Egypti valtaa mielenliikkeet muutoksia Erkki Hirvelän kuvataiteessa vuodesta 1998

Tutkimukseni käsittelee kuvataiteilija Erkki Hirvelän tuotantoa. Tutkimuksessani keskityn erityisesti 2000-luvun vaihteeseen Hirvelän kuvataiteellisessa tuotannossa ja siihen, mitkä olivat syyt sen taustalla, että Egypti aiheena tuli mukaan Hirvelän kuvataiteeseen. Hirvelän kuvataiteessa voidaan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Perttuli, Eveliina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89114
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimukseni käsittelee kuvataiteilija Erkki Hirvelän tuotantoa. Tutkimuksessani keskityn erityisesti 2000-luvun vaihteeseen Hirvelän kuvataiteellisessa tuotannossa ja siihen, mitkä olivat syyt sen taustalla, että Egypti aiheena tuli mukaan Hirvelän kuvataiteeseen. Hirvelän kuvataiteessa voidaan katsoa tapahtuneen muutosta vuodesta 1998 alkaen. Tästä lähtien, Hirvelän teoksiin alkoi tulla abstraktin vesiväritaiteen lisäksi viivoja ja Egpyti aiheita. Tutkimusmenetelmäni on biografinen tutkimus. Tutkin aihetta Erkki Hirvelän alkuperäisaineiston, TAKO-hankkeen ja leski Katriina Hirvelän haastattelumateriaalin kautta. Tutkimusaineistona on myös sanomalehtihaastatteluja ja näyttelykatalogeja vuosituhannen vaihteesta. Käytän tutkimuksessani Jämsän Alhojärven kyläkirjaa, jossa kerrotaan seikkaperäisesti Erkki Hirvelän kotitilasta, Niskalan tilan historiasta ja sen kehityksestä. Tutkimukseni päätelmänä tarkastelen erityisesti Hirvelän Egpyti kiinnostusta, sairaalajaksoa, joka toimi innoittajana Egpyti kuvaston liittymisenä hänen kuvataiteeseensa ja sitä, kuinka Hirvelä tasapainoili maanviljelijän ja kuvataiteilijan uran välillä.