Ryhmäytymisestä ryhmätyöhön vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata eraan länsi-suomalaisen alakoulun toisen luokan luokanopettajien kokemuksia luokkansa vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen harjaannuttamisesta sekä onnistuneesta ryhmäytymisestä. Tavoitteena on saada aikaan luokka, jossa oppilaat kokevat luokan ilmapiirin turv...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ruuskanen, Miia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90582
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata eraan länsi-suomalaisen alakoulun toisen luokan luokanopettajien kokemuksia luokkansa vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen harjaannuttamisesta sekä onnistuneesta ryhmäytymisestä. Tavoitteena on saada aikaan luokka, jossa oppilaat kokevat luokan ilmapiirin turvalliseksi ja jossa he voivat menestyä sekä vertaissuhteissaan että opp1m1sessaan. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan opettajien arvopohjaa kasvatustyössä, koululuokan ryhmäprosesseja sekä vertaissuhteiden ja sosiaalisten taitojen hallitsemisen merkitystä oppilaan hyvinvoinnille. Lisäksi tarkastellaan näiden yhteyksiä perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajia. Haastattelu noudatti teemahaastattelun kriteerejä. Tutkimuksessa sovellettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Fenomenologia on laadullinen tutkimussuuntaus, jonka avulla tutkitaan tutkittavien omakohtaisia kokemuksia käsiteltävästä aiheesta. Tutkimuksesta kävi ilmi, että ryhmäyttäminen on jatkuva ja tärkeä prosessi, joka sisältää paljon vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen opettelua. Arvot ohjaavat opettajien työtä ja heidän tavoitteenaan on taata lapsille kokonaisvaltaisesti hyvä koulupäivä ja turvallinen oppimisympäristö. Näitä tavoitteita edistetään päivittäin kouluarjessa kohtaamalla lapsi aidosti, kuulemalla häntä ja opettamalla hänelle myönteisiä vuorovaikutusmalleja vertaissuhteiden edistämiseen.