"Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla" opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista

Laboratoriokurssien uudistukset ovat tällä hetkellä yksi kuumimmista puheenaiheista fysiikan yliopisto-opetuksen kehittämisessä. Paljon on ollut keskustelua siitä, että mitä laboratoriokurssien tulisi oikeastaan opettaa ja ovatko nykymuotoiset laboratoriokurssit edelleen tehokkaita opiskelijoiden to...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kohvakka, Jyri
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89285
_version_ 1826225688429985792
author Kohvakka, Jyri
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kohvakka, Jyri Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kohvakka, Jyri Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kohvakka, Jyri
datasource_str_mv jyx
description Laboratoriokurssien uudistukset ovat tällä hetkellä yksi kuumimmista puheenaiheista fysiikan yliopisto-opetuksen kehittämisessä. Paljon on ollut keskustelua siitä, että mitä laboratoriokurssien tulisi oikeastaan opettaa ja ovatko nykymuotoiset laboratoriokurssit edelleen tehokkaita opiskelijoiden todellisen oppimisen kannalta. Toisaalta kokemuspohjaisia tutkimuksia fysiikan laboratoriokursseista on toteutettu kansainvälisesti todella niukasti, vaikka aihetta pidetäänkin tärkeänä fyysikoiden keskuudessa. Tässä tutkielmassa tutkittiin opiskelijoiden kokemuksia uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella. Tutkielmassa paneuduttiin opiskelijoiden antamiin itsearviointeihin ja niistä saatujen vastauksien tueksi haastateltiin muutamaa uudella kurssilla ollutta opiskelijaa. Itsearviointeja verrattiin myös vastaaviin itsearviointeihin Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssilta ennen uudistusta. Haastattelut täydensivät itsearvioinneista saatuja vastauksia opiskelijoiden kokemuksien pohjalta. Yleisesti opiskelijat kokivat uudistetun Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssin olevan hyvä, ja tukevan teoriaan pohjautuvien taitojen oppimista. Laboratory course reforms are currently one of the hottest topics in the development of university education in physics. There has been much debate about what laboratory courses should actually teach and whether current laboratory courses are still effective in terms of real learning for students. On the other hand, experience-based studies of laboratory courses in physics have been carried out very sparsely internationally, although the topic is considered important among physicists. This thesis examined students' experiences of the renewed Laboratory Work 1 course in Basic Studies at the Department of Physics at the University of Jyväskylä. The thesis focused on self-assessments given by students, and a few students who had taken a new course were also interviewed to support the answers. Self-assessments were also compared to similar self-assessments from the Laboratory Work 1 course before the reform. The interviews complemented the responses from self-assessments based on the students' experiences. In general, students felt that the revised Basic Studies Laboratory Work 1 course was good, and supported the learning of theory-based skills.
first_indexed 2023-09-28T20:01:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirinen, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kohvakka, Jyri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-09-28T05:59:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-09-28T05:59:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89285", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laboratoriokurssien uudistukset ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 yksi kuumimmista puheenaiheista fysiikan yliopisto-opetuksen kehitt\u00e4misess\u00e4. Paljon on ollut keskustelua siit\u00e4, ett\u00e4 mit\u00e4 laboratoriokurssien tulisi oikeastaan opettaa ja ovatko nykymuotoiset laboratoriokurssit edelleen tehokkaita opiskelijoiden todellisen oppimisen kannalta. Toisaalta kokemuspohjaisia tutkimuksia fysiikan laboratoriokursseista on toteutettu kansainv\u00e4lisesti todella niukasti, vaikka aihetta pidet\u00e4\u00e4nkin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 fyysikoiden keskuudessa. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkittiin opiskelijoiden kokemuksia uudistetusta Perusopintojen laboratorioty\u00f6t 1 -kurssista Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston fysiikan laitoksella. Tutkielmassa paneuduttiin opiskelijoiden antamiin itsearviointeihin ja niist\u00e4 saatujen vastauksien tueksi haastateltiin muutamaa uudella kurssilla ollutta opiskelijaa. Itsearviointeja verrattiin my\u00f6s vastaaviin itsearviointeihin Perusopintojen laboratorioty\u00f6t 1 -kurssilta ennen uudistusta. Haastattelut t\u00e4ydensiv\u00e4t itsearvioinneista saatuja vastauksia opiskelijoiden kokemuksien pohjalta. Yleisesti opiskelijat kokivat uudistetun Perusopintojen laboratorioty\u00f6t 1 -kurssin olevan hyv\u00e4, ja tukevan teoriaan pohjautuvien taitojen oppimista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laboratory course reforms are currently one of the hottest topics in the development of university education in physics. There has been much debate about what laboratory courses should actually teach and whether current laboratory courses are still effective in terms of real learning for students. On the other hand, experience-based studies of laboratory courses in physics have been carried out very sparsely internationally, although the topic is considered important among physicists. This thesis examined students' experiences of the renewed Laboratory Work 1 course in Basic Studies at the Department of Physics at the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. The thesis focused on self-assessments given by students, and a few students who had taken a new course were also interviewed to support the answers. Self-assessments were also compared to similar self-assessments from the Laboratory Work 1 course before the reform. The interviews complemented the responses from self-assessments based on the students' experiences. In general, students felt that the revised Basic Studies Laboratory Work 1 course was good, and supported the learning of theory-based skills.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-09-28T05:59:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-09-28T05:59:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laboratoriokurssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kurssiuudistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla\" : opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratorioty\u00f6t 1 -kurssista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202309285301", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laboratorioty\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89285
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/46f475ff-d3ad-4505-a682-0eabbe10face\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202309285301.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kohvakka, Jyri "Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla" : opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista laboratoriokurssi kurssiuudistus Fysiikka Physics 4021 kokemukset laboratoriotyöt opiskelijat korkeakouluopetus
title "Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla" : opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista
title_full "Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla" : opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista
title_fullStr "Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla" : opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista "Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla" : opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista
title_full_unstemmed "Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla" : opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista "Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla" : opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista
title_short "Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla"
title_sort olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla opiskelijoiden kokemukset uudistetusta perusopintojen laboratoriotyöt 1 kurssista
title_sub opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista
title_txtP "Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla" : opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista
topic laboratoriokurssi kurssiuudistus Fysiikka Physics 4021 kokemukset laboratoriotyöt opiskelijat korkeakouluopetus
topic_facet 4021 Fysiikka Physics kokemukset korkeakouluopetus kurssiuudistus laboratoriokurssi laboratoriotyöt opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89285 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309285301
work_keys_str_mv AT kohvakkajyri olenolluthuonommillakinperuslabrakursseillaopiskelijoidenkokemuksetuudistetustaperu