"Sit se vaan natsas yhteen” luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun

Tutkimme pro gradu -tutkielmassamme luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja kuinka yhteisopettajuuden aloittaminen tukee luokanopettajan ammatillista kasvua. Tutkimuksemme kohteena olivat yhteisopettajuutta toteuttavia luokanopettajia (n=6). Tutkimuksen tieteen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Holm, Mari, Halonen, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88843
_version_ 1826225702464126976
author Holm, Mari Halonen, Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Holm, Mari Halonen, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Holm, Mari Halonen, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Holm, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tutkimme pro gradu -tutkielmassamme luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja kuinka yhteisopettajuuden aloittaminen tukee luokanopettajan ammatillista kasvua. Tutkimuksemme kohteena olivat yhteisopettajuutta toteuttavia luokanopettajia (n=6). Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusote soveltuu parhaiten kokemuksen tutkimiseen ja niiden ymmärtämiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisen teemahaastattelun menetelmän avulla kevään 2023 aikana. Aineisto muodostui kuuden luokanopettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Teemoittelun pohjalla olivat sekä teoreettisen viitekehyksen lisäksi aineistosta nousevat kategoriat. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien kokemukset yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ovat pääosin linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa. Tässä tutkimuksessa tärkeimmäksi nousi kuitenkin luokanopettajien oma halu ja kiinnostus yhteisopettajuutta kohtaan. Yhteensopivan työparin löytyminen koettiin toiseksi tärkeäksi edellytykseksi. Opettajien yhdessä käymät vastavuoroiset keskustelut yhteisopettajuuden aikana lisäsivät opettajien hyvinvointia ja ammatillista kasvua. Tuloksista kävi myös ilmi, että mentorointi on yksi tapa, jonka kautta yhteisopettajuus on päässyt alkuun. Opettajan työn muutokset ja haasteet asettavat paineita opettajankoulutukselle ja varsinkin vastavalmistuneelle opettajalle. Yhteisopettajuus on valtava etu, jonka aloittamisella oli merkittäviä myönteisiä vaikutuksia luokanopettajan hyvinvoinnille ja ammatilliselle kasvulle.
first_indexed 2023-09-01T20:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Holm, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Halonen, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-09-01T05:44:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-09-01T05:44:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88843", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimme pro gradu -tutkielmassamme luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksist\u00e4 ja kuinka yhteisopettajuuden aloittaminen tukee luokanopettajan ammatillista kasvua. Tutkimuksemme kohteena olivat yhteisopettajuutta toteuttavia luokanopettajia (n=6). \nTutkimuksen tieteenfilosofinen l\u00e4ht\u00f6kohta on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusote soveltuu parhaiten kokemuksen tutkimiseen ja niiden ymm\u00e4rt\u00e4miseen. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin laadullisen teemahaastattelun menetelm\u00e4n avulla kev\u00e4\u00e4n 2023 aikana. Aineisto muodostui kuuden luokanopettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Teemoittelun pohjalla olivat sek\u00e4 teoreettisen viitekehyksen lis\u00e4ksi aineistosta nousevat kategoriat. \nTutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien kokemukset yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksist\u00e4 ovat p\u00e4\u00e4osin linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa t\u00e4rkeimm\u00e4ksi nousi kuitenkin luokanopettajien oma halu ja kiinnostus yhteisopettajuutta kohtaan. Yhteensopivan ty\u00f6parin l\u00f6ytyminen koettiin toiseksi t\u00e4rke\u00e4ksi edellytykseksi. Opettajien yhdess\u00e4 k\u00e4ym\u00e4t vastavuoroiset keskustelut yhteisopettajuuden aikana lis\u00e4siv\u00e4t opettajien hyvinvointia ja ammatillista kasvua. Tuloksista k\u00e4vi my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 mentorointi on yksi tapa, jonka kautta yhteisopettajuus on p\u00e4\u00e4ssyt alkuun. Opettajan ty\u00f6n muutokset ja haasteet asettavat paineita opettajankoulutukselle ja varsinkin vastavalmistuneelle opettajalle. Yhteisopettajuus on valtava etu, jonka aloittamisella oli merkitt\u00e4vi\u00e4 my\u00f6nteisi\u00e4 vaikutuksia luokanopettajan hyvinvoinnille ja ammatilliselle kasvulle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-09-01T05:44:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-09-01T05:44:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Sit se vaan natsas yhteen\u201d : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksist\u00e4 ja yhteydest\u00e4 luokanopettajan ammatilliseen kasvuun", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202309014878", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mentorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88843
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:37Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2710d82a-2a72-4893-aca7-22ba5d12f57b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202309014878.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holm, Mari Halonen, Mari "Sit se vaan natsas yhteen” : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 mentorointi ammatillinen kehitys yhteisopettajuus luokanopettajat
title "Sit se vaan natsas yhteen” : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun
title_full "Sit se vaan natsas yhteen” : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun
title_fullStr "Sit se vaan natsas yhteen” : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun "Sit se vaan natsas yhteen” : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun
title_full_unstemmed "Sit se vaan natsas yhteen” : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun "Sit se vaan natsas yhteen” : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun
title_short "Sit se vaan natsas yhteen”
title_sort sit se vaan natsas yhteen luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun
title_sub luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun
title_txtP "Sit se vaan natsas yhteen” : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 mentorointi ammatillinen kehitys yhteisopettajuus luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys luokanopettajat mentorointi yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88843 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309014878
work_keys_str_mv AT holmmari sitsevaannatsasyhteenluokanopettajienkokemuksiayhteisopettajuudenaloittamisenedellytyks