Liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä

Tieliikenneonnettomuudet ovat yleinen uutisoinnin ja tutkimuksen kohde. Onnettomuuksiin liittyviä taustatekijöitä on monia, kuten esimerkiksi liikenteen määrä, kuljettajan veren alkoholipitoisuus, väsymys, nopeus, sää, valoisuus ja liikennejärjestelyt. Liikennemäärä on selittäjä, johon ei ole suurem...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Into, Niko
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Department of Mathematics and Statistics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88755
_version_ 1826225716003340288
author Into, Niko
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Into, Niko Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Into, Niko Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Into, Niko
datasource_str_mv jyx
description Tieliikenneonnettomuudet ovat yleinen uutisoinnin ja tutkimuksen kohde. Onnettomuuksiin liittyviä taustatekijöitä on monia, kuten esimerkiksi liikenteen määrä, kuljettajan veren alkoholipitoisuus, väsymys, nopeus, sää, valoisuus ja liikennejärjestelyt. Liikennemäärä on selittäjä, johon ei ole suuremmin kiinnitetty huomiota tieliikenneonnettomuustutkimuksissa, vaikka sillä on suuri vaikutus liikenneolosuhteisiin. Tässä tutkielmassa pyritään estimoimaan tieliikenneonnettomuuksien todennäköisyyksiä eri tilanteissa liikenteen automaattisten mittaustietojen (LAM) avulla. Aineiston laajuuden vuoksi tutkielmassa keskitytään vain valtateillä 1–10 tapahtuneisiin onnettomuuksiin. Valtatiet jaetaan 29 tapaukseen, jotta saadaan aluekohtaista tietoa liikennemäärästä. Aineisto on vuosilta 2017–2021 ja valmiin aineiston laajuus on 1 268 544 riviä. Aluksi aineistot täytyy saada yhtenevään muotoon sekä määrittää tarkalleen, miten onnettomuuksien todennäköisyyksiä estimoidaan. Mallinnetaan yhden tunnin aikaista onnettomuuden todennäköisyyttä tieosuudella, jossa selittäjinä ovat liikennemäärä, suhteellinen ruuhkaisuus, tieosuuden pituus, vuorokaudenaika sekä vuodenaika. Mallinnus toteutetaan logistisella regressiomallilla. Aineiston laajuuden ansiosta muuttujakohtaiset p-arvot ovat hyvin pieniä. Suurimman kokonaisvaikutuksen mallissa aiheuttaa liikennemäärä. Tien suhteellisen ruuhkaisuuden vaikutus on myös selvä. Tapauskohtaisesti aineistossa havaitut onnettomuusriskit poikkeavat mallin antamista estimaateista, joissain tapauksissa huomattavasti. Tapauksista osa on siis onnettomuusalttiimpia kuin toiset. Mikäli mallista haluaisi tapauskohtaisesti yhä tarkemman, malliin tarvittaisiin lisää selittäjiä, joita ei käytetyissä aineistossa ollut saatavilla.
first_indexed 2024-09-11T08:50:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karvanen, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Into, Niko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-08-29T06:01:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-08-29T06:01:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88755", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tieliikenneonnettomuudet ovat yleinen uutisoinnin ja tutkimuksen kohde. Onnettomuuksiin liittyvi\u00e4 taustatekij\u00f6it\u00e4 on monia, kuten esimerkiksi liikenteen m\u00e4\u00e4r\u00e4, kuljettajan veren alkoholipitoisuus, v\u00e4symys, nopeus, s\u00e4\u00e4, valoisuus ja liikennej\u00e4rjestelyt. Liikennem\u00e4\u00e4r\u00e4 on selitt\u00e4j\u00e4, johon ei ole suuremmin kiinnitetty huomiota tieliikenneonnettomuustutkimuksissa, vaikka sill\u00e4 on suuri vaikutus liikenneolosuhteisiin.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n estimoimaan tieliikenneonnettomuuksien todenn\u00e4k\u00f6isyyksi\u00e4 eri tilanteissa liikenteen automaattisten mittaustietojen (LAM) avulla. Aineiston laajuuden vuoksi tutkielmassa keskityt\u00e4\u00e4n vain valtateill\u00e4 1\u201310 tapahtuneisiin onnettomuuksiin. Valtatiet jaetaan 29 tapaukseen, jotta saadaan aluekohtaista tietoa liikennem\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4. Aineisto on vuosilta 2017\u20132021 ja valmiin aineiston laajuus on 1 268 544 rivi\u00e4.\n\nAluksi aineistot t\u00e4ytyy saada yhtenev\u00e4\u00e4n muotoon sek\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 tarkalleen, miten onnettomuuksien todenn\u00e4k\u00f6isyyksi\u00e4 estimoidaan. Mallinnetaan yhden tunnin aikaista onnettomuuden todenn\u00e4k\u00f6isyytt\u00e4 tieosuudella, jossa selitt\u00e4jin\u00e4 ovat liikennem\u00e4\u00e4r\u00e4, suhteellinen ruuhkaisuus, tieosuuden pituus, vuorokaudenaika sek\u00e4 vuodenaika. Mallinnus toteutetaan logistisella regressiomallilla.\n\nAineiston laajuuden ansiosta muuttujakohtaiset p-arvot ovat hyvin pieni\u00e4. Suurimman kokonaisvaikutuksen mallissa aiheuttaa liikennem\u00e4\u00e4r\u00e4. Tien suhteellisen ruuhkaisuuden vaikutus on my\u00f6s selv\u00e4. Tapauskohtaisesti aineistossa havaitut onnettomuusriskit poikkeavat mallin antamista estimaateista, joissain tapauksissa huomattavasti. Tapauksista osa on siis onnettomuusalttiimpia kuin toiset. Mik\u00e4li mallista haluaisi tapauskohtaisesti yh\u00e4 tarkemman, malliin tarvittaisiin lis\u00e4\u00e4 selitt\u00e4ji\u00e4, joita ei k\u00e4ytetyiss\u00e4 aineistossa ollut saatavilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-08-29T06:01:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-08-29T06:01:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikennem\u00e4\u00e4r\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "logistinen regressiomalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieliikenteen automaattiset mittaustiedot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikenneonnettomuuksien m\u00e4\u00e4r\u00e4 suhteessa liikennevirtaan valtateill\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202308294793", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Matematiikan ja tilastotieteen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematics and Statistics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tilastotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Statistics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valtatiet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikenneonnettomuudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikenne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikenneturvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tilastotiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieliikenne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "onnettomuudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "regressioanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajonopeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88755
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5d6dc8bb-bfa2-4976-8538-babdfe10f328\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202308294793.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Into, Niko Liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä liikennemäärä logistinen regressiomalli tieliikenteen automaattiset mittaustiedot Tilastotiede Statistics 4043 valtatiet liikenneonnettomuudet liikenne liikenneturvallisuus tilastotiede tieliikenne tiet onnettomuudet regressioanalyysi ajonopeus
title Liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä
title_full Liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä
title_fullStr Liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä Liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä
title_full_unstemmed Liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä Liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä
title_short Liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä
title_sort liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä
title_txtP Liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä
topic liikennemäärä logistinen regressiomalli tieliikenteen automaattiset mittaustiedot Tilastotiede Statistics 4043 valtatiet liikenneonnettomuudet liikenne liikenneturvallisuus tilastotiede tieliikenne tiet onnettomuudet regressioanalyysi ajonopeus
topic_facet 4043 Statistics Tilastotiede ajonopeus liikenne liikennemäärä liikenneonnettomuudet liikenneturvallisuus logistinen regressiomalli onnettomuudet regressioanalyysi tieliikenne tieliikenteen automaattiset mittaustiedot tiet tilastotiede valtatiet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88755 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202308294793
work_keys_str_mv AT intoniko liikenneonnettomuuksienmääräsuhteessaliikennevirtaanvaltateillä