Laaja-alaisen erityisopettajan konsultaatio luokanopettajien näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on laaja-alaisen erityisopettajan antama konsultaatio luokanopettajan näkökulmasta. Tarkemmin tutkimuksessa perehdyttiin siihen, millaista on laaja-alaisen erityisopettajan konsultaatio luokanopettajien näkökulmasta sekä siihen, millaisilla te...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jaatinen, Jeni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89143
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on laaja-alaisen erityisopettajan antama konsultaatio luokanopettajan näkökulmasta. Tarkemmin tutkimuksessa perehdyttiin siihen, millaista on laaja-alaisen erityisopettajan konsultaatio luokanopettajien näkökulmasta sekä siihen, millaisilla tekijöillä on merkitystä laaja-alaisen erityisopettajan toimivassa konsultaatiossa. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin eri puolilta Suomea 11 luokanopettajalta Webropol- kyselylomakkeella avoimilla kysymyksillä. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tämän tutkimuksen mukaan laaja-alaisen erityisopettajan konsultaatiossa luokanopettajan näkökulmasta korostuivat konsultaation laatu, perehtyminen asiaan ja toisen ammattitaidon arvostus. Luokanopettajien mukaan kolme merkittävää tekijää olivat; käytettävissä oleva aika, erityispedagoginen osaaminen ja laaja-alaisen erityisopettajan vuorovaikutustaidot. Yhteisten käytänteiden luominen laaja-alaisen erityisopettajan antamaan konsultaatioon mahdollisesti tasoittaisi konsultaation laatua ja tarjoaisi tasa-arvoisemman tuen toteutumisen perusopetuksessa kaikille oppilaille.