Ole hyvä! moraalikasvatus ala-asteen opettajan näkökulmasta
Tutkimuksella pyrittiin selvittämään moraalikasvatusta ala-asteen opettajan näkökulmasta sekä sen toteutumista ja ongelmia nykyisessä koulumaailmassa. Teorialla oli tarkoitus selvittää moraalia filosofian osa-alueena ja kasvatuksen taustana. Toimiessamme opettajina olemme huomanneet ettei moraali...
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | , , , , |
Format: | Master's thesis |
Language: | fin |
Published: |
1995
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89507 |
Summary: | Tutkimuksella pyrittiin selvittämään moraalikasvatusta ala-asteen opettajan näkökulmasta
sekä sen toteutumista ja ongelmia nykyisessä koulumaailmassa. Teorialla oli
tarkoitus selvittää moraalia filosofian osa-alueena ja kasvatuksen taustana.
Toimiessamme opettajina olemme huomanneet ettei moraalikasvatuksen toteuttaminen
ole helppoa. Opettajan asema moraalikasvatuksessa on merkittävä. Hänen täytyy
oman moraalinäkökulmansa tiedostamisen lisäksi antaa pohjaa oppilaan moraalinäkökannan
luomiselle. Halusimme tutkimuksella perehtyä opettajan moraalikasvatusajatteluun
syvällisemmin.
Kartoitimme kyselylomakkeen avulla ala-asteen opettajien käsityksiä moraalikasvatuksesta
ja kokemuksia sen toteuttamisesta. Aineisto kerättiin Oulun läänin alueelta
keväällä 1994 ja analysoitiin kvalitatiivisesti.
Tutkimukseen osallistuneiden opettajien näkökulma moraalikasvatukseen on käytännönläheinen
ja lapsen parasta tavoitteleva. Moraalikasvattaja tarvitsee teoriaa, tukiessaan
lapsen moraalista kasvua. Moraaliajattelun muuttuminen heijastuu ammattietiikkaan,
vaikuttaen opettajan työhön.
Moraalikasvatuksen toteutumista peruskoulussa vaikeuttaa sen vähäinen huomioiminen
opetussuunnitelmassa. Tämä lisää opettajan omaa vastuuta moraali- ja arvokasvatuksen
toteuttajana.
|
---|