"Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin sitä, millaista on toimia johtajana koulun erilaisissa kriisitilanteissa. Keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli rehtoreiden johtamisosaaminen kriisitilanteissa ja sitä tutkittiin selvittämällä, millaisista ulottuvuuksista johtamisosaaminen kriisitilanteiss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oldén, Viivi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89902
_version_ 1826225712540942336
author Oldén, Viivi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Oldén, Viivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Oldén, Viivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Oldén, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin sitä, millaista on toimia johtajana koulun erilaisissa kriisitilanteissa. Keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli rehtoreiden johtamisosaaminen kriisitilanteissa ja sitä tutkittiin selvittämällä, millaisista ulottuvuuksista johtamisosaaminen kriisitilanteissa koostui ja millaisia asioita näihin ulottuvuuksiin liittyi. Lisäksi tarkasteltiin sitä, erosiko johtamisosaaminen työkokemuksen mukaan muodostetuissa ryhmissä. Tutkimuskohteena olivat neljän suomalaisen kunnan kaikki suomenkielisten peruskoulujen rehtorit. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa tutkittavat vastasivat ensin väittämiin ja lopuksi avoimiin kysymyksiin. Vastauksia saatiin 28. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti eli mixed methods -tutkimuksena. Aineisto analysoitiin sekä määrällisillä että laadullisilla menetelmillä. Määrällisenä menetelmänä tutkimuksessa oli reliabiliteetin laskeminen Cronbachin alphan avulla sekä Mann-Whitney U-testi. Laadullinen analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa todettiin, että johtamisosaaminen kriisitilanteissa koostui viidestä ulottuvuudesta: päätöksenteko, vuorovaikutus, yhteistyö, oma jaksaminen ja joustavuus kriisitilanteissa. Tutkimus ei onnistunut tavoittamaan ulottuvuuksista päätöksenteon ja yhteistyön prosesseja, vaan niiden Cronbachin alpha -kertoimet jäivät alle 0,60 raja-arvon. Tutkimus onnistui kuitenkin tavoittamaan vuorovaikutuksen, oman jaksamisen ja joustavuuden prosessit sekä erittelemään kaikkien ulottuvuuksien sisältöä. Työkokemuksen perusteella muodostettujen ryhmien väliltä ei löydetty tilastollisesti merkitsevää eroa johtamisosaamisessa vuorovaikutuksen, oman jaksamisen tai joustavuuden suhteen.
first_indexed 2023-10-13T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fons\u00e9n, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Old\u00e9n, Viivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-13T05:29:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-13T05:29:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89902", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin sit\u00e4, millaista on toimia johtajana koulun erilaisissa kriisitilanteissa. Keskeisen\u00e4 kiinnostuksen kohteena oli rehtoreiden johtamisosaaminen kriisitilanteissa ja sit\u00e4 tutkittiin selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, millaisista ulottuvuuksista johtamisosaaminen kriisitilanteissa koostui ja millaisia asioita n\u00e4ihin ulottuvuuksiin liittyi. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin sit\u00e4, erosiko johtamisosaaminen ty\u00f6kokemuksen mukaan muodostetuissa ryhmiss\u00e4.\nTutkimuskohteena olivat nelj\u00e4n suomalaisen kunnan kaikki suomenkielisten peruskoulujen rehtorit. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, jossa tutkittavat vastasivat ensin v\u00e4itt\u00e4miin ja lopuksi avoimiin kysymyksiin. Vastauksia saatiin 28. Tutkimus toteutettiin monimenetelm\u00e4llisesti eli mixed methods -tutkimuksena. Aineisto analysoitiin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisill\u00e4 ett\u00e4 laadullisilla menetelmill\u00e4. M\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 menetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa oli reliabiliteetin laskeminen Cronbachin alphan avulla sek\u00e4 Mann-Whitney U-testi. Laadullinen analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTutkimuksessa todettiin, ett\u00e4 johtamisosaaminen kriisitilanteissa koostui viidest\u00e4 ulottuvuudesta: p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko, vuorovaikutus, yhteisty\u00f6, oma jaksaminen ja joustavuus kriisitilanteissa. Tutkimus ei onnistunut tavoittamaan ulottuvuuksista p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon ja yhteisty\u00f6n prosesseja, vaan niiden Cronbachin alpha -kertoimet j\u00e4iv\u00e4t alle 0,60 raja-arvon. Tutkimus onnistui kuitenkin tavoittamaan vuorovaikutuksen, oman jaksamisen ja joustavuuden prosessit sek\u00e4 erittelem\u00e4\u00e4n \nkaikkien ulottuvuuksien sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Ty\u00f6kokemuksen perusteella muodostettujen ryhmien v\u00e4lilt\u00e4 ei l\u00f6ydetty tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa johtamisosaamisessa \nvuorovaikutuksen, oman jaksamisen tai joustavuuden suhteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-13T05:29:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-13T05:29:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulujen rehtorit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mixed methods", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty\" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310135950", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriisit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89902
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8b8faae9-2cc5-4029-baa7-d6a6b9b4f549\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202310135950.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oldén, Viivi "Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa peruskoulujen rehtorit mixed methods Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 peruskoulu johtaminen johtajuus rehtorit kriisit koulut
title "Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
title_full "Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
title_fullStr "Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa "Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
title_full_unstemmed "Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa "Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
title_short "Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty"
title_sort hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
title_sub peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
title_txtP "Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
topic peruskoulujen rehtorit mixed methods Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 peruskoulu johtaminen johtajuus rehtorit kriisit koulut
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education johtajuus johtaminen koulut kriisit mixed methods peruskoulu peruskoulujen rehtorit rehtorit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89902 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310135950
work_keys_str_mv AT oldenviivi hyvinsuunniteltujaharjoiteltuonjopuoliksitehtyperuskoulunrehtorijohtajanakoulunkriisi