”Se ei olisi tylsää opiskelua” alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden kokemuksia tutkivan oppivan menetelmien käytöstä ja sen innostavuudesta ympäristöopin oppiainetta kohtaan. Tavoitteenamme oli saada oppilaiden ääntä kuuluviin ympäristöopin oppituntien suunnittelun pohjaksi. Perusopetuksen o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Nissinen, Anna, Huovari, Piritta
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88816
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden kokemuksia tutkivan oppivan menetelmien käytöstä ja sen innostavuudesta ympäristöopin oppiainetta kohtaan. Tavoitteenamme oli saada oppilaiden ääntä kuuluviin ympäristöopin oppituntien suunnittelun pohjaksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) korostetaan oppilaan osallisuutta sekä ajattelemaan oppimisen taitoja, ja tutkiva oppiminen vastaa tähän ajatukseen oppilaan ymmärrystä kasvattavana oppimisen menetelmänä, jossa tieto nähdään yksilön ja yhteisön vuorovaikutuksessa rakentamana kokonaisuutena. Tutkimus toteutettiin laadullisena, fenomenologis-hermeneuttisena tutkimuksena käyttäen monimenetelmällistä lähestymistapaa. Kohderyhmäksi valikoitui kolme alakoulun viidettä tai kuudetta luokkaa eri oppilaitoksissa sekä heidän opettajansa. Aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla keväällä 2023 ja se analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksemme osoitti, että tutkivan oppimisen keinoja käytetään oppitunneilla monipuolisesti ja oppilaat kokevat ne innostavina. Analyysi nosti esiin yhdessä tekemisen, erilaisissa ympäristöissä toimimisen sekä itse tekemisen oppilaille merkityksellisinä asioina. Tutkimustulokset ovat linjassa muiden tutkivasta oppimisesta tehtyjen tutkimusten kanssa ja vahvistavat käsitystä siitä, että tutkivan oppimisen käyttö oppitunneilla nähdään innostavana ja oppimismotivaatiota kohottavana keinona ympäristöopin oppitunteja kohtaan. Tämä vahvistaa ajatusta siitä, että tutkivan oppimisen keinot tulisi huomioida osana ympäristöopin oppituntien suunnittelua.