B2B-palveluyrityksen brändimielikuvaan vaikuttavat tekijät

Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää B2B-palveluyrityksen brändimielikuvaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja päätutkimusongelma oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat B2B-palveluyrityksen brändimielikuvaan. Alatutkimusongelmana oli selvittää, miten br...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahdelma, Valtteri
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90575
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää B2B-palveluyrityksen brändimielikuvaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja päätutkimusongelma oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat B2B-palveluyrityksen brändimielikuvaan. Alatutkimusongelmana oli selvittää, miten brändimielikuva syntyy, mitä erityispiirteitä, sillä on B2B-markkinoilla ja millaisia merkityksiä sillä on. Aiempaa tutkimusta aiheesta oli suhteellisen vähän, mikä teki tutkimuksesta hieman haastavampaa, mutta samalla myös mielekästä. Teoreettisen viitekehyksen pohjana oli Bondessonin (2010) tutkimus, jossa esiteltiin brändimielikuvan 6 elementtiä. Näihin tekijöihin yhdistettiin muidenkin tutkijoiden esiin nostamia teorioita ja teemoja. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Aineiston rakentamiseksi haastateltiin Ework Group Finland Oy:n neljää eri asiakasta. Haastattelujen perusteella saatiin hyvä kuva siitä, miten B2B-palveluyrityksen brändimielikuva syntyy, millaisia merkityksiä sillä koetaan olevan ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tutkimuksessa tekijöistä korostui selkeimmin yrityksen tarjoama ratkaisu, suhteet ja luotettavuus.