Summary: | Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miksi monikulttuurista liikunnanopetusta tarvitaan suomalaisissa peruskouluissa ja millaisia tarpeita liikunnanopettajat tarvitsevat monikulttuurisen liikunnanopetuksen toteuttamiseksi. Lisäksi tutkielmassa tarkastelen monikulttuurisuuden esiintyvyyttä peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa (2014) ja liikunnanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä kiihtynyt maahanmuutto on lisännyt ulkomaalaistaustaisten lasten ja nuorten määrää suomalaisissa peruskouluissa. Kulttuurisesti moninaistuneet opetusryhmät asettavat opettajille haasteita monikulttuurisen opetuksen toteuttamiseen, jolloin kulttuurienvälinen osaaminen on oleellinen osa opettajan ammattitaitoa.
Tutkielma on kirjallisuuskatsaus monikulttuuriseen liikunnanopetukseen ja liikunnanopettajien kulttuurienvälisen osaamisen tarpeisiin. Katsauksessa havaitsin, että tutkimuskirjallisuutta aiheesta on vielä vähän. Aineiston perusteella voin kuitenkin todeta, että monikulttuurisella liikunnanopetuksella on myönteinen vaikutus oppilaiden kulttuuri-identiteetin rakentumiselle, sopeutumiselle kouluun, kotoutumiseen ja kulttuuritietoisuuden kehittymiselle. Liikunnanopettajat tarvitsevat monikulttuurisen liikunnanopetuksen toteuttamiseen kunnioittavan asenteen eri kulttuureja kohtaan sekä monipuolisista tietoutta ja taitoa toimia kulttuurisesti moninaisissa ryhmissä. Opetussuunnitelmien tarkastelussa havaitsin monikulttuurisuuden olevan laajasti esillä perusopetuksen opetussuunnitelman perustassa ja laaja-alaisissatavoitteissa. Kuitenkin liikunnanopetuksessa ja liikunnanopettajienkoulutuksessa monikulttuurisuus on vain pienessä osassa opetussuunnitelmien tavoitteissa ja sisällöissä.
Tämä tutkielma antaa lyhyen kuvauksen tämänhetkisestä tutkimuskirjallisuudesta monikulttuurisesta liikunnanopetuksesta ja liikunnanopettajien kulttuurienvälisestä osaamisesta. Tulevaisuudessa aiheesta tulee tehdä lisää tutkimusta, sillä aihe on hyvin ajankohtainen ja siitä tarvitaan uutta tietoa. Suomalaisten liikunnanopettajien kulttuurienvälisen osaamisen kehittymisestä opinnoista työelämään sekä heidän kokemuksistaan monikulttuurisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta olisi hyvä tehdä tutkimusta, jotta pystyttäisiin kartoittamaan osaamisvajetta ja liikunnanopettajakoulutuksen kehityskohteita. Mielenkiintoista olisi selvittää opetuskokemuksen merkitystä opettajan kokemalle kulttuurienväliselle osaamiselle. Lisäksi olisi hyvä tutkia oppilaiden kokemuksia monikulttuurisen liikunnanopetuksen toteutumisesta suomalaisessa peruskouluissa.
|