Interaktiotyökalun kehittäminen CinetCampus-videotuotantopalveluun

Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa (KYC) on viime vuosien aikana siirrytty ensin läsnäololuennoista tallennettuihin luentoihin, jotka ovat nähtävillä luennon kanssa samanaikaisesti tai jälkikäteen, ja siitä seuraavaksi etukäteen tallennettuihin videoluentoihin, jotka jaetaan opiskelijoille näht...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nikula, Petri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89901
_version_ 1828193043962920960
author Nikula, Petri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nikula, Petri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nikula, Petri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nikula, Petri
datasource_str_mv jyx
description Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa (KYC) on viime vuosien aikana siirrytty ensin läsnäololuennoista tallennettuihin luentoihin, jotka ovat nähtävillä luennon kanssa samanaikaisesti tai jälkikäteen, ja siitä seuraavaksi etukäteen tallennettuihin videoluentoihin, jotka jaetaan opiskelijoille nähtäville valittuna ajankohtana. Tänä päivänä läsnäololuentoja ei pidetä lainkaan vaan kaikki luennot on etukäteen nauhoitettuja luentoja. Tutkimuksissa viimeisen 30 vuoden aikana on huomattu videoihin liitetyn interaktiivisuuden nostavan oppimistuloksia merkittävästi. Tähän asti KYC:ssä luentovideoiden interaktiivisuus on rajoittunut mahdollisuuteen liikkua videon aikajanalla. Tämä tutkimus on kehittämistutkimus ja tavoiteena on tuottaa KYC:n it-yksikön luennoitsijoille interaktiivisuutta lisäävä työkalu käytössä olevaan CinetCampus-videotuotantopalveluun, joka on myös KYC:n it-yksikön itse kehittämä. Tutkimuksessa toteutettiin pilottia ja esimerkkiratkaisua, joka kartoittaisi mahdollisuuksia ja toisi esiin interaktiivisuuden potentiaalin opettajille. Työkalun avulla voidaan testata valitun ratkaisun käytettävyyttä ja soveltuvuutta interaktion tuottamiseen videoihin. Tutkimuksen tuotoksena saatiin työkalu CinetCampukseen, jolla luennoitsijat voivat lisätä luentovideoihinsa monivalintakysymyksiä ja ohjeen miten opiskelijan tulee monivalintakysymyksen kohdalla toimia. Kehittämistuotosta eli monivalintakysymys-työkalua arvioitiin KYC:n it-yksikön luennoitsijoiden toimesta ja he toivat esille sen, missä kohdin työkalu on toimiva ja mitä kehittämistä se vaatii. Kehittämistutkimuksen luonteeseen kuuluu, että kehittäminen etenee iteratiivisesti ja tämäkin kehittämistutkimus jättää jäljelle useita kehittämiskohteita seuraavaa kehittämiskierrosta varten. In recent years,Kokkola University Consortium Chydenius (KUC) has first moved from face-to-face lectures to recorded lectures, which can be viewed simultaneously with the lecture or afterwards, and then to video lectures which are recorded in advance and are distributed to students for viewing at a selected time. Today, face-to-face lectures are not held at all, but all lectures are recorded in advance. In studies over the last 30 years, it has been noticed that the interactivity associated with videos increases learning results significantly. In KUC, the interactivity of lecture videos has been limited to the possibility of moving along the timeline of the video. This study is a design research and the goal is to produce a tool for the lecturers for the CinetCampus video production service in use, which was also developed by KUC's IT unit. The result of the design research was a tool for CinetCampus, with which lecturers can add multiple choice questions to their lecture videos and instructions on how the student should act in the case of a multiple choice question. The development output, i.e. the multiple choice question tool, was evaluated by some of the lecturers of KUC's IT unit, and they pointed out where the tool is functional and what development it requires. The nature of design research is that development proceeds iteratively, and there are several development targets for the next round of development.
first_indexed 2023-10-13T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Myllym\u00e4ki, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nikula, Petri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-13T05:27:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-13T05:27:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89901", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa (KYC) on viime vuosien aikana siirrytty ensin l\u00e4sn\u00e4ololuennoista tallennettuihin luentoihin, jotka ovat n\u00e4ht\u00e4vill\u00e4 luennon kanssa samanaikaisesti tai j\u00e4lkik\u00e4teen, ja siit\u00e4 seuraavaksi etuk\u00e4teen tallennettuihin videoluentoihin, jotka jaetaan opiskelijoille n\u00e4ht\u00e4ville valittuna ajankohtana. T\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 l\u00e4sn\u00e4ololuentoja ei pidet\u00e4 lainkaan vaan kaikki luennot on etuk\u00e4teen nauhoitettuja luentoja. Tutkimuksissa viimeisen 30 vuoden aikana on huomattu videoihin liitetyn interaktiivisuuden nostavan oppimistuloksia merkitt\u00e4v\u00e4sti. T\u00e4h\u00e4n asti KYC:ss\u00e4 luentovideoiden interaktiivisuus on rajoittunut mahdollisuuteen liikkua videon aikajanalla. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on kehitt\u00e4mistutkimus ja tavoiteena on tuottaa KYC:n it-yksik\u00f6n luennoitsijoille interaktiivisuutta lis\u00e4\u00e4v\u00e4 ty\u00f6kalu k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevaan CinetCampus-videotuotantopalveluun, joka on my\u00f6s KYC:n it-yksik\u00f6n itse kehitt\u00e4m\u00e4. Tutkimuksessa toteutettiin pilottia ja esimerkkiratkaisua, joka kartoittaisi mahdollisuuksia ja toisi esiin interaktiivisuuden potentiaalin opettajille. Ty\u00f6kalun avulla voidaan testata valitun ratkaisun k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 ja soveltuvuutta interaktion tuottamiseen videoihin. Tutkimuksen tuotoksena saatiin ty\u00f6kalu CinetCampukseen, jolla luennoitsijat voivat lis\u00e4t\u00e4 luentovideoihinsa monivalintakysymyksi\u00e4 ja ohjeen miten opiskelijan tulee monivalintakysymyksen kohdalla toimia. Kehitt\u00e4mistuotosta eli monivalintakysymys-ty\u00f6kalua arvioitiin KYC:n it-yksik\u00f6n luennoitsijoiden toimesta ja he toivat esille sen, miss\u00e4 kohdin ty\u00f6kalu on toimiva ja mit\u00e4 kehitt\u00e4mist\u00e4 se vaatii. Kehitt\u00e4mistutkimuksen luonteeseen kuuluu, ett\u00e4 kehitt\u00e4minen etenee iteratiivisesti ja t\u00e4m\u00e4kin kehitt\u00e4mistutkimus j\u00e4tt\u00e4\u00e4 j\u00e4ljelle useita kehitt\u00e4miskohteita seuraavaa kehitt\u00e4miskierrosta varten.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In recent years,Kokkola University Consortium Chydenius (KUC) has first moved from face-to-face lectures to recorded lectures, which can be viewed simultaneously with the lecture or afterwards, and then to video lectures which are recorded in advance and are distributed to students for viewing at a selected time. Today, face-to-face lectures are not held at all, but all lectures are recorded in advance. In studies over the last 30 years, it has been noticed that the interactivity associated with videos increases learning results significantly. In KUC, the interactivity of lecture videos has been limited to the possibility of moving along the timeline of the video. This study is a design research and the goal is to produce a tool for the lecturers for the CinetCampus video production service in use, which was also developed by KUC's IT unit. The result of the design research was a tool for CinetCampus, with which lecturers can add multiple choice questions to their lecture videos and instructions on how the student should act in the case of a multiple choice question. The development output, i.e. the multiple choice question tool, was evaluated by some of the lecturers of KUC's IT unit, and they pointed out where the tool is functional and what development it requires. The nature of design research is that development proceeds iteratively, and there are several development targets for the next round of development.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-13T05:27:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-13T05:27:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Interaktioty\u00f6kalun kehitt\u00e4minen CinetCampus-videotuotantopalveluun", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310135949", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89901
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:21Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f8a51a73-b5e6-449a-bf89-12bf16fbad93\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202310135949.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nikula, Petri Interaktiotyökalun kehittäminen CinetCampus-videotuotantopalveluun Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 verkko-opetus kehittäminen kehittämistutkimus video opiskelijat interaktiivisuus
title Interaktiotyökalun kehittäminen CinetCampus-videotuotantopalveluun
title_full Interaktiotyökalun kehittäminen CinetCampus-videotuotantopalveluun
title_fullStr Interaktiotyökalun kehittäminen CinetCampus-videotuotantopalveluun Interaktiotyökalun kehittäminen CinetCampus-videotuotantopalveluun
title_full_unstemmed Interaktiotyökalun kehittäminen CinetCampus-videotuotantopalveluun Interaktiotyökalun kehittäminen CinetCampus-videotuotantopalveluun
title_short Interaktiotyökalun kehittäminen CinetCampus-videotuotantopalveluun
title_sort interaktiotyökalun kehittäminen cinetcampus videotuotantopalveluun
title_txtP Interaktiotyökalun kehittäminen CinetCampus-videotuotantopalveluun
topic Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 verkko-opetus kehittäminen kehittämistutkimus video opiskelijat interaktiivisuus
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka interaktiivisuus kehittäminen kehittämistutkimus opiskelijat verkko-opetus video
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89901 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310135949
work_keys_str_mv AT nikulapetri interaktiotyökalunkehittäminencinetcampusvideotuotantopalveluun