Summary: | Mediassa on viime aikoina uutisoitu paljon opettajien työssä jaksamisesta. Opettajien uupuminen, sekä työn kuormittavuus ovat merkittäviä työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä. Loppuun palaminen sekä heikko työhyvinvointi näyttäytyvät äärimmillään työstä pois hakeutumisena. Rehtoreilta vaaditaan keinoja ylläpitää työhyvinvointia, sekä herkkyyttä tunnistaa työssä uupumisen merkkejä. Katseen suuntaaminen tekijöihin, joilla pyritään tukemaan työyhteisössä yksilöiden työhyvinvointia on nyt ajankohtaisempaa kuin koskaan aiemmin. Tutkimuksessa tarkastellaan työhyvinvointia yksilön psyykkisellä sekä sosiaalisella osa-alueella. Tutkimuksessa tarkastellaan työhön sitouttavia tekijöitä sekä pyritään luomaan ymmärrystä rehtorin roolista tukemassa työntekijän työhyvinvointia. Tutkimusaineisto on kerätty rehtoreilta kyselylomakkeella. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että toimivalla johtajuudella voidaan vaikuttaa työntekijöiden kokemaan työhyvinvointiin. Tuloksissa ilmeni, että rehtoreiden tarjoaman tuen tulee aktivoida yksilöitä huolehtimaan omasta jaksamisesta, sekä tunnistamaan tilanteita, joissa hyvinvointi horjuu. Keskeisenä tekijänä nähdään yhteisten tavoitteiden luominen. Tutkimuksessa syvennytään tarkastelemaan sitä miten johtajuutta toteutetaan työhyvinvointia tukien. Tutkimuksessa tarkastellaan rehtoreiden kokemuksia mahdollisuuksistaan tukea työhyvinvointia sosiaalisen ja psyykkisen hyvinvoinnin osa-alueella. Sosiaalisella viitataan tässä tutkimuksessa työyhteisöön liittyviin tekijöihin ja psyykkisellä työhön liittyvään kuormitukseen. Tutkimustuloksissa ilmenivät tärkeimmät ja tehokkaimmat työhyvinvointia tukevat keinot. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkastelee johtajuutta, työhyvinvointia sekä työyhteisöä. Aihepiireinä ovat johtajuus, sekä työhyvinvointi ja sen osa-alueet.
|