Miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuus kouluyhteisöön

Tutkimuksessa selvitetään miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuutta kouluyhteisöön. Tutkimus on luonteeltaan teoreettinen ja lähestymistapa sosiaalipsykologinen. Tutkimuksen pohjana on käytetty asiantuntijahaastatteluja. Haastateltavina ovat olleet Oulun yliopiston psykiatrisen o...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pimiä, Marja, Puhakka, Marja-Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 1994
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89508
_version_ 1826225680586637312
author Pimiä, Marja Puhakka, Marja-Leena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pimiä, Marja Puhakka, Marja-Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pimiä, Marja Puhakka, Marja-Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pimiä, Marja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitetään miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuutta kouluyhteisöön. Tutkimus on luonteeltaan teoreettinen ja lähestymistapa sosiaalipsykologinen. Tutkimuksen pohjana on käytetty asiantuntijahaastatteluja. Haastateltavina ovat olleet Oulun yliopiston psykiatrisen osaston apulaisprofessori Matti Isohanni, Kannuksen vanhainkodin johtaja Risto Soini ja projektipäällikkö Kalevi Kaipio. Heidän aloitteestaan on miljööterapiaa ja yhteisökasvatusta toteutettu Suomessa 1970-luvulta lähtien hoitoyhteisössä, vanhustyössä ja nuorten kasvatuslaitoksessa. Tutkimuksessa on käsitelty terapeuttista yhteisöä, yhteisöä organisaationa, systeemiteoriaa, yhteisökasvatusta, kouluyhteisöä sekä yhteistoiminnallista oppimista. Tutkimuksen pääteemat ovat miljööterapeuttisen yhteisön toimivuus, ongelmien ratkaisut yhteisössä, johtajan asema yhteisössä ja rakennetun ympäristön merkitys. Tutkimustulokset perustuvat teoriatietoon ja asiantuntijahaastatteluihin. Tutkimuksen päätuloksiksi saatiin, että miljööterapeuttisia ajatuksia voidaan toteuttaa soveltaen myös koulussa. Miljööterapia toimii koulussa silloin, kun kaikki osapuolet ovat ymmärtäneet toimintaperiaatteet ja ovat halukkaita yhdessä toteuttamaan niitä. Lisäksi on ymmärrettävä myös koulussa, että ongelmiin sisältyy kasvun mahdollisuus ja että kouluyhteisön toiminta tulisi perustua yhteistoimintaan. Rakennettu ympäristö ei nouse ratkaisevaksi tekijäksi, jos on ymmärretty miljööterapian periaate.
first_indexed 2023-10-06T20:01:01Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pimi\u00e4, Marja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puhakka, Marja-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-06T09:45:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-06T09:45:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "1994", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89508", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n milj\u00f6\u00f6terapeuttisten toimintaperiaatteiden\r\nsoveltuvuutta kouluyhteis\u00f6\u00f6n. Tutkimus on luonteeltaan\r\nteoreettinen ja l\u00e4hestymistapa sosiaalipsykologinen.\r\nTutkimuksen pohjana on k\u00e4ytetty asiantuntijahaastatteluja.\r\nHaastateltavina ovat olleet Oulun yliopiston psykiatrisen\r\nosaston apulaisprofessori Matti Isohanni, Kannuksen vanhainkodin\r\njohtaja Risto Soini ja projektip\u00e4\u00e4llikk\u00f6 Kalevi Kaipio.\r\nHeid\u00e4n aloitteestaan on milj\u00f6\u00f6terapiaa ja yhteis\u00f6kasvatusta\r\ntoteutettu Suomessa 1970-luvulta l\u00e4htien hoitoyhteis\u00f6ss\u00e4,\r\nvanhusty\u00f6ss\u00e4 ja nuorten kasvatuslaitoksessa.\r\nTutkimuksessa on k\u00e4sitelty terapeuttista yhteis\u00f6\u00e4, yhteis\u00f6\u00e4\r\norganisaationa, systeemiteoriaa, yhteis\u00f6kasvatusta, kouluyhteis\u00f6\u00e4\r\nsek\u00e4 yhteistoiminnallista oppimista. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4teemat\r\novat milj\u00f6\u00f6terapeuttisen yhteis\u00f6n toimivuus, ongelmien\r\nratkaisut yhteis\u00f6ss\u00e4, johtajan asema yhteis\u00f6ss\u00e4 ja rakennetun\r\nymp\u00e4rist\u00f6n merkitys. Tutkimustulokset perustuvat teoriatietoon\r\nja asiantuntijahaastatteluihin.\r\nTutkimuksen p\u00e4\u00e4tuloksiksi saatiin, ett\u00e4 milj\u00f6\u00f6terapeuttisia\r\najatuksia voidaan toteuttaa soveltaen my\u00f6s koulussa. Milj\u00f6\u00f6terapia\r\ntoimii koulussa silloin, kun kaikki osapuolet ovat\r\nymm\u00e4rt\u00e4neet toimintaperiaatteet ja ovat halukkaita yhdess\u00e4\r\ntoteuttamaan niit\u00e4. Lis\u00e4ksi on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4 my\u00f6s koulussa,\r\nett\u00e4 ongelmiin sis\u00e4ltyy kasvun mahdollisuus ja ett\u00e4 kouluyhteis\u00f6n\r\ntoiminta tulisi perustua yhteistoimintaan. Rakennettu\r\nymp\u00e4rist\u00f6 ei nouse ratkaisevaksi tekij\u00e4ksi, jos on ymm\u00e4rretty\r\nmilj\u00f6\u00f6terapian periaate.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-06T09:45:15Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-06T09:45:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 1994", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "milj\u00f6\u00f6terapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terapeuttinen yhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Milj\u00f6\u00f6terapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuus kouluyhteis\u00f6\u00f6n", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310065538", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "systeemiteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89508
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 1994-01-01T00:00:00Z
main_date_str 1994
publishDate 1994
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pimiä, Marja Puhakka, Marja-Leena Miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuus kouluyhteisöön miljööterapia terapeuttinen yhteisö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 systeemiteoria yhteisökasvatus yhteistoiminnallinen oppiminen
title Miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuus kouluyhteisöön
title_full Miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuus kouluyhteisöön
title_fullStr Miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuus kouluyhteisöön Miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuus kouluyhteisöön
title_full_unstemmed Miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuus kouluyhteisöön Miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuus kouluyhteisöön
title_short Miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuus kouluyhteisöön
title_sort miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuus kouluyhteisöön
title_txtP Miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden soveltuvuus kouluyhteisöön
topic miljööterapia terapeuttinen yhteisö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 systeemiteoria yhteisökasvatus yhteistoiminnallinen oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education miljööterapia systeemiteoria terapeuttinen yhteisö yhteistoiminnallinen oppiminen yhteisökasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89508 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310065538
work_keys_str_mv AT pimiämarja miljööterapeuttistentoimintaperiaatteidensoveltuvuuskouluyhteisöön