Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan oppilaita pärjäämään yleisopetuksessa perusopetuksen luokassa. Tässä tutkimuk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Fahlström, Piia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89144
_version_ 1828193043461701632
author Fahlström, Piia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Fahlström, Piia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Fahlström, Piia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Fahlström, Piia
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan oppilaita pärjäämään yleisopetuksessa perusopetuksen luokassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään opettajien käsityksiä valmistavan opetuksen tehtävistä ja miten he kuvaavat toimivaa pedagogiikkaa valmistavassa opetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, joiden avulla kartoitettiin opettajien käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä. Haastateltavat valikoituivat eteläsuomalaisesta koulusta, jossa on kokemusta usealta vuodelta valmistava opetuksen järjestämisestä. Aineisto analysoitiin fenomenografisella lähestymistavalla. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat painottavat valmistavassa opetuksessa suomen kielen opiskelua kaikessa toiminnassa, lisäksi heidän mukaansa oppilaiden valmistaminen perusopetukseen ja pieni ryhmä on tärkeää. Toimivan pedagogiikan kuvauskategorioita muodostui kuusi (vuorovaikutus; toimintaympäristö ja välineet; yksilöllisyys ja osallisuus; motivaatio; opetuksen timantit ja opetuksen kehittäminen).
first_indexed 2023-09-18T20:01:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Fahlstr\u00f6m, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-09-18T05:56:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-09-18T05:56:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89144", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 perusopetuksessa on jatkuvassa\nkasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimens\u00e4 mukaisesti valmistetaan oppilaita p\u00e4rj\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n yleisopetuksessa perusopetuksen luokassa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 valmistavan opetuksen teht\u00e4vist\u00e4 ja miten he kuvaavat toimivaa pedagogiikkaa valmistavassa opetuksessa.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto koostuu\nkuudesta teemahaastattelusta, joiden avulla kartoitettiin opettajien k\u00e4sityksi\u00e4\ntutkittavasta ilmi\u00f6st\u00e4. Haastateltavat valikoituivat etel\u00e4suomalaisesta koulusta, jossa on kokemusta usealta vuodelta valmistava opetuksen j\u00e4rjest\u00e4misest\u00e4. Aineisto analysoitiin fenomenografisella l\u00e4hestymistavalla.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajat painottavat valmistavassa opetuksessa suomen kielen opiskelua kaikessa toiminnassa, lis\u00e4ksi heid\u00e4n mukaansa oppilaiden valmistaminen perusopetukseen ja pieni ryhm\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Toimivan pedagogiikan kuvauskategorioita muodostui kuusi (vuorovaikutus; toimintaymp\u00e4rist\u00f6 ja v\u00e4lineet; yksil\u00f6llisyys ja osallisuus; motivaatio; opetuksen timantit ja opetuksen kehitt\u00e4minen).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-09-18T05:56:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-09-18T05:56:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202309185163", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmistava opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89144
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:49Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/32ffb033-d7ec-4099-ba6a-ff9d3ba43341\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202309185163.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Fahlström, Piia Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 motivaatio kielen oppiminen fenomenografia opetus maahanmuuttajat valmistava opetus oppilaat käsitykset oppiminen suomen kieli inkluusio monikulttuurisuus suomi toisena kielenä
title Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
title_full Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
title_fullStr Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
title_full_unstemmed Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
title_short Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
title_sort opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
title_txtP Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 motivaatio kielen oppiminen fenomenografia opetus maahanmuuttajat valmistava opetus oppilaat käsitykset oppiminen suomen kieli inkluusio monikulttuurisuus suomi toisena kielenä
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia inkluusio kielen oppiminen käsitykset maahanmuuttajat monikulttuurisuus motivaatio opetus oppilaat oppiminen suomen kieli suomi toisena kielenä valmistava opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89144 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309185163
work_keys_str_mv AT fahlströmpiia opettajienkäsityksiätoimivastavalmistavastaopetuksestaalakoulussa