Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan oppilaita pärjäämään yleisopetuksessa perusopetuksen luokassa. Tässä tutkimuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fahlström, Piia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89144
Description
Summary:Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan oppilaita pärjäämään yleisopetuksessa perusopetuksen luokassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään opettajien käsityksiä valmistavan opetuksen tehtävistä ja miten he kuvaavat toimivaa pedagogiikkaa valmistavassa opetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, joiden avulla kartoitettiin opettajien käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä. Haastateltavat valikoituivat eteläsuomalaisesta koulusta, jossa on kokemusta usealta vuodelta valmistava opetuksen järjestämisestä. Aineisto analysoitiin fenomenografisella lähestymistavalla. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat painottavat valmistavassa opetuksessa suomen kielen opiskelua kaikessa toiminnassa, lisäksi heidän mukaansa oppilaiden valmistaminen perusopetukseen ja pieni ryhmä on tärkeää. Toimivan pedagogiikan kuvauskategorioita muodostui kuusi (vuorovaikutus; toimintaympäristö ja välineet; yksilöllisyys ja osallisuus; motivaatio; opetuksen timantit ja opetuksen kehittäminen).