Aktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014

Huoli nuorten osallistamattomuudesta heräsi 2000-luvulla ja samalla myös siitä, ettei alakoulussa enää opiskeltu yhteiskunnallisia tietoja. Tässä tutkimuksessa tarkastelen kirjallisuuden kautta rakentuneen aktiivisen kansalaisuuden ihannetta perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 199...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kotoneva, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89487
_version_ 1826225688962662400
author Kotoneva, Henna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kotoneva, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kotoneva, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kotoneva, Henna
datasource_str_mv jyx
description Huoli nuorten osallistamattomuudesta heräsi 2000-luvulla ja samalla myös siitä, ettei alakoulussa enää opiskeltu yhteiskunnallisia tietoja. Tässä tutkimuksessa tarkastelen kirjallisuuden kautta rakentuneen aktiivisen kansalaisuuden ihannetta perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteista tarkastellaan lukuja, jotka käsittelevät koulun arvoja, työtapoja, toimintakulttuuria sekä aihekokonaisuuksia ja laaja-alaista oppimista. Oppiaineista tarkastelussa ovat äidinkieli, uskonto, elämänkatsomustieto, historia, yhteiskuntaoppi sekä ympäristö- ja luonnontieto kustakin opetussuunnitelmasta riippuen. Tutkimukseni teoria rakentuu peruskoulun historian selvittämiselle ja aktiivisen kansalaisuuden teemalle. Isänmaallisuuskasvatus oli vahva osa kouluja sotien välisenä aikana mutta sotien jälkeen asian oli muututtava. Peruskoulussa kansalaistaito oli yksi oppiaine 1990-luvulle, kunnes se vuonna 1994 yhdistettiin ympäristö- ja luonnontietoon. Vuonna 2004 kansalaistaito poistui kokonaan, kunnes vuoden 2014 opetussuunnitelmassa yhteiskuntaoppi tulee oppiaineeksi myös alakouluun. Kuitenkin aihekokonaisuudet vuosien 1994 ja 2004 pitivät sisällään kansalaistaidon oppiaineen sisältöjä. Aktiivisen kansalaisen ihanteessa taas korostuu osallistuminen yhteiskunnan toimintaan, kriittinen keskustelu, uudet kansalaistoiminnan ympäristöt sekä tietojen merkitys. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen analyysi toteutetaan deduktiivisena sisällönanalyysinä. Analyysin luokittelu perustuu neljään kirjallisuudessa ja aiemmassa tutkimuksessa korostuneeseen teemaan, jotka ovat osallisuus, rakentava kriittisyys, tieto- ja viestintätekniikka sekä yhteiskunnalliset tiedot. Tutkimuksen aineisto on luokiteltu jäsennellysti eli huomioitu vain luokitteluun sopivat analyysiyksiköt. Tutkimuksen tulosten perusteella aktiivisen kansalaisuuden teemat saavat jokaisessa opetussuunnitelmassa entistä enemmän huomioita. Osallisuuden merkittävimmäksi keinoksi tulee vuorovaikutus, johon yhdistyy rakentava kriittisyys eli omien mielipiteiden ilmaiseminen ja samalla muiden kuuntelu. Tieto- ja viestintätekniikkaa on osattava käyttää mutta sitä on myös ymmärrettävä ja hyödynnettävä kestävän tulevaisuuden näkökulmasta. Yhteiskunnalliset tiedot korostuvat yhteiskuntaopin tullessa alakoulun oppiaineeksi. Koulu pyrkii siis opetussuunnitelmien kautta vastaamaan aktiivisen kansalaisen ihanteisiin.
first_indexed 2023-10-06T20:01:01Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kotoneva, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-06T09:23:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-06T09:23:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89487", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Huoli nuorten osallistamattomuudesta her\u00e4si 2000-luvulla ja samalla my\u00f6s siit\u00e4, ettei alakoulussa en\u00e4\u00e4 opiskeltu yhteiskunnallisia tietoja. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelen\nkirjallisuuden kautta rakentuneen aktiivisen kansalaisuuden ihannetta\nperusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014.\nPerusopetuksen opetussuunnitelmien perusteista tarkastellaan lukuja, jotka k\u00e4sittelev\u00e4t\nkoulun arvoja, ty\u00f6tapoja, toimintakulttuuria sek\u00e4 aihekokonaisuuksia ja\nlaaja-alaista oppimista. Oppiaineista tarkastelussa ovat \u00e4idinkieli, uskonto, el\u00e4m\u00e4nkatsomustieto,\nhistoria, yhteiskuntaoppi sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6- ja luonnontieto kustakin\nopetussuunnitelmasta riippuen.\nTutkimukseni teoria rakentuu peruskoulun historian selvitt\u00e4miselle ja aktiivisen\nkansalaisuuden teemalle. Is\u00e4nmaallisuuskasvatus oli vahva osa kouluja sotien v\u00e4lisen\u00e4\naikana mutta sotien j\u00e4lkeen asian oli muututtava. Peruskoulussa kansalaistaito\noli yksi oppiaine 1990-luvulle, kunnes se vuonna 1994 yhdistettiin ymp\u00e4rist\u00f6- ja\nluonnontietoon. Vuonna 2004 kansalaistaito poistui kokonaan, kunnes vuoden\n2014 opetussuunnitelmassa yhteiskuntaoppi tulee oppiaineeksi my\u00f6s alakouluun.\nKuitenkin aihekokonaisuudet vuosien 1994 ja 2004 pitiv\u00e4t sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n kansalaistaidon\noppiaineen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Aktiivisen kansalaisen ihanteessa taas korostuu osallistuminen\nyhteiskunnan toimintaan, kriittinen keskustelu, uudet kansalaistoiminnan\nymp\u00e4rist\u00f6t sek\u00e4 tietojen merkitys.\nTutkimus on laadullinen tutkimus ja sen analyysi toteutetaan deduktiivisena sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\u00e4.\nAnalyysin luokittelu perustuu nelj\u00e4\u00e4n kirjallisuudessa ja aiemmassa\ntutkimuksessa korostuneeseen teemaan, jotka ovat osallisuus, rakentava kriittisyys,\ntieto- ja viestint\u00e4tekniikka sek\u00e4 yhteiskunnalliset tiedot. Tutkimuksen aineisto on\nluokiteltu j\u00e4sennellysti eli huomioitu vain luokitteluun sopivat analyysiyksik\u00f6t.\nTutkimuksen tulosten perusteella aktiivisen kansalaisuuden teemat saavat jokaisessa\nopetussuunnitelmassa entist\u00e4 enemm\u00e4n huomioita. Osallisuuden merkitt\u00e4vimm\u00e4ksi\nkeinoksi tulee vuorovaikutus, johon yhdistyy rakentava kriittisyys eli\nomien mielipiteiden ilmaiseminen ja samalla muiden kuuntelu. Tieto- ja viestint\u00e4tekniikkaa\non osattava k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 mutta sit\u00e4 on my\u00f6s ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4 ja hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4\nkest\u00e4v\u00e4n tulevaisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Yhteiskunnalliset tiedot korostuvat yhteiskuntaopin\ntullessa alakoulun oppiaineeksi. Koulu pyrkii siis opetussuunnitelmien\nkautta vastaamaan aktiivisen kansalaisen ihanteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-06T09:23:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-06T09:23:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aktiivinen kansalainen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310065516", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89487
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kotoneva, Henna Aktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014 aktiivinen kansalainen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kvalitatiivinen tutkimus sisällönanalyysi opetussuunnitelmat
title Aktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014
title_full Aktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014
title_fullStr Aktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014 Aktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014
title_full_unstemmed Aktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014 Aktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014
title_short Aktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014
title_sort aktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994 2004 ja 2014
title_txtP Aktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014
topic aktiivinen kansalainen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kvalitatiivinen tutkimus sisällönanalyysi opetussuunnitelmat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aktiivinen kansalainen kvalitatiivinen tutkimus opetussuunnitelmat sisällönanalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89487 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310065516
work_keys_str_mv AT kotonevahenna aktiivisenkansalaisenihanneperusopetuksenopetussuunnitelmienperusteissavuosina1994