Kaivosteollisuuden digitaalisen alustan käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on osoittaa käytettävyystestauksen ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun työskentelytapojen tärkeyttä kaivosteollisuuden kohdeorganisaation ketterälle ohjelmistokehitystiimille digitaalisen alustan käytettävyyden parantamiseksi. Aihetta oli tärkeää tutkia, sil...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Junkkarinen, Elli
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89182
Description
Summary:Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on osoittaa käytettävyystestauksen ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun työskentelytapojen tärkeyttä kaivosteollisuuden kohdeorganisaation ketterälle ohjelmistokehitystiimille digitaalisen alustan käytettävyyden parantamiseksi. Aihetta oli tärkeää tutkia, sillä kohdeorganisaation painesuodatinkäyttöliittymälle ei ollut aikaisemmin tehty käytettävyystestausta. Käytettävyystestauksen avulla haluttiin selvittää, mitkä asiat käyttöliittymässä ovat toimivia sekä mitkä asiat vaatisivat käytettävyyden parantamista. Tämän lisäksi haluttiin tuoda esille aikaisempaan tutkimukseen perustuvia käyttäjäkeskeisen suunnittelun työskentelyperiaatteita, joita kohdeorganisaation ketterässä ohjelmistokehitystiimissä voitaisiin hyödyntää alustan käytettävyyden parantamista ajatellen. Tutkimus toteutettiin hyödyntäen ja soveltaen suunnittelutieteen prosessimallia, joka eteni managereille tehdystä alkukartoituskyselystä käytettävyyden testaamiseen ja sitä kautta parannusehdotuksen suunnitteluun ja sen esittelyyn. Käytettävyystesteissä hyödynnettiin ääneen ajattelun tutkimusmetodia sekä tämän jälkeen empiirisen aineiston analyysiin hyödynnettiin temaattista analyysia tärkeimpien käytettävyyteen liittyvien tekijöiden löytämiseksi. Keskeisimpänä tutkimustuloksena tutkielmasta saatiin parannusehdotus, joka ehdottaa ketterälle kehitystiimille käyttöliittymään korjattavia muutoksia tehtäväjonoon asetettavien tikettien muodossa. Tikettejä olivat muun muassa pylväsdiagrammikomponentin bugikorjaus, ohjelaatikkokomponentin suunnittelu ja kehitys sekä käyttöliittymän indikaattoreiden päivitys. Parannusehdotuksessa ehdotettiin myös käyttäjäkeskeisen suunnittelun työskentelyperiaatteita. Näitä olivat avoin keskustelu suunnittelijoiden, kehittäjien ja sidosryhmien kesken sekä käyttäjien syvällisen ymmärtämisen lisääminen. Myös ehdotettiin design studio -työpajojen pitämistä kehitystiimissä, jotta kehittäjät ja suunnittelijat voisivat jakaa omaa osaamistaan keskenään sujuvammin. Tutkimus lisää vahvistusta sille, kuinka käytettävyystestauksella voidaan saada yksityiskohtaista ja hyödyllistä tietoa erilaisten järjestelmien käytettävyyden parantamisessa. Ensisijaisesti tutkimuksen kontribuutio on käytäntöön, sillä se auttaa kohdeorganisaation ketteriä kehitystiimejä menestymään työssään entistä käyttäjäläheisemmin lisäämällä työskentelytapoihinsa käyttäjäkeskeisen suunnittelun työskentelyperiaatteita. The purpose of this master’s thesis is to demonstrate the importance of usability testing and user-centered design working principles for the agile software development team of a mining organization to improve the usability of a digital platform. This topic was important to investigate because the target organization’s user interface of the pressure filter had not been subject to usability testing before. The usability testing was done to find out which aspects of the interface were working, and which aspects needed usability improvements. In addition, the aim was to highlight user-centered design working principles based on previous research that could be used by the target organization’s agile software development team to improve the usability of the platform. The research was conducted using and applying a process model from design science research, which progressed from an initial survey of managers to usability testing and then to the design and presentation of an improvement proposal. The usability tests were conducted using the think aloud method and after that empirical data analysis was conducted using thematic analysis to identify the main usability-related factors. The main research result of the thesis was a suggestion for improvement, which proposes product backlog tickets to the agile development team to make corrective changes to the user interface. The tickets included a bug fix for the bar chart component, the design and development of the help box component, and an update to the UI indicators. The suggestion for improvement also suggested working principles, which are aligned with user-centered design. These included open discussion between designers, developers, and stakeholders, and increasing in-depth understanding of users. It was also proposed to run design studio workshops within the development team to allow developers and designers to share their expertise more easily. The research validates the case for how usability testing can provide detailed and useful information for improving the usability of different systems. Primarily, the study contributes to practice by helping the agile development teams in the target organization to become more user friendly in their work by incorporating user-centered design principles into their working practices.