Summary: | Tutkimuksessa selvitetään miljööterapeuttisten toimintaperiaatteiden
soveltuvuutta kouluyhteisöön. Tutkimus on luonteeltaan
teoreettinen ja lähestymistapa sosiaalipsykologinen.
Tutkimuksen pohjana on käytetty asiantuntijahaastatteluja.
Haastateltavina ovat olleet Oulun yliopiston psykiatrisen
osaston apulaisprofessori Matti Isohanni, Kannuksen vanhainkodin
johtaja Risto Soini ja projektipäällikkö Kalevi Kaipio.
Heidän aloitteestaan on miljööterapiaa ja yhteisökasvatusta
toteutettu Suomessa 1970-luvulta lähtien hoitoyhteisössä,
vanhustyössä ja nuorten kasvatuslaitoksessa.
Tutkimuksessa on käsitelty terapeuttista yhteisöä, yhteisöä
organisaationa, systeemiteoriaa, yhteisökasvatusta, kouluyhteisöä
sekä yhteistoiminnallista oppimista. Tutkimuksen pääteemat
ovat miljööterapeuttisen yhteisön toimivuus, ongelmien
ratkaisut yhteisössä, johtajan asema yhteisössä ja rakennetun
ympäristön merkitys. Tutkimustulokset perustuvat teoriatietoon
ja asiantuntijahaastatteluihin.
Tutkimuksen päätuloksiksi saatiin, että miljööterapeuttisia
ajatuksia voidaan toteuttaa soveltaen myös koulussa. Miljööterapia
toimii koulussa silloin, kun kaikki osapuolet ovat
ymmärtäneet toimintaperiaatteet ja ovat halukkaita yhdessä
toteuttamaan niitä. Lisäksi on ymmärrettävä myös koulussa,
että ongelmiin sisältyy kasvun mahdollisuus ja että kouluyhteisön
toiminta tulisi perustua yhteistoimintaan. Rakennettu
ympäristö ei nouse ratkaisevaksi tekijäksi, jos on ymmärretty
miljööterapian periaate.
|