Häiriökäyttäytymisen probleema eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa

Tämä tutkielma "Häiriökäyttäytymisen probleema" pyrkii kuvaamaan ja valaisemaan opetuksen aikana ja luokan toverisuhteissa ilmenevää häiriökäyttäytymistä ja sen mieltä. Tutkielma pyrkii myös löytämään ilmenneelle häiriökäyttäytymisen mielelle sitä ymmärtävän näkemyksen huomioiden korostetu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Klint, Ilpo
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 1991
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89486
_version_ 1826225684028063744
author Klint, Ilpo
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Klint, Ilpo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Klint, Ilpo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Klint, Ilpo
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma "Häiriökäyttäytymisen probleema" pyrkii kuvaamaan ja valaisemaan opetuksen aikana ja luokan toverisuhteissa ilmenevää häiriökäyttäytymistä ja sen mieltä. Tutkielma pyrkii myös löytämään ilmenneelle häiriökäyttäytymisen mielelle sitä ymmärtävän näkemyksen huomioiden korostetusti oppilaan ainutlaatuisuutta olemassa olevassa koulumaailmassa. Tutkielman tarkastelujen lähtöasetelmana on käytetty häiriökäyttäytymisestä tehtyjä aikaisempia, empiirisiä tutkimuksia. Näistä saatujen mallien mukaisesti on lähestytty häiriötä ilmentäviä tapauksia ja niissä vaikuttavia oppilaita. Tutkimustapa on ollut 3-jakoinen: (1) observointi, (2) lyhyitä raportteja (3) haastattelu. Tältä pohjalta saatua tutkimusaineistoa on analysoitu. Esimerkkitapausten analysointi on pohjautunut Ikosen & Rechardtin energian sitomismalleihin ja Laingin yksilön epävarmuutta kuvaavaan käsitteistöön sekä Rauhalan eksistentiaalis- fenomenologiseen näkemykseen. Oppilaan olemassaolon epävarmuudesta 'resonoivan' käyttäytymisen yleisarviointiin on paneuduttu tutkielman lopputarkastelussa pääasiallisesti Rauhalan eksistentiaalis-fenomenologisen näkemyksen valossa. Oppilaan olemassaoloon ilmaantuvat epävarmuus- ja rasitustekijät aikaansaavat usein muutoksia hänen käyttäytymisessään, joka saatetaan koulun eri tilanteissa kokea epämielekkäänä ja häiritsevänä luokkayhteisön taholta. Yksilön itsensä kannalta kyseinen käyttäytyminen saattaa juuri silloin tuntua mielekkäältä, jopa motivoidulta. Eksistentiaalis-fenomenologinen tutkimusote antaa mahdollisuudet käsitellä oppilaan käyttäytymistä sekä tilannekohtaisesti että kokonaisvaltaisesti ja juuri siinä tilanneyhteydessä, missä sitä esiintyy.
first_indexed 2023-10-06T20:01:01Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Klint, Ilpo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-10-06T09:20:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-10-06T09:20:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "1991", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89486", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma \"H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen probleema\" pyrkii kuvaamaan\nja valaisemaan opetuksen aikana ja luokan toverisuhteissa\nilmenev\u00e4\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja sen mielt\u00e4. Tutkielma\npyrkii my\u00f6s l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n ilmenneelle h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen\nmielelle sit\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4n n\u00e4kemyksen huomioiden korostetusti\noppilaan ainutlaatuisuutta olemassa olevassa koulumaailmassa.\nTutkielman tarkastelujen l\u00e4ht\u00f6asetelmana on k\u00e4ytetty h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4\ntehtyj\u00e4 aikaisempia, empiirisi\u00e4 tutkimuksia.\nN\u00e4ist\u00e4 saatujen mallien mukaisesti on l\u00e4hestytty h\u00e4iri\u00f6t\u00e4\nilment\u00e4vi\u00e4 tapauksia ja niiss\u00e4 vaikuttavia oppilaita.\nTutkimustapa on ollut 3-jakoinen: (1) observointi, (2) lyhyit\u00e4 raportteja\n(3) haastattelu. T\u00e4lt\u00e4 pohjalta saatua tutkimusaineistoa on analysoitu.\nEsimerkkitapausten analysointi on pohjautunut Ikosen & Rechardtin\nenergian sitomismalleihin ja Laingin yksil\u00f6n ep\u00e4varmuutta\nkuvaavaan k\u00e4sitteist\u00f6\u00f6n sek\u00e4 Rauhalan eksistentiaalis-\nfenomenologiseen n\u00e4kemykseen. Oppilaan olemassaolon ep\u00e4varmuudesta\n'resonoivan' k\u00e4ytt\u00e4ytymisen yleisarviointiin on\npaneuduttu tutkielman lopputarkastelussa p\u00e4\u00e4asiallisesti\nRauhalan eksistentiaalis-fenomenologisen n\u00e4kemyksen valossa.\nOppilaan olemassaoloon ilmaantuvat ep\u00e4varmuus- ja rasitustekij\u00e4t\naikaansaavat usein muutoksia h\u00e4nen k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4\u00e4n,\njoka saatetaan koulun eri tilanteissa kokea ep\u00e4mielekk\u00e4\u00e4n\u00e4\nja h\u00e4iritsev\u00e4n\u00e4 luokkayhteis\u00f6n taholta. Yksil\u00f6n itsens\u00e4\nkannalta kyseinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen saattaa juuri silloin\ntuntua mielekk\u00e4\u00e4lt\u00e4, jopa motivoidulta. Eksistentiaalis-fenomenologinen\ntutkimusote antaa mahdollisuudet k\u00e4sitell\u00e4 oppilaan\nk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 sek\u00e4 tilannekohtaisesti ett\u00e4 kokonaisvaltaisesti\nja juuri siin\u00e4 tilanneyhteydess\u00e4, miss\u00e4 sit\u00e4\nesiintyy.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-10-06T09:20:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-10-06T09:20:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 1991", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen probleema : eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan n\u00e4kemyksen valossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202310065515", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89486
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 1991-01-01T00:00:00Z
main_date_str 1991
publishDate 1991
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Klint, Ilpo Häiriökäyttäytymisen probleema : eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käyttäytymishäiriöt oppilaat
title Häiriökäyttäytymisen probleema : eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa
title_full Häiriökäyttäytymisen probleema : eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa
title_fullStr Häiriökäyttäytymisen probleema : eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa Häiriökäyttäytymisen probleema : eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa
title_full_unstemmed Häiriökäyttäytymisen probleema : eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa Häiriökäyttäytymisen probleema : eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa
title_short Häiriökäyttäytymisen probleema
title_sort häiriökäyttäytymisen probleema eksistentiaalis fenomenologinen analyysi rauhalan näkemyksen valossa
title_sub eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa
title_txtP Häiriökäyttäytymisen probleema : eksistentiaalis-fenomenologinen analyysi Rauhalan näkemyksen valossa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käyttäytymishäiriöt oppilaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education käyttäytymishäiriöt oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89486 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310065515
work_keys_str_mv AT klintilpo häiriökäyttäytymisenprobleemaeksistentiaalisfenomenologinenanalyysirauhalannäkemyksenv