”Se ei olisi tylsää opiskelua” alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden kokemuksia tutkivan oppivan menetelmien käytöstä ja sen innostavuudesta ympäristöopin oppiainetta kohtaan. Tavoitteenamme oli saada oppilaiden ääntä kuuluviin ympäristöopin oppituntien suunnittelun pohjaksi. Perusopetuksen o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Nissinen, Anna, Huovari, Piritta
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88816
_version_ 1828193043390398464
author Nissinen, Anna Huovari, Piritta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nissinen, Anna Huovari, Piritta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nissinen, Anna Huovari, Piritta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nissinen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden kokemuksia tutkivan oppivan menetelmien käytöstä ja sen innostavuudesta ympäristöopin oppiainetta kohtaan. Tavoitteenamme oli saada oppilaiden ääntä kuuluviin ympäristöopin oppituntien suunnittelun pohjaksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) korostetaan oppilaan osallisuutta sekä ajattelemaan oppimisen taitoja, ja tutkiva oppiminen vastaa tähän ajatukseen oppilaan ymmärrystä kasvattavana oppimisen menetelmänä, jossa tieto nähdään yksilön ja yhteisön vuorovaikutuksessa rakentamana kokonaisuutena. Tutkimus toteutettiin laadullisena, fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena käyttäen monimenetelmällistä lähestymistapaa. Kohderyhmäksi valikoitui kolme alakoulun viidettä tai kuudetta luokkaa eri oppilaitoksissa sekä heidän opettajansa. Aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla keväällä 2023 ja se analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksemme osoitti, että tutkivan oppimisen keinoja käytetään oppitunneilla monipuolisesti ja oppilaat kokevat ne innostavina. Analyysi nosti esiin yhdessä tekemisen, erilaisissa ympäristöissä toimimisen sekä itse tekemisen oppilaille merkityksellisinä asioina. Tutkimustulokset ovat linjassa muiden tutkivasta oppimisesta tehtyjen tutkimusten kanssa ja vahvistavat käsitystä siitä, että tutkivan oppimisen käyttö oppitunneilla nähdään innostavana ja oppimismotivaatiota kohottavana keinona ympäristöopin oppitunteja kohtaan. Tämä vahvistaa ajatusta siitä, että tutkivan oppimisen keinot tulisi huomioida osana ympäristöopin oppituntien suunnittelua.
first_indexed 2024-09-11T08:52:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hdesm\u00e4ki, Sirkku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nissinen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huovari, Piritta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-08-31T06:11:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-08-31T06:11:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88816", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden kokemuksia tutkivan oppivan menetelmien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja sen innostavuudesta ymp\u00e4rist\u00f6opin oppiainetta kohtaan. Tavoitteenamme oli saada oppilaiden \u00e4\u00e4nt\u00e4 kuuluviin ymp\u00e4rist\u00f6opin oppituntien suunnittelun pohjaksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) korostetaan oppilaan osallisuutta sek\u00e4\najattelemaan oppimisen taitoja, ja tutkiva oppiminen vastaa t\u00e4h\u00e4n ajatukseen oppilaan ymm\u00e4rryst\u00e4 kasvattavana oppimisen menetelm\u00e4n\u00e4, jossa tieto n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yksil\u00f6n ja yhteis\u00f6n vuorovaikutuksessa rakentamana kokonaisuutena.\nTutkimus toteutettiin laadullisena, fenomenologis-hermeneuttisena\ntutkimuksena k\u00e4ytt\u00e4en monimenetelm\u00e4llist\u00e4 l\u00e4hestymistapaa. Kohderyhm\u00e4ksi valikoitui kolme alakoulun viidett\u00e4 tai kuudetta luokkaa eri oppilaitoksissa sek\u00e4 heid\u00e4n opettajansa. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isen Webropol-kyselylomakkeen avulla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2023 ja se analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTutkimuksemme osoitti, ett\u00e4 tutkivan oppimisen keinoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n\noppitunneilla monipuolisesti ja oppilaat kokevat ne innostavina. Analyysi nosti esiin yhdess\u00e4 tekemisen, erilaisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 toimimisen sek\u00e4 itse tekemisen oppilaille merkityksellisin\u00e4 asioina. Tutkimustulokset ovat linjassa muiden tutkivasta oppimisesta tehtyjen tutkimusten kanssa ja vahvistavat k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4,\nett\u00e4 tutkivan oppimisen k\u00e4ytt\u00f6 oppitunneilla n\u00e4hd\u00e4\u00e4n innostavana ja\noppimismotivaatiota kohottavana keinona ymp\u00e4rist\u00f6opin oppitunteja kohtaan.\nT\u00e4m\u00e4 vahvistaa ajatusta siit\u00e4, ett\u00e4 tutkivan oppimisen keinot tulisi huomioida osana ymp\u00e4rist\u00f6opin oppituntien suunnittelua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-08-31T06:11:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-08-31T06:11:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "innostus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSe ei olisi tyls\u00e4\u00e4 opiskelua\u201d : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ymp\u00e4rist\u00f6opin oppimisen innoittajana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202308314853", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6oppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88816
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:27Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f0eb294b-e6a4-4254-b8ae-0090275f6075\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202308314853.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nissinen, Anna Huovari, Piritta ”Se ei olisi tylsää opiskelua” : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana oppimismotivaatio innostus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tutkiva oppiminen ympäristöoppi alakoulu opetusmenetelmät
title ”Se ei olisi tylsää opiskelua” : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana
title_full ”Se ei olisi tylsää opiskelua” : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana
title_fullStr ”Se ei olisi tylsää opiskelua” : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana ”Se ei olisi tylsää opiskelua” : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana
title_full_unstemmed ”Se ei olisi tylsää opiskelua” : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana ”Se ei olisi tylsää opiskelua” : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana
title_short ”Se ei olisi tylsää opiskelua”
title_sort se ei olisi tylsää opiskelua alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana
title_sub alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana
title_txtP ”Se ei olisi tylsää opiskelua” : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana
topic oppimismotivaatio innostus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tutkiva oppiminen ympäristöoppi alakoulu opetusmenetelmät
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu innostus opetusmenetelmät oppimismotivaatio tutkiva oppiminen ympäristöoppi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88816 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202308314853
work_keys_str_mv AT nissinenanna seeiolisitylsääopiskeluaalakoululaistenkokemuksiatutkivastaoppimisestaympäristöopin