Laaja-alaisen erityisopettajan konsultaatio luokanopettajien näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on laaja-alaisen erityisopettajan antama konsultaatio luokanopettajan näkökulmasta. Tarkemmin tutkimuksessa perehdyttiin siihen, millaista on laaja-alaisen erityisopettajan konsultaatio luokanopettajien näkökulmasta sekä siihen, millaisilla te...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jaatinen, Jeni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89143
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on laaja-alaisen erityisopettajan antama konsultaatio luokanopettajan näkökulmasta. Tarkemmin tutkimuksessa perehdyttiin siihen, millaista on laaja-alaisen erityisopettajan konsultaatio luokanopettajien näkökulmasta sekä siihen, millaisilla tekijöillä on merkitystä laaja-alaisen erityisopettajan toimivassa konsultaatiossa. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin eri puolilta Suomea 11 luokanopettajalta Webropol- kyselylomakkeella avoimilla kysymyksillä. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tämän tutkimuksen mukaan laaja-alaisen erityisopettajan konsultaatiossa luokanopettajan näkökulmasta korostuivat konsultaation laatu, perehtyminen asiaan ja toisen ammattitaidon arvostus. Luokanopettajien mukaan kolme merkittävää tekijää olivat; käytettävissä oleva aika, erityispedagoginen osaaminen ja laaja-alaisen erityisopettajan vuorovaikutustaidot. Yhteisten käytänteiden luominen laaja-alaisen erityisopettajan antamaan konsultaatioon mahdollisesti tasoittaisi konsultaation laatua ja tarjoaisi tasa-arvoisemman tuen toteutumisen perusopetuksessa kaikille oppilaille.