Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset

Tämän tutkimuksen aiheena oli kolmitasoisen tuen mukainen tuen tarpeen arviointi ja tuen prosessin vaiheet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatusjohtajien erilaisia käsityksiä siitä, minkälainen rooli lapsen tuen tarpeen arviointiin osallistuvilla henkilöillä on sekä minkälaisista va...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Almgren, Elisa, Nieminen, Emma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88879
_version_ 1826225720320327680
author Almgren, Elisa Nieminen, Emma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Almgren, Elisa Nieminen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Almgren, Elisa Nieminen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Almgren, Elisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen aiheena oli kolmitasoisen tuen mukainen tuen tarpeen arviointi ja tuen prosessin vaiheet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatusjohtajien erilaisia käsityksiä siitä, minkälainen rooli lapsen tuen tarpeen arviointiin osallistuvilla henkilöillä on sekä minkälaisista vaiheista tuen prosessi muodostuu. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin sähköisellä verkkokyselyllä. Tutkimusaineisto koostui 115 varhaiskasvatusjohtajan vastauksesta. Aineiston keräämisen toteutti Vaka Tuki -hanke aikavälillä joulukuu 2022 - tammikuu 2023. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin vaiheita noudattaen. Tutkimustuloksista nousi esille, että kunnissa on toisistaan poikkeavia käytänteitä kolmitasoisen tuen arvioinnin toteuttamisessa. Pääsääntöisesti varhaiskasvatusjohtajien käsitykset vastasivat varhaiskasvatuslain (540/2018) ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (OPH, 2022) linjauksia. Suurin eroavaisuus käsityksissä oli se, kenellä on vastuu tuen tarpeen arvioinnista. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva saattaa tältä osin olla laajempi, mitä varhaiskasvatuslaki (540/2018, 15d §) edellyttää. Tutkimuksen perusteella tuen prosessi on jaettavissa neljään eri vaiheeseen: tuen tarpeen tunnistaminen, tuen tarpeen arviointi, hallinnollinen prosessi ja tuen toteuttaminen. Näistä tuen toteuttaminen tapahtuu rinnakkain muiden vaiheiden kanssa. Suomessa ei ole vielä tehty tutkimusta kolmitasoiseen tukeen liittyen. Tämä tutkimus tarjoaa siis tuoretta ja tärkeää tietoa siitä, kuinka kolmitasoisen tuen käyttöönotto on alkanut.
first_indexed 2023-09-05T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fons\u00e9n, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Almgren, Elisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-09-05T06:06:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-09-05T06:06:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88879", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena oli kolmitasoisen tuen mukainen tuen tarpeen\narviointi ja tuen prosessin vaiheet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4\nvarhaiskasvatusjohtajien erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, mink\u00e4lainen rooli lapsen tuen\ntarpeen arviointiin osallistuvilla henkil\u00f6ill\u00e4 on sek\u00e4 mink\u00e4laisista vaiheista tuen\nprosessi muodostuu. Tutkimuksen laadullinen aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4\nverkkokyselyll\u00e4. Tutkimusaineisto koostui 115 varhaiskasvatusjohtajan\nvastauksesta. Aineiston ker\u00e4\u00e4misen toteutti Vaka Tuki -hanke aikav\u00e4lill\u00e4\njoulukuu 2022 - tammikuu 2023. Tutkimuksen aineisto analysoitiin\naineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin vaiheita noudattaen.\nTutkimustuloksista nousi esille, ett\u00e4 kunnissa on toisistaan poikkeavia\nk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 kolmitasoisen tuen arvioinnin toteuttamisessa. P\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti\nvarhaiskasvatusjohtajien k\u00e4sitykset vastasivat varhaiskasvatuslain (540/2018) ja\nvarhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (OPH, 2022) linjauksia. Suurin\neroavaisuus k\u00e4sityksiss\u00e4 oli se, kenell\u00e4 on vastuu tuen tarpeen arvioinnista.\nVarhaiskasvatuksen erityisopettajan ty\u00f6nkuva saattaa t\u00e4lt\u00e4 osin olla laajempi,\nmit\u00e4 varhaiskasvatuslaki (540/2018, 15d \u00a7) edellytt\u00e4\u00e4. Tutkimuksen perusteella\ntuen prosessi on jaettavissa nelj\u00e4\u00e4n eri vaiheeseen: tuen tarpeen tunnistaminen,\ntuen tarpeen arviointi, hallinnollinen prosessi ja tuen toteuttaminen. N\u00e4ist\u00e4 tuen\ntoteuttaminen tapahtuu rinnakkain muiden vaiheiden kanssa. Suomessa ei ole\nviel\u00e4 tehty tutkimusta kolmitasoiseen tukeen liittyen. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarjoaa siis\ntuoretta ja t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa siit\u00e4, kuinka kolmitasoisen tuen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto on\nalkanut.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-09-05T06:06:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-09-05T06:06:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmitasoinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuen vaiheet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kunnan varhaiskasvatusjohtaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet : tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202309054910", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88879
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1b71877b-e77b-4f08-85c3-eda6379685d8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202309054910.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Almgren, Elisa Nieminen, Emma Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet : tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset inklusiivinen varhaiskasvatus kolmitasoinen tuki tuen arviointi tuen vaiheet kunnan varhaiskasvatusjohtaja Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus kolmiportainen tuki
title Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet : tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset
title_full Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet : tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset
title_fullStr Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet : tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet : tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset
title_full_unstemmed Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet : tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet : tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset
title_short Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet
title_sort kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset
title_sub tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset
title_txtP Kolmitasoisen tuen tarpeen arviointiroolit ja tuen prosessin vaiheet : tarkastelussa kuntien varhaiskasvatusjohtajien käsitykset
topic inklusiivinen varhaiskasvatus kolmitasoinen tuki tuen arviointi tuen vaiheet kunnan varhaiskasvatusjohtaja Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus kolmiportainen tuki
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus inklusiivinen varhaiskasvatus kolmiportainen tuki kolmitasoinen tuki kunnan varhaiskasvatusjohtaja tuen arviointi tuen vaiheet varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88879 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309054910
work_keys_str_mv AT almgrenelisa kolmitasoisentuentarpeenarviointiroolitjatuenprosessinvaiheettarkastelussakuntienva