Ole hyvä! moraalikasvatus ala-asteen opettajan näkökulmasta

Tutkimuksella pyrittiin selvittämään moraalikasvatusta ala-asteen opettajan näkökulmasta sekä sen toteutumista ja ongelmia nykyisessä koulumaailmassa. Teorialla oli tarkoitus selvittää moraalia filosofian osa-alueena ja kasvatuksen taustana. Toimiessamme opettajina olemme huomanneet ettei moraali...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Pesola, Sari, Rättyä, Hilkka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 1995
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89507
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksella pyrittiin selvittämään moraalikasvatusta ala-asteen opettajan näkökulmasta sekä sen toteutumista ja ongelmia nykyisessä koulumaailmassa. Teorialla oli tarkoitus selvittää moraalia filosofian osa-alueena ja kasvatuksen taustana. Toimiessamme opettajina olemme huomanneet ettei moraalikasvatuksen toteuttaminen ole helppoa. Opettajan asema moraalikasvatuksessa on merkittävä. Hänen täytyy oman moraalinäkökulmansa tiedostamisen lisäksi antaa pohjaa oppilaan moraalinäkökannan luomiselle. Halusimme tutkimuksella perehtyä opettajan moraalikasvatusajatteluun syvällisemmin. Kartoitimme kyselylomakkeen avulla ala-asteen opettajien käsityksiä moraalikasvatuksesta ja kokemuksia sen toteuttamisesta. Aineisto kerättiin Oulun läänin alueelta keväällä 1994 ja analysoitiin kvalitatiivisesti. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien näkökulma moraalikasvatukseen on käytännönläheinen ja lapsen parasta tavoitteleva. Moraalikasvattaja tarvitsee teoriaa, tukiessaan lapsen moraalista kasvua. Moraaliajattelun muuttuminen heijastuu ammattietiikkaan, vaikuttaen opettajan työhön. Moraalikasvatuksen toteutumista peruskoulussa vaikeuttaa sen vähäinen huomioiminen opetussuunnitelmassa. Tämä lisää opettajan omaa vastuuta moraali- ja arvokasvatuksen toteuttajana.