Luonto oppimisympäristönä oppilaiden kokemuksia ulkona oppimisesta ja ulko-opetuksesta

Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia oppilailla on ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada opettajana jonkinlainen käsitys siitä, minkälainen kokemus ulko-opetus ja ulkona oppiminen on lapsille ja miten luonto oppimisympäristö...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Yli-Hukka, Miia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90001
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia oppilailla on ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada opettajana jonkinlainen käsitys siitä, minkälainen kokemus ulko-opetus ja ulkona oppiminen on lapsille ja miten luonto oppimisympäristönä koetaan. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla ja tutkimuksen menetelmänä oli fenomenologinen teoriaohjaava sisällönanalyysi. Fenomenologinen teoriaohjaava sisällönanalyysi pohjautuu aineistosta saatujen kokemusten pohdintaan teoriasta ilmenneiden käsitteiden sekä ilmiöiden avulla ja täten saadaan näiden kautta koottua kokonaisuus tutkittavasta aiheesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2023 teemahaastattelurunkoa apuna käyttäen, jonka teemana olivat mieluisin oppimisympäristö, oppilaiden mielenkiinnon kohteet ulkona oppimiseen, oppilaiden mieluisimmat puuhat ulkona, parasta ulkona olemisessa ja ideoita ulkona oppimiseen, tutkimukseen osallistui kuusi perusopetuksen kolmasluokkalaista, jotka osallistuivat Kokkolalaisen luontokoulu Villa Elban järjestämään luontokoulutoimintaan. Tutkimus osoitti, että oppilaiden kokemukset ulkona oppimisesta ja ulko-opetuksesta ovat hyviä ja luonnosta etenkin metsä oppimisympäristönä on mieluisin. Ulkona oleminen on mieluisaa ja luonto oppimisympäristönä motivoiva sekä oppilaiden omaa osallisuutta lisäävä. Oppilaat kertoivat, että kavereiden kanssa ulkona oleminen on mukavaa ja tärkeää. Ulkona haluttaisiin oppia eniten lajientunnistusta ja mieluisin oppimisympäristö siihen olisi metsä. Metsässä erityisen mielekkäänä mainittiin, että on mukavaa kun tuuli tuivertaa kasvoille ja aurinko paistaa ihanasti. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä että ulkona oppiminen sekä ulko-opetus on oppilaille mielekästä, innostavaa sekä osallistavaa.