Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan oppilaita pärjäämään yleisopetuksessa perusopetuksen luokassa. Tässä tutkimuk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Fahlström, Piia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89144
Kuvaus
Yhteenveto:Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan oppilaita pärjäämään yleisopetuksessa perusopetuksen luokassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään opettajien käsityksiä valmistavan opetuksen tehtävistä ja miten he kuvaavat toimivaa pedagogiikkaa valmistavassa opetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, joiden avulla kartoitettiin opettajien käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä. Haastateltavat valikoituivat eteläsuomalaisesta koulusta, jossa on kokemusta usealta vuodelta valmistava opetuksen järjestämisestä. Aineisto analysoitiin fenomenografisella lähestymistavalla. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat painottavat valmistavassa opetuksessa suomen kielen opiskelua kaikessa toiminnassa, lisäksi heidän mukaansa oppilaiden valmistaminen perusopetukseen ja pieni ryhmä on tärkeää. Toimivan pedagogiikan kuvauskategorioita muodostui kuusi (vuorovaikutus; toimintaympäristö ja välineet; yksilöllisyys ja osallisuus; motivaatio; opetuksen timantit ja opetuksen kehittäminen).