B2B-palveluyrityksen brändimielikuvaan vaikuttavat tekijät

Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää B2B-palveluyrityksen brändimielikuvaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja päätutkimusongelma oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat B2B-palveluyrityksen brändimielikuvaan. Alatutkimusongelmana oli selvittää, miten br...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lahdelma, Valtteri
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90575
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää B2B-palveluyrityksen brändimielikuvaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja päätutkimusongelma oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat B2B-palveluyrityksen brändimielikuvaan. Alatutkimusongelmana oli selvittää, miten brändimielikuva syntyy, mitä erityispiirteitä, sillä on B2B-markkinoilla ja millaisia merkityksiä sillä on. Aiempaa tutkimusta aiheesta oli suhteellisen vähän, mikä teki tutkimuksesta hieman haastavampaa, mutta samalla myös mielekästä. Teoreettisen viitekehyksen pohjana oli Bondessonin (2010) tutkimus, jossa esiteltiin brändimielikuvan 6 elementtiä. Näihin tekijöihin yhdistettiin muidenkin tutkijoiden esiin nostamia teorioita ja teemoja. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Aineiston rakentamiseksi haastateltiin Ework Group Finland Oy:n neljää eri asiakasta. Haastattelujen perusteella saatiin hyvä kuva siitä, miten B2B-palveluyrityksen brändimielikuva syntyy, millaisia merkityksiä sillä koetaan olevan ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tutkimuksessa tekijöistä korostui selkeimmin yrityksen tarjoama ratkaisu, suhteet ja luotettavuus.