Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio työnantajanäkökulmasta kirjallisuuskartoitus

Viitekehys: Nopeasti edenneen digitalisaation vaikutuksena digitaalisuus on lisääntynyt toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Digitalisaatiolla on vaikutus opiskelijan oppimisprosessiin, yhteiskunnassa kansalaisena tarvittaviin yleisiin taitoihin ja opiskeltavaan alaan liittyviin substanssi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pulkkinen, Pekka
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89903
_version_ 1826225755380514816
author Pulkkinen, Pekka
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pulkkinen, Pekka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pulkkinen, Pekka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pulkkinen, Pekka
datasource_str_mv jyx
description Viitekehys: Nopeasti edenneen digitalisaation vaikutuksena digitaalisuus on lisääntynyt toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Digitalisaatiolla on vaikutus opiskelijan oppimisprosessiin, yhteiskunnassa kansalaisena tarvittaviin yleisiin taitoihin ja opiskeltavaan alaan liittyviin substanssitaitoihin. Opiskelijan näkökulmasta digitalisaatio näkyy mm. digitaalisina oppimisympäristöinä, digitaalisena kommunikaationa, uusina, omaan alaan liittyvinä ohjelmistoina ja välineinä. Toisen asteen ammatillisen koulutuksen tärkeänä asiakkaana on työelämä, jonka tarpeisiin koulutuksesta valmistuvan opiskelijan osaamisen ja koulutuksen mukana tulleiden tietojen ja taitojen pitäisi vastata. Työelämän tarpeet ja vaatimukset eivät ole kuitenkaan täysin yksiselitteisiä ja selviä, kun ajatellaan tulevan työvoiman digitaalisen osaamisen ja digitaalisessa ympäristössä toimisen kykyjä. Työnantajilla on alakohtaisia ja työnantajakohtaisia eroja digitalisaation edistymisen suhteen, eivätkä tarpeet välttämättä vastaa toisiaan. Eroa on myös siinä, kuinka pitkälle työnantajat kykenevät ennakoimaan ja määrittelemään tulevaisuuden tarpeita. Opinnäytteen tavoite ja menetelmä: Tämän opinnäytteen tarkoitus oli selvittää kirjallisuuskartoituksen ja tuloksista tehtävän synteesin avulla, miten työnantajien näkemyksiä toisen asteen ammatillisen koulutuksen digitalisaatiosta on tieteellisesti tutkittu, mitä kartoituksista saaduissa tuloksissa todetaan ammatillisen koulutuksen nykytilasta verrattuna työnantajien tarpeisiin ja mitkä asiat koetaan tuleviksi kehittämisen tarpeiksi. Opinnäytteen tulokset ja siitä tehtävät johtopäätökset: Tuloksista käy ilmi, että tästä aiheesta on tehty varsin vähän tutkimusta. Tutkimuksessa käsiteltyjä artikkeleita oli varsinaisessa hakuvaiheessa 988 ja lumipallo-otannassa 663, ja sovellettaessa valintakriteerejä niistä valikoitui tuloksiin 16 artikkelia. Tutkimus keskittyy pääsääntöisesti Euroopan alueeseen ja teollisuuden aloihin, ja artikkelit jakautuvat tasaisesti tarkastellulle ajalle. Yleisin luokittelu tutkimuksille oli evaluointitutkimus, ja käytettyjä tutkimusmenetelmiä oli useita. Menetelmien yhteisenä tekijänä on haastattelujen yleisyys. Synteesistä käy ilmi, että ammatillisen koulutuksen nykytilasta ja sen kehittämistarpeista on eriäviä näkemyksiä riippuen työnantajasta ja tämän tarpeesta. Framework: The digitalization is advancing at increasing rate at the vocational education and training institutions. The digitalization has effects with the learning process of the student, skills needed as a citizen in the digitalized society and the substance skills of the occupation the student is learning. From the point of view of the student, the digitalization can be seen for example as new learning environments, digital communication or as new software programs or digital equipment related to the occupation. The most important client of the vocational education is the employers. The vocational education should be able to address the skill needs of the employing organizations. The needs of the employers are not completely unequivocal and clear when we are thinking about the skills what the employees should have in the future, concerning the competencies needed, when working in the digital environment. The employers have a different need, based on the single employer, or employers of the different field of occupations and the need is not completely similar, because the rate of the advance of the digitalization can be different between companies. There are also differences in the anticipating of the future and foresighting of the future needs. Objective and the method of the thesis: The main purpose of this thesis is to find out by means of the systematic mapping study and review of the result articles how the perspectives of the employers about the digitalization of the vocational education and training are studied in the field of scientific research, and what conclusions these result articles are providing about the current state of the vocational education and training compared with the employers’ needs and do these studies suggest any improvements to the vocational education and training. Results and the conclusions of the thesis: The results show that the research of the subject is limited. The result of the search consists of 988 articles, and there were additional 663 articles in the snowball-phase of the research, and only 16 articles were included in the mapping after applying the inclusion criteria. The studies are mostly conducted in Europe and the mainly researched field of employers are the industry sector and the studies are distributed evenly in the timeline of the research scope. Most of the studies are evaluation studies, and they are conducted with different methods. The most used method as a part of the study is the interview of the employers. As a result of the review, can be seen a difference between employers when addressing the question of the current state of the vocational education and training and the question about the suggestion for the improvements to the vocational education and training.
first_indexed 2023-10-13T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00f6tt\u00f6nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pulkkinen, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-13T05:31:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-13T05:31:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89903", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viitekehys: Nopeasti edenneen digitalisaation vaikutuksena digitaalisuus on lis\u00e4\u00e4ntynyt \ntoisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Digitalisaatiolla on vaikutus opiskelijan \noppimisprosessiin, yhteiskunnassa kansalaisena tarvittaviin yleisiin taitoihin ja \nopiskeltavaan alaan liittyviin substanssitaitoihin. Opiskelijan n\u00e4k\u00f6kulmasta digitalisaatio \nn\u00e4kyy mm. digitaalisina oppimisymp\u00e4rist\u00f6in\u00e4, digitaalisena kommunikaationa, uusina,\nomaan alaan liittyvin\u00e4 ohjelmistoina ja v\u00e4linein\u00e4. Toisen asteen ammatillisen koulutuksen \nt\u00e4rke\u00e4n\u00e4 asiakkaana on ty\u00f6el\u00e4m\u00e4, jonka tarpeisiin koulutuksesta valmistuvan opiskelijan \nosaamisen ja koulutuksen mukana tulleiden tietojen ja taitojen pit\u00e4isi vastata.\nTy\u00f6el\u00e4m\u00e4n tarpeet ja vaatimukset eiv\u00e4t ole kuitenkaan t\u00e4ysin yksiselitteisi\u00e4 ja selvi\u00e4, kun \najatellaan tulevan ty\u00f6voiman digitaalisen osaamisen ja digitaalisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 toimisen \nkykyj\u00e4. Ty\u00f6nantajilla on alakohtaisia ja ty\u00f6nantajakohtaisia eroja digitalisaation edistymisen \nsuhteen, eiv\u00e4tk\u00e4 tarpeet v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 vastaa toisiaan. Eroa on my\u00f6s siin\u00e4, kuinka pitk\u00e4lle \nty\u00f6nantajat kykenev\u00e4t ennakoimaan ja m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4\u00e4n tulevaisuuden tarpeita.\nOpinn\u00e4ytteen tavoite ja menetelm\u00e4: T\u00e4m\u00e4n opinn\u00e4ytteen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4\nkirjallisuuskartoituksen ja tuloksista teht\u00e4v\u00e4n synteesin avulla, miten ty\u00f6nantajien \nn\u00e4kemyksi\u00e4 toisen asteen ammatillisen koulutuksen digitalisaatiosta on tieteellisesti tutkittu,\nmit\u00e4 kartoituksista saaduissa tuloksissa todetaan ammatillisen koulutuksen nykytilasta \nverrattuna ty\u00f6nantajien tarpeisiin ja mitk\u00e4 asiat koetaan tuleviksi kehitt\u00e4misen tarpeiksi.\nOpinn\u00e4ytteen tulokset ja siit\u00e4 teht\u00e4v\u00e4t johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset: Tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 t\u00e4st\u00e4 aiheesta \non tehty varsin v\u00e4h\u00e4n tutkimusta. Tutkimuksessa k\u00e4siteltyj\u00e4 artikkeleita oli varsinaisessa \nhakuvaiheessa 988 ja lumipallo-otannassa 663, ja sovellettaessa valintakriteerej\u00e4 niist\u00e4 \nvalikoitui tuloksiin 16 artikkelia. Tutkimus keskittyy p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti Euroopan alueeseen ja \nteollisuuden aloihin, ja artikkelit jakautuvat tasaisesti tarkastellulle ajalle. Yleisin luokittelu \ntutkimuksille oli evaluointitutkimus, ja k\u00e4ytettyj\u00e4 tutkimusmenetelmi\u00e4 oli useita. \nMenetelmien yhteisen\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 on haastattelujen yleisyys. Synteesist\u00e4 k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 \nammatillisen koulutuksen nykytilasta ja sen kehitt\u00e4mistarpeista on eri\u00e4vi\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4 \nriippuen ty\u00f6nantajasta ja t\u00e4m\u00e4n tarpeesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Framework: The digitalization is advancing at increasing rate at the vocational education \nand training institutions. The digitalization has effects with the learning process of the \nstudent, skills needed as a citizen in the digitalized society and the substance skills of the \noccupation the student is learning. From the point of view of the student, the digitalization \ncan be seen for example as new learning environments, digital communication or as new \nsoftware programs or digital equipment related to the occupation. The most important client \nof the vocational education is the employers. The vocational education should be able to \naddress the skill needs of the employing organizations.\nThe needs of the employers are not completely unequivocal and clear when we are thinking\nabout the skills what the employees should have in the future, concerning the competencies\nneeded, when working in the digital environment. The employers have a different need, \nbased on the single employer, or employers of the different field of occupations and the need \nis not completely similar, because the rate of the advance of the digitalization can be different \nbetween companies. There are also differences in the anticipating of the future and \nforesighting of the future needs.\nObjective and the method of the thesis: The main purpose of this thesis is to find out by \nmeans of the systematic mapping study and review of the result articles how the perspectives \nof the employers about the digitalization of the vocational education and training are studied \nin the field of scientific research, and what conclusions these result articles are providing \nabout the current state of the vocational education and training compared with the \nemployers\u2019 needs and do these studies suggest any improvements to the vocational education \nand training.\nResults and the conclusions of the thesis: The results show that the research of the subject is \nlimited. The result of the search consists of 988 articles, and there were additional 663 \narticles in the snowball-phase of the research, and only 16 articles were included in the \nmapping after applying the inclusion criteria. The studies are mostly conducted in Europe \nand the mainly researched field of employers are the industry sector and the studies are \ndistributed evenly in the timeline of the research scope. Most of the studies are evaluation \nstudies, and they are conducted with different methods. The most used method as a part of \nthe study is the interview of the employers. As a result of the review, can be seen a difference \nbetween employers when addressing the question of the current state of the vocational \neducation and training and the question about the suggestion for the improvements to the \nvocational education and training.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-13T05:31:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-13T05:31:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio ty\u00f6nantajan\u00e4k\u00f6kulmasta : kirjallisuuskartoitus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310135951", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nantajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89903
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/28280009-e136-4e78-82fa-7f9b94d5d57f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202310135951.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pulkkinen, Pekka Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio työnantajanäkökulmasta : kirjallisuuskartoitus Koulutusteknologia 601 työnantajat digitaaliset taidot ammatillinen koulutus digitalisaatio
title Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio työnantajanäkökulmasta : kirjallisuuskartoitus
title_full Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio työnantajanäkökulmasta : kirjallisuuskartoitus
title_fullStr Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio työnantajanäkökulmasta : kirjallisuuskartoitus Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio työnantajanäkökulmasta : kirjallisuuskartoitus
title_full_unstemmed Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio työnantajanäkökulmasta : kirjallisuuskartoitus Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio työnantajanäkökulmasta : kirjallisuuskartoitus
title_short Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio työnantajanäkökulmasta
title_sort ammatillisen koulutuksen digitalisaatio työnantajanäkökulmasta kirjallisuuskartoitus
title_sub kirjallisuuskartoitus
title_txtP Ammatillisen koulutuksen digitalisaatio työnantajanäkökulmasta : kirjallisuuskartoitus
topic Koulutusteknologia 601 työnantajat digitaaliset taidot ammatillinen koulutus digitalisaatio
topic_facet 601 Koulutusteknologia ammatillinen koulutus digitaaliset taidot digitalisaatio työnantajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89903 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310135951
work_keys_str_mv AT pulkkinenpekka ammatillisenkoulutuksendigitalisaatiotyönantajanäkökulmastakirjallisuuskartoitus