Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa

Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, sopiiko lukuteatteri opettajien mielestä yhdeksi työskentelytavaksi erityisopetukseen sekä onko sillä vaikutusta oppilaan lukumotivaation kehitykseen. Aihetta tutkitaan lukuteatterijakson toteuttaneiden opettajien näkökulmasta. Lukuteatteri pyrkii tuomaan u...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kenttä, Linnea
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90076
_version_ 1826225699232415744
author Kenttä, Linnea
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kenttä, Linnea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kenttä, Linnea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kenttä, Linnea
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, sopiiko lukuteatteri opettajien mielestä yhdeksi työskentelytavaksi erityisopetukseen sekä onko sillä vaikutusta oppilaan lukumotivaation kehitykseen. Aihetta tutkitaan lukuteatterijakson toteuttaneiden opettajien näkökulmasta. Lukuteatteri pyrkii tuomaan uuden lukemiseen innostavan työskentelytavan tukemaan lukemaan opettamista. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Niilo Mäki Instituutin (NMI) ReadDrama-hanketta. Tutkimusaineisto muodostui opettajien haastatteluista, jotka olivat toteuttaneet lukuteatterijakson heikoille lukijoille osana erityisopetusta. Aineistoa analysointiin laadullisesti sisällönanalyysin avulla. Opettajat kokivat lukuteatterin sopivan hyvin erityisopetuksen konseptiin oppilaita motivoivana oppimismuotona. Lukuteatterin nähtiin sopivan erityisopetukseen pienen ryhmän, selkeän kahdeksan viikon jakson, materiaalin muokattavuuden, uudenlaisen tavan harjoitella lukemista sekä sen motivoivuuden ansiosta. Lukuteatterin motivoivan vaikutuksen nähtiin rakentuvan ohjelman toiminnallisuudesta, näytelmän tekemisestä, tarinallisuudesta sekä sosiaalisuudesta. Lukuteatterille näyttäisi olevan paikka lukemaan opettamisessa yhtenä opetusmuotona muiden joukossa. Tutkimustulokset vastaavat aiempia tuloksia, jossa korostuu lukuteatterin olevan niin opettajalle kuin oppilaallekin mieluisa työskentelytapa. Lukuteatterin parhaina puolina nousi tutkimuksessa esille lukumotivaation tukeminen.
first_indexed 2023-10-17T20:01:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hautala, Jarkko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Junttila, Enni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kentt\u00e4, Linnea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-17T06:08:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-17T06:08:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90076", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, sopiiko lukuteatteri opettajien mielest\u00e4 yhdeksi ty\u00f6skentelytavaksi erityisopetukseen sek\u00e4 onko sill\u00e4 vaikutusta oppilaan lukumotivaation kehitykseen. Aihetta tutkitaan lukuteatterijakson toteuttaneiden opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lukuteatteri pyrkii tuomaan uuden lukemiseen innostavan ty\u00f6skentelytavan tukemaan lukemaan opettamista.\nTutkimus toteutettiin osana laajempaa Niilo M\u00e4ki Instituutin (NMI) ReadDrama-hanketta. Tutkimusaineisto muodostui opettajien haastatteluista, jotka olivat toteuttaneet lukuteatterijakson heikoille lukijoille osana erityisopetusta. Aineistoa analysointiin laadullisesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nOpettajat kokivat lukuteatterin sopivan hyvin erityisopetuksen konseptiin oppilaita motivoivana oppimismuotona. Lukuteatterin n\u00e4htiin sopivan erityisopetukseen pienen ryhm\u00e4n, selke\u00e4n kahdeksan viikon jakson, materiaalin muokattavuuden, uudenlaisen tavan harjoitella lukemista sek\u00e4 sen motivoivuuden ansiosta. Lukuteatterin motivoivan vaikutuksen n\u00e4htiin rakentuvan ohjelman toiminnallisuudesta, n\u00e4ytelm\u00e4n tekemisest\u00e4, tarinallisuudesta sek\u00e4 sosiaalisuudesta.\nLukuteatterille n\u00e4ytt\u00e4isi olevan paikka lukemaan opettamisessa yhten\u00e4 opetusmuotona muiden joukossa. Tutkimustulokset vastaavat aiempia tuloksia, jossa korostuu lukuteatterin olevan niin opettajalle kuin oppilaallekin mieluisa ty\u00f6skentelytapa. Lukuteatterin parhaina puolina nousi tutkimuksessa esille lukumotivaation tukeminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-17T06:08:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-17T06:08:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukuteatteri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310176114", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_90076
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ff005638-a593-44f7-a333-4f02195bf173\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202310176114.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kenttä, Linnea Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa lukuteatteri lukumotivaatio Erityispedagogiikka Special Education 101 draamakasvatus lukeminen motivaatio lukutaito erityisopetus
title Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
title_full Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
title_fullStr Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
title_short Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
title_sort opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
title_txtP Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
topic lukuteatteri lukumotivaatio Erityispedagogiikka Special Education 101 draamakasvatus lukeminen motivaatio lukutaito erityisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education draamakasvatus erityisopetus lukeminen lukumotivaatio lukutaito lukuteatteri motivaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90076 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310176114
work_keys_str_mv AT kenttälinnea opettajienkokemuksialukuteatterinvaikutuksestalukemisenmotivaatioonerityisopetukses