Gymnasieelevernas känslor på kursen "Dansa med språk"

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelin opiskelijoiden kokemia tunteita lukiossa järjestettävällä Dansa med språk -opintojaksolla. Dansa med språk on Tampereen yhteiskoulun lukiossa järjestettävä vapaaehtoinen opintojakso, jossa yhdistyvät tanssi ja ruotsin kieli. Tutkielman aineisto muodostui osa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Willström, Laura
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89054
_version_ 1826225805219332096
author Willström, Laura
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Willström, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Willström, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Willström, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelin opiskelijoiden kokemia tunteita lukiossa järjestettävällä Dansa med språk -opintojaksolla. Dansa med språk on Tampereen yhteiskoulun lukiossa järjestettävä vapaaehtoinen opintojakso, jossa yhdistyvät tanssi ja ruotsin kieli. Tutkielman aineisto muodostui osallistuvasta havainnoinnista sekä opiskelijoiden kurssipäiväkirjoista. Osallistuvan havainnoinnin avulla sain tietoa opintojaksolla ilmenevien tunteiden kehollisesta ilmenemisestä ja materiaalisesta ympäristöstä. Kurssipäiväkirjoissa opiskelijat kuvasivat tunnekokemuksiaan sanallisesti. Luin kerättyä aineistoa rinnakkain uusmaterialistisen teorian kanssa. Analyysissä keskityin kolmeen aineistosta nousseeseen toimijaan, jotka muodostivat yhteenkietoutumia opintojaksolla ilmenevien tunteiden kanssa. Tutkielman tuloksissa analysoin kolmea yhteenkietoutumaa, jotka olivat aika & tunteet, tila & tunteet, sekä vuorovaikutus & tunteet. Tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoiden positiiviset kokemukset tanssista heijastuivat kurssin aikana koettuihin, ruotsin kieleen liittyviin tunteisiin. Tilaan liittyvissä tunteissa korostui yhteisöllisyys, joka liittyi yhteisen liikkeen sekä yhdessä koettujen kokemusten kautta muodostuneeseen jaettuun tilaan. Myös vuorovaikutusmuodolla oli yhteys koettuihin tunteisiin: tanssi ja kehollinen ilmaisu tukivat opiskelijoiden ruotsinkielistä vuorovaikutusta, mikä lisäsi opiskelijoiden osallisuutta. Tanssilliseen kielenoppimiseen liittyvistä tunteista näyttää olevan niukasti tutkimustietoa, mutta yhteisöllisyyden kokemukset sekä fyysisen liikkeen kautta tuotettu vuorovaikutus ovat nousseet esille myös aiemmissa tanssin ja kielenopetuksen yhdistämistä koskevissa tutkimuksissa.
first_indexed 2023-09-13T20:25:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Willstr\u00f6m, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-09-13T05:41:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-09-13T05:41:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89054", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tarkastelin opiskelijoiden kokemia tunteita lukiossa j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4ll\u00e4 Dansa med spr\u00e5k -opintojaksolla. Dansa med spr\u00e5k on Tampereen yhteiskoulun lukiossa j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4 vapaaehtoinen opintojakso, jossa yhdistyv\u00e4t tanssi ja ruotsin kieli. Tutkielman aineisto muodostui osallistuvasta havainnoinnista sek\u00e4 opiskelijoiden kurssip\u00e4iv\u00e4kirjoista. Osallistuvan havainnoinnin avulla sain tietoa opintojaksolla ilmenevien tunteiden kehollisesta ilmenemisest\u00e4 ja materiaalisesta ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4. Kurssip\u00e4iv\u00e4kirjoissa opiskelijat kuvasivat tunnekokemuksiaan sanallisesti. Luin ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa rinnakkain uusmaterialistisen teorian kanssa. Analyysiss\u00e4 keskityin kolmeen aineistosta nousseeseen toimijaan, jotka muodostivat yhteenkietoutumia opintojaksolla ilmenevien tunteiden kanssa. Tutkielman tuloksissa analysoin kolmea yhteenkietoutumaa, jotka olivat aika & tunteet, tila & tunteet, sek\u00e4 vuorovaikutus & tunteet. \n\nTuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opiskelijoiden positiiviset kokemukset tanssista heijastuivat kurssin aikana koettuihin, ruotsin kieleen liittyviin tunteisiin. Tilaan liittyviss\u00e4 tunteissa korostui yhteis\u00f6llisyys, joka liittyi yhteisen liikkeen sek\u00e4 yhdess\u00e4 koettujen kokemusten kautta muodostuneeseen jaettuun tilaan. My\u00f6s vuorovaikutusmuodolla oli yhteys koettuihin tunteisiin: tanssi ja kehollinen ilmaisu tukivat opiskelijoiden ruotsinkielist\u00e4 vuorovaikutusta, mik\u00e4 lis\u00e4si opiskelijoiden osallisuutta. Tanssilliseen kielenoppimiseen liittyvist\u00e4 tunteista n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan niukasti tutkimustietoa, mutta yhteis\u00f6llisyyden kokemukset sek\u00e4 fyysisen liikkeen kautta tuotettu vuorovaikutus ovat nousseet esille my\u00f6s aiemmissa tanssin ja kielenopetuksen yhdist\u00e4mist\u00e4 koskevissa tutkimuksissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-09-13T05:41:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-09-13T05:41:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehollinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Gymnasieelevernas k\u00e4nslor p\u00e5 kursen \"Dansa med spr\u00e5k\"", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202309135077", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tanssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_89054
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/300e3f13-d18f-40e0-b507-051e75b35e04\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202309135077.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Willström, Laura Gymnasieelevernas känslor på kursen "Dansa med språk" kehollinen oppiminen Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli kielen oppiminen tunteet tanssi lukio
title Gymnasieelevernas känslor på kursen "Dansa med språk"
title_full Gymnasieelevernas känslor på kursen "Dansa med språk"
title_fullStr Gymnasieelevernas känslor på kursen "Dansa med språk" Gymnasieelevernas känslor på kursen "Dansa med språk"
title_full_unstemmed Gymnasieelevernas känslor på kursen "Dansa med språk" Gymnasieelevernas känslor på kursen "Dansa med språk"
title_short Gymnasieelevernas känslor på kursen "Dansa med språk"
title_sort gymnasieelevernas känslor på kursen dansa med språk
title_txtP Gymnasieelevernas känslor på kursen "Dansa med språk"
topic kehollinen oppiminen Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli kielen oppiminen tunteet tanssi lukio
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kehollinen oppiminen kielen oppiminen lukio ruotsin kieli tanssi tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89054 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309135077
work_keys_str_mv AT willströmlaura gymnasieelevernaskänslorpåkursendansamedspråk