käsiteltävästä aiheesta. Tutkimuksesta kävi ilmi, että ryhmäyttäminen on jatkuva ja tärkeä prosessi, joka sisältää paljon vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen opettelua. Arvot ohjaavat opettajien työtä ja heidän tavoitteenaan on taata lapsille kokonaisvaltaisesti hyvä koulupäivä ja turvallinen oppimisympäristö. Näitä tavoitteita edistetään päivittäin kouluarjessa kohtaamalla lapsi aidosti, kuulemalla häntä ja opettamalla hänelle myönteisiä vuorovaikutusmalleja vertaissuhteiden edistämiseen.
first_indexed 2023-10-24T20:00:32Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruuskanen, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-24T07:12:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-24T07:12:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90582", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata eraan l\u00e4nsi-suomalaisen alakoulun\ntoisen luokan luokanopettajien kokemuksia luokkansa vuorovaikutus- ja\nsosiaalisten taitojen harjaannuttamisesta sek\u00e4 onnistuneesta ryhm\u00e4ytymisest\u00e4.\nTavoitteena on saada aikaan luokka, jossa oppilaat kokevat luokan ilmapiirin\nturvalliseksi ja jossa he voivat menesty\u00e4 sek\u00e4 vertaissuhteissaan ett\u00e4\nopp1m1sessaan. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan\nopettajien arvopohjaa kasvatusty\u00f6ss\u00e4, koululuokan ryhm\u00e4prosesseja sek\u00e4\nvertaissuhteiden ja sosiaalisten taitojen hallitsemisen merkityst\u00e4 oppilaan\nhyvinvoinnille. Lis\u00e4ksi tarkastellaan n\u00e4iden yhteyksi\u00e4 perusopetuksen\nopetussuunnitelmaan.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla luokanopettajia. Haastattelu\nnoudatti teemahaastattelun kriteerej\u00e4. Tutkimuksessa sovellettiin\nfenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Fenomenologia on laadullinen\ntutkimussuuntaus, jonka avulla tutkitaan tutkittavien omakohtaisia\nkokemuksia k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4st\u00e4 aiheesta. Tutkimuksesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4\nryhm\u00e4ytt\u00e4minen on jatkuva ja t\u00e4rke\u00e4 prosessi, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 paljon\nvuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen opettelua. Arvot ohjaavat opettajien ty\u00f6t\u00e4\nja heid\u00e4n tavoitteenaan on taata lapsille kokonaisvaltaisesti hyv\u00e4 koulup\u00e4iv\u00e4 ja\nturvallinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6. N\u00e4it\u00e4 tavoitteita edistet\u00e4\u00e4n p\u00e4ivitt\u00e4in\nkouluarjessa kohtaamalla lapsi aidosti, kuulemalla h\u00e4nt\u00e4 ja opettamalla h\u00e4nelle\nmy\u00f6nteisi\u00e4 vuorovaikutusmalleja vertaissuhteiden edist\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-24T07:12:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-24T07:12:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaiden vertaissuhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ryhm\u00e4ytymisest\u00e4 ryhm\u00e4ty\u00f6h\u00f6n : vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kohti toimivaa luokkayhteis\u00f6\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310246614", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_90582
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruuskanen, Miia Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön : vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä oppilaiden vertaissuhteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ryhmäytyminen sosiaaliset taidot vuorovaikutus oppilaat ryhmäkäyttäytyminen ryhmätyö
title Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön : vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä
title_full Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön : vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä
title_fullStr Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön : vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön : vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä
title_full_unstemmed Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön : vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön : vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä
title_short Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön
title_sort ryhmäytymisestä ryhmätyöhön vuorovaikutus ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä
title_sub vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä
title_txtP Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön : vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä
topic oppilaiden vertaissuhteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ryhmäytyminen sosiaaliset taidot vuorovaikutus oppilaat ryhmäkäyttäytyminen ryhmätyö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education oppilaat oppilaiden vertaissuhteet ryhmäkäyttäytyminen ryhmätyö ryhmäytyminen sosiaaliset taidot vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90582 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310246614
work_keys_str_mv AT ruuskanenmiia ryhmäytymisestäryhmätyöhönvuorovaikutusjasosiaalisiataitojaedistämälläkohtitoimiva